کمیته امداد امام خمینی ره
ارتباط با ما  رییس کمیته امداد 

House of fun slots slotshttp://houseoffunslot.com/

«نظام آماری کشور»

مقدمه

نقش روز افزون آمار و اطلاعات به عنوان پيش نياز كليه تصميم گيريها، سياستگذاريها و برنامه ريزيها بر كسي پوشيده نيست. اين نقش در عصر اطلاعات به قدري بديهي است كه نظام آماري كشورها و حجم و كيفيت بانكهاي اطلاعاتي آنها نه تنها يكي از مهمترين شاخصهاي توسعه يافتگي كشورها به شمار مي رود، بلكه متقابلاً نيز سياستگذاريها و برنامه ريزيهاي توسعه اقتصادي اجتماعي و فرهنگي كشورها بدون در اختيار داشتن آمار كافي ، صحيح، دقيق و بهنگام ممكن نيست. اهميت اطلاعات آماري در كليه امور برنامه ريزي اعم از سياستگذاري، تعيين اهداف ، خط مشي ها، هدايت امور اجرايي و در نهايت ارزيابي ميزان موفقيت يا عدم موفقيت آنها بقدري است كه بسياري اطلاعات آماري را عامل زيربناي برنامه ريزي بشمار مي آورند و ايجاد يك نظام كارآمد و مؤثر در توليد و عرضه آمار را از الزامات اوليه و ضروري در برنامه ريزي مي دانند.

در كنار مشكلات عديده اي كه از دورانهاي گذشته به شكل حاد و در حال حاضر نيز با شدت كمتر در نظام برنامه ريزي كشور وجود دارد و باعث عدم توفيق كامل برنامه ها در پيمودن راه توسعه اقتصادي شده است، مي توان به مشكلات نظام آماري كشور و معضلاتي كه از رهگذر مشكل مزبور و كمبود آمار و اطلاعات دقيق و بهنگام متوجه سياستگذاريها و برنامه ريزي هاي كشور گرديده نيز اشاره كرد. متأسفانه عليرغم فعاليتهاي گسترده اي كه در زمينه اجراي طرحهاي آمارگيري و جمع آوري اطلاعات ، با صرف وقت و هزينه هاي هنگفت توسط دستگاههاي مختلف كشور مي شود ، مي توان ادعا نمود كه نه تنها هنوز نيازهاي آماري كشور حتي در سطح بالنسبه مطلوب توليد و عرضه نشده است ، بلكه دستگاههاي سياستگذار و برنامه ريز و اجرايي نيز به علت فقدان اطلاع كافي از ذخيره هاي اطلاعاتي كشور، از اطلاعات آماري موجود نيز در حد مطلوب استفاده نكرده اند. سالهاي متمادي است كه انبوهي از اطلاعات آماري توسط دستگاههاي مختلف كشور توليد مي شود كه بخش عمده اي از آنها به صورت غير هدفمند، موردي و نامنظم و در موارد زيادي بدون اتكا به تعاريف و مفاهيم علمي روشن و بدون پشتوانه علمي ، از نقطه نظر طراحي موضوعي و فني توليد مي شود كه به دليل بهنگام نبودن ، پايين بودن كيفيت ، چندگانگي آمار و ناسازگاري بين آمارها ، امكان استفاده از آمارهاي معتبر و بهنگام مجموعه مزبور نيز فراهم نمي شود.

مشكلاتي كه در فوق به صورت كلي برشمرده شده است را مي توان بصورت زير طبقه بندي نمود:

· دستگاههاي برنامه ريزي و سياستگذار و همچنين دستگاههاي توليد آمار كشور از نياز واقعي كشور به اطلاعات آماري و اولويت بندي اين اطلاعات آماري ، اطلاع دقيقي ندارند.

· اغلب توليدكنندگان آمار در كشور هر كدام خودسرانه براساس و مفاهيم گوناگون و براساس تشخيص خود مبادرت به انجام فعاليتهاي موازي نموده و لذا در انجام فعاليتهاي موازي و تكراري علاوه بر اتلاف وقت و هزينه زياد ، آمارهاي توليد شده نيز به لحاظ آنكه بي برنامه و ناهماهنگ با نيازها توليد شده اند، نه از دقت و صحت كافي برخوردارند و نه كارايي لازم را در بهره برداري به منظور تصميم گيري و سياستگذاري دارند.

· مصرف كنندگان آمار نيز در بسياري از موارد، تعاريف و مفاهيم آمارهاي مورد نياز خود را نمي دانند و به همين دليل از آمارهاي موجود بهره برداري كافي نكرده اند. به كرات مشاهده شده است برخي از اشخاص حقيقي يا حقوقي فكر مي كرده اند آمارهاي مورد نياز آنها موجود نيست وليكن اين تفكر از يك سو به دليل عدم آشنايي آنها با تعاريف و مفاهيم دقيق و از سوي ديگر عدم اطلاع از امكان ذخيره سازي اطلاعات آماري كشور بوده است.

· همچنين سيستم توليد و استفاده از آمارهاي ثبتي يعني آمار و اطلاعاتي كه در جريان عمليات جاري سازمانهاي مختلف ثبت مي شوند داراي اين اشكال است كه يا بطور صحيح ثبت نمي شوند و يا اگر هم صحيح ثبت مي شوند، روشهاي مناسبي براي پردازش و انتقال آنها وجود ندارد.

· بين فعاليتهاي آماري كشور و فعاليتهاي نظام برنامه ريزي كشورهنوز هماهنگي وجود ندارد و اين نه به دليل قصور كارگزاران آماري و برنامه ريزي كشور بلكه به اين دليل است كه اصولاً نوعي عدم شفافيت قانوني در اين ارتباط وجود دارد كه ناخودآگاه موجب دوري آنها از يكديگر شده است.

ريشه مشكلات مزبور را مي توان در فقدان برنامه ريزي فعاليت هاي آماري كشور دانست. هنوز در كشور برنامه منسجم و يكپارچه اي براي كل فعاليت هاي آماري كشور دانست. هنوز در كشور برنامه منسجم و يكپارچه اي براي كل فعاليت هاي آماري اعم از تشخيص نيازها، حجم فعاليت ها، نوع
آمارگيري ها ، بودجه ، برنامه زماني و مكانيزم هاي نظارتي آن تهيه و تدوين نشده است و چون هر كدام ازدستگاهها بنا به تشخيص خود و به شكل سليقه اي عمل مي كنند ، لاجرم اطلاعات متمركزي از آمارگيري ها ، حجم كار، بودجه و اعتبارات مصرفي ، تعداد و نوع شاخصها و اقلام آماري توليد شده و ظرف زماني و مكاني آنها در دسترس نمي باشد.

فقدان برنامه ريزي فعاليت هاي آماري به نوبه خود ناشي از نبود يك نظام تصميم گيري در اين زمينه و يا به تعبيري فقدان نظام آماري مدون در كشور است ، چراكه مجموعه مركز آمار ايران ، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و واحدهاي توليد آمار ساير دستگاهها ، به دليل شفاف نبودن نوع و جهت رابطه بين فعاليت هايشان با يكديگر و فقدان تقسيم كار بين واحدهاي مزبور ، چيزي به نام اركان يك نظام را محقق نمي سازد. از سوي ديگرواحدهاي مستقل مزبور چون عملكردهاي آماري مستقل دارند و با هم ارتباط ارگانيك و سيستماتيك ندارند ، در قالب اصول و قواعد يكسان و متمركز عمل نمي كنند و لذا جمعاً ، مجموعه اي بنام نظام آماري را تشكيل نمي دهند. حلقه مفقوده اي كه در اين ميان عامل از هم گسستگي است ، نظام تصميم گيري حاكم بر مجموعه فعاليت هاي مزبور است كه وجود خارجي ندارد و فقدان آن ، شفافيت ارتباط بين واحدها، تقسيم كار و حدود و صغور اختيارات و وظايف آنها را مخدوش ساخته است تنها در صورت تدوين و استقرار چنين نظامي است كه مي توان مبادرت به ساماندهي فعاليت هاي آماري كشور و تدوين برنامه جامع فعاليت هاي آماري نمود و از اين رهگذر با تعيين سهم وظايف هر يك از واحدهاي موظف به فعاليت آماري، امكان حداكثر بهره مندي از توان فني و مديريتي آحاد مزبور و مالاً دسترسي به آمارهاي مورد نياز معتبر، بهنگام و دقيق را فراهم ساخت.

در تدوين نظام آماري كشور اصول زير مورد نظر بوده است:

· كاركرد روان و موفق هر نظام در گرو تعهدي است كه اركان و آحاد كل نظام كشور در اجراي آن دارند. مكانيزم هاي لازم براي ايجاد و اجراي چنين تعهدي بايد در بطن نظام تعبيه شده باشد كه اين امرتنها در صورت نگرش كامل و همه جانبه بر موضوع قابل تحقق است. وسعت پيامدهاي مترتب بر كميت و كيفيت اطلاعات آماري به گونه اي است كه همه بخشها و دستگاهها و سازمانها و به تعبير بهتر كليه اركان و فرايندهاي نظام كشور را تحت تأثير قرار مي دهد و لذا مشاركت هر يك

· از اجزاء نهادها و اركان نظام در تشكيلات آماري جنبه حياتي براي آنها داشته و مي تواند بود و نبود ، جهت ، كميت و كيفيت نتايج فعاليت ها و تلاشهاي آنها را تحت تأثير قرار دهد. بدين منظور مكانيزم ذاتي مورد بحث ، در نظام حاضر پيش بيني شده است.

· براي حداكثر بهره گيري از بنيه و تجربي كشور، در طراحي نظام مزبور اصل مشاركت افراد صاحبنظر و دست اندركاران بخشهاي غيردولتي در سطوح مختلف مدنظر قرار گرفته است.

· نظام آماري كشور از اين منظر با برخي از نظام هاي ديگر كه به طور مقطعي و براي فعاليتي ويژه در برهه اي خاص از زمان تشكيل مي شوند ، تفاوت دارد بدين معنا كه فعاليت كميسيون و كميته هاي
پيش بيني شده در اين نظام جنبه دائمي داشته و به شكل فعاليتي مستمر در دستگاهها و سازمانهاي پيش بيني شده جاري خواهد بود.

مجموعه حاضر تحت عنوان « نظام آماري كشور» در جهت رفع مشكلات برشمرده در فوق تهيه گرديده است كه پس از بحث و بررسي هاي لازم در جلسه مورخ 22/12/1379 شوراي عالي آمار به تصويب رسيده است.

تعريف نظام آماري

نظام آماري عبارت است از مجموعه دستگاهها و نهادهاي درگير در فعاليتهاي آماري (اركان نظام)، وظايف و فعاليتهاي هر يك: از اجزاء ، نظام ، روابط دروني و بيروني آنها با يكديگر، اصول ، قوانين و مقررات حاكم بر وظايف و روابط مزبور.

اهداف نظام آماري


مهمترين اهداف نظام آماري عبارتند از: 1ـ شناخت مشكلات و تنگناهاي نظام توليد آمار در كشور

2ـ تشخيص دقيق نيازهاي آماري كشور

3ـ برنامه ريزي جامع جهت تهيه و توليد اطلاعات آماري مورد نياز

4ـ تبيين ساختار مديريتي نظام آماري و تعيين وظايف هر يك از رده ها در انجام فعاليتهاي آماري

5ـ تعيين شيوه ارتباط ميان رده هاي مديريتي نظام آماري

6ـ نظارت و ارزيابي كامل فني ، اجرايي و مالي فعاليت هاي آماري كشور

7ـ ايجاد و توسعه پايگاه اطلاعات آماري و بهنگام سازي اطلاعات آماري براي ارائه به كاربران آمار

8ـ اطلاع رساني توليدات آماري

اركان نظام آماري


ساختار مديريتي نظام آماري از رده هاي زير تشكيل شده است: 1ـ مجلس شوراي اسلامي

2ـ هيئت وزيران

3ـ شوراي عالي آمار

4ـ مركز آمار ايران

5ـ كميسيون تخصصي شوراي عالي آمار

6ـ كميته هاي آمار بخشي

تركيب اعضاء اركان نظام آماري و وظايف آنها


1ـ5ـ مجلس شوراي اسلامي و هيئت وزيران

فلسفه وجودي مجلس شوراي اسلامي و هيئت وزيران در نظام آماري كشور ناشي از آن است كه مشاركت اين دو نهاد در صورت لزوم و موارد خاص و فوق العاده ، با تصميم گيري و تصويب قوانين و مقررات ناظر بر فعاليت هاي آماري در نظام آماري كشور پيش بيني شده باشد. در شرايطي كه توافق اركان نظام آماري كشور بر مجموعه اي از جهت گيري هاي كلي حاصل نشود ، حصول اين توافق از طريق دخالت و مشاركت دو نهاد مزبور حاصل مي شود.

2ـ 5ـ شوراي عالي آمار و مركز آمار ايران

تركيب ، تشكيلات و وظايف شوراي عالي آمار و مركز آمار ايران در قانون مركز آمار ايران مصوب 1353 تصريح شده است.

3ـ5ـ كميسيون تخصصي شوراي عالي آمار

كميسيون تخصصي ، بازوي كارشناسي و مشورتي شوراي عالي آمار است. برنامه ها ، طرحها و پيشنهادهاي تأييد شده توسط كميته هاي آماربخشي و مركز آمار ايران پيش از تصويب در شوراي عالي آمار، در اين كميسيون مورد بررسي و اظهارنظر قرار مي گيرد.

1ـ3ـ5ـ تركيب اعضاي كميسيون تخصصي شوراي عالي آمار:

اين كميسيون مركب از اعضاي زير است:

1ـ مديران كل آمار و اطلاعات كليه دستگاههاي اجرايي عضو شوراي عالي آمار

2ـ دو نفر صاحب نظر از سازمانهاي غيردولتي (NGO) به انتخاب انجمن هاي صنفي ، تخصصي ، تحقيقاتي و آموزشي.

2ـ3ـ5ـ وظايف كميسيون تخصصي شوراي عالي آمار

وظايف كميسيون تخصصي شوراي عالي آمار به شرح زير است:


1ـ تدوين الگوها و دستورالعملهاي انجام كار براي كميته هاي آماربخشي

2ـ تعيين اولويت هاي توليد آمار در نظام آماري كشور براي ارائه به شوراي عالي آمار

3ـ بررسي برنامه ها ، طرحها و پيشنهادهاي تأييد شده توسط كميته هاي آمارهاي بخشي و مركز آمار ايران براي ارائه به شوراي عالي آمار

4ـ بررسي برنامه ها ، طرحها و پيشنهادهاي ارجاع شده از سوي شوراي عالي آمار به منظور رفع كمبودها و نواقص آن

5ـ تنظيم آيين نامه هاي اجرايي به منظور ايجاد هماهنگي در فعاليت هاي آماري كشور و ارائه به شوراي عالي آمار جهت تصويب

6ـ ارائه طرحها و پيشنهادها در زمينه رفع مشكلات اجرايي فعاليت هاي آماري دستگاههاي اجرايي به شوراي عالي آمار جهت تصميم گيري.

تبصره ـ اداره كميسيون تخصصي بر عهده دبيرخانه شوراي عالي آمار است.

4ـ5ـ كميته هاي آماربخشي

اين كميته ها به منظور ساماندهي فعاليتهاي آماري و انعكاس مشكلات وضعيت موجود و نيازهاي آماري در وزارتخانه ها و دستگاههاي اجرايي شكل مي گيرند.

1ـ4ـ5ـ اسامي كميته هاي آماربخشي

اسامي كميته هاي آماربخشي و محل استقرار آنها به شرح زير است:

1ـ كميته آمارهاي جمعيت (مستقر در مركز آمار ايران)

2ـ كميته آمارهاي نيروي كار ( مستقر در وزارت كار و امور اجتماعي)

3ـ كميته آمارهاي نفت و گاز ( مستقر در وزارت نفت)

4ـ كميته آمارهاي آب و برق ( مستقر در وزارت نيرو)

5ـ كميته آمارهاي محيط زيست ( مستقر در سازمان حفاظت محيط زيست)

6ـ كميته آمارهاي مسكن و شهرسازي ( مستقر در وزارت مسكن و شهرسازي)

7ـ كميته آمارهاي عمران شهر و روستايي و انتظامي ( مستقر در وزارت كشور)

8ـ كميته آمارهاي كشاورزي ( مستقر در وزارت جهاد كشاورزي)

9ـ كميته آمارهاي صنعت و معدن ( مستقر در وزارت صنايع و معادن)

10ـ كميته آمارهاي حمل و نقل ( مستقر در وزارت را ه و ترابري)

11ـ كميته آمارهاي ارتباطات ( مستقر در وزارت پست و مخابرات)

12ـ كميته آمارهاي آموزش و پرورش ( مستقر در وزارت آموزش و پرورش)

13ـ كميته آمارهاي آموزش عالي و پژوهش ( مستقر در وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري)

14ـ كميته آمارهاي فرهنگ و هنر ( مستقر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي)

15ـ كميته آمارهاي بهداشت و درمان ( مستقر در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي)

16ـ كميته آمارهاي دفاعي ( مستقر در وزارت دفاع)

17ـ كميته آمارهاي مالي ( مستقر در وزارت امور اقتصادي و دارايي)

18ـ كميته آمارهاي تعاون ( مستقر در وزارت تعاون )

19ـ كميته آمارهاي بودجه و نظام اداري ( مستقر در سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور)

20ـ كميته آمارهاي پولي و بانكي ( مستقر در بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران)

21ـ كميته آمارهاي تربيت بدني ( مستقر در سازمان تربيت بدني)

22ـ كميته آمارهاي صدا و سيما ( مستقر در سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران)

23ـ كميته آمارهاي قضايي ( مستقر در قوه قضائيه)

24ـ كميته آمارهاي امورخارجه ( مستقر در وزارت امورخارجه)

25ـ كميته آمارهاي انرژي اتمي ( مستقر در سازمان انرژي اتمي)

26ـ كميته آمارهاي بنياد شهيد انقلاب اسلامي ( مستقر در بنياد شهيد انقلاب اسلامي)

27ـ كميته آمارهاي امداد امام خميني (ره) ( مستقر در كميته امداد امام خميني (ره))


2ـ4ـ5ـ تركيب اعضاء كميته هاي آمار بخشي

هر يك از كميته هاي آماربخشي مركب از افراد زير است:

1ـ معاون طرح و برنامه يا عناوين مشابه از دستگاه اجرايي ( رئيس كميته)

2ـ مديركل آمار و اطلاعات يا عناوين مشابه از دستگاه اجرايي (دبير كميته)

3ـ مديركل مربوطه از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور

4ـ مديركل مربوطه از مديريت موضوعي مركز آمار ايران

5ـ مديران ذيربط آماري سازمانها وابسته به دستگاه اجرايي

6ـ يك نفر عضو هيئت علمي رشته آمار از دانشگاههاي كشور به انتخاب رئيس كميته

تبصره 1ـ كميته آمارهاي جمعيت مركب از افراد زير است:

1ـ معاون طرحهاي آماري مركز آمار ايران ( رئيس كميته)

2ـ مديركل دفتر آمارهاي اجتماعي ـ اقتصادي خانوار مركز آمار ايران ( دبير كميته)

3ـ مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ( عضو كميته)

4ـ مديركل آمار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي (عضو كميته)

5ـ مديركل آمار سازمان ثبت احوال كشور (عضو كميته)

6ـ نماينده بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران (عضو كميته)


تبصره 2- در كميته هاي آمارهاي نيروي كار، نفت و گاز ، آب و برق ، محيط زيست ، مسكن و شهرسازي ، كشاورزي ، صنعت و معدن ، بازرگاني ، حمل و نقل و ارتباطات علاوه بر اعضاي مذكور در بالا يك نماينده از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران نيز عضويت خواهد داشت.


تبصره 3ـ رياست كميته هاي آماربخشي بر عهده معاون طرح و برنامه يا عناوين مشابه از دستگاه اجرايي است و مديركل آمار و اطلاعات يا عناوين مشابه از دستگاه مربوطه دبيري كميته را بر عهده خواهد داشت. محل دبيرخانه كميته هاي آماربخشي در دستگاه اجرايي مسئول خواهد بود.


3ـ4ـ5ـ وظايف كميته هاي آماربخشي

1ـ تشكيل گروههاي كاري تخصصي

2ـ شناسايي تنگناها و مشكلات آماري موجود بخش

3- شناسايي امكانات آماري بخش

4ـ شناسايي آمارهاي مورد نياز برنامه و توسعه بخش

5ـ مطالعه و پيشنهاد تعاريف و مفاهيم كاربردي در فعاليتهاي آماري بخش

6ـ نظارت بر بكارگيري تعاريف و مفاهيم آماري استاندارد شده توسط مركز آمار ايران

7ـ شناسايي اقلام آماري موجود و مورد نياز

8ـ تدوين گزارش تحليلي وضع موجود فعاليتهاي آماري بخش

9ـ پيشنهاد و ارائه برنامه هاي كوتاه مدت و بلندمدت فعاليتهاي آماري بخش

10ـ نظارت در پياده سازي و راه اندازي نظام توليد آمارهاي ثبتي با انجام هماهنگي هاي لازم و همكاري با مركز آمار ايران

11ـ ارائه تمهيدات لازم براي مكانيزه كردن آمار و اطلاعات موجود و ايجاد پايگاه اطلاعات آماري بخش

12ـ ايجاد هماهنگي هاي لازم براي اتصال پايگاه اطلاعات آماري بخش به شبكه اطلاع رساني آماري كشور

13ـ تمهيدات لازم براي تسهيل اطلاع رساني و ارائه آمارهاي توليد شده بخش به كاربران آمار

14ـ پردازش ، تجزيه و تحليل اطلاعات آماري

15ـ پيشنهاد طرحهاي آماري مورد نياز

16ـ تهيه برنامه اجراي طرحهاي آماري مورد نياز همراه با كليه مدارك و مستندات مطابق با الگوي آيين نامه اجرايي طرحهاي آماري مصوب شوراي عالي آمار

17ـ پيشنهاد مسئول اجراي طرحهاي آماري براساس اولويتهاي پيش بيني شده

18ـ تهيه و ارائه برنامه فعاليتهاي آماري بخش به دبيرخانه شوراي عالي آمار جهت بررسيهاي فني ، اجرايي و مالي

19ـ پيگيري لازم براي اجراي مصوبات شوراي عالي آمار در زمينه فعاليت هاي بخش

20ـ بررسي و تأييد مقدماتي نتايج حاصل از انجام فعاليتهاي بخش و ارسال آن به دبيرخانه شوراي عالي آمار


تشريح گردش كار در نظام آماري كشور

1ـ كميته هاي آماربخشي كه در وزارتخانه ها و دستگاههاي اجرايي مستقرند ، مبادرت به تهيه گزارشي مشتمل بر وضع موجود ، تبيين مشكلات و تشخيص نيازهاي آماري و ارائه پيشنهادهائي در حيطه فعاليت هاي ذيربط خود مي نمايند.

2ـ زيركميته هاي آماربخشي سازمانها و دستگاههاي وابسته به وزارتخانه ها ، همانند بند 1 همزمان با مرحله 1 مبادرت به تهيه گزارشي در حيطه فعاليت هاي ذيربط خود مي نمايند و به كميته آمار دستگاه متبوع خود ارسال مي دارند.

3ـ كميته هاي آماربخشي پس از تلفيق نتايج گزارش هاي دريافتي از
زيركميته هاي خود ، گزارش نهايي مربوط به كل بخش خود را براساس دستورالعمل هاي كميسيون تخصصي تهيه و به دبيرخانه شوراي عالي آمار ارسال مي دارند.

4ـ دبيرخانه شوراي عالي آمار گزارشهاي دريافت شده موضوع بند 3 را جهت بررسي و تلفيق به مديريت هاي موضوعي مركز آمار ايران ارجاع مي دهد.

5ـ مديريتهاي موضوعي مركز آمار ايران با بررسي همه جانبه گزارش هاي دريافت شده ، مبادرت به تهيه برنامه اوليه فعاليت هاي آماري بخش ذيربط نموده و نتايج را بررسي از طريق دبيرخانه شوراي عالي آمار به كميسيون تخصصي ارسال مي دارد. چنانچه گزارشهاي دريافتي از كميته هاي آماربخشي داراي اشكالات اساسي و غير قابل جمع بندي باشد ، مركز آمار ايران با ذكر دلايل گزارش را از طريق دبيرخانه شوراي عالي آمار جهت تجديد نظر به كميته هاي آماربخشي بازگشت خواهد داد.

6ـ دبيرخانه شوراي عالي آمار پس از تلفيق و جمع بندي برنامه اوليه
مديريت هاي موضوعي مركز آمار ايران مبادرت به تهيه و تدوين برنامه پيشنهادي فعاليتهاي آماري كشور نموده و آن را به كميسيون تخصصي مي دهد.

7ـ كميسيون تخصصي پس از بررسي برنامه اوليه و اعمال تعديل هاي لازم ، برنامه فعاليتهاي آماري كشور را از طريق دبيرخانه شورا جهت تصويب به شوراي عالي آمار ارسال خواهد كرد.

8ـ مركز آمار ايران در جريان پيگيري و نظارت خود بر فعاليت هاي آمار كشور ، در هر مرحله مواردي را مغاير با برنامه تشخيص دهد ، موضوع را جهت طرح در شوراي عالي آمار اعلام خواهد كرد.

مدارك و مستندات اجراي طرح آماري

مدراك و مستندات اجراي طرح آمارگيري كه دستگاههاي دولتي موظفند براي بررسي هاي فني و تخصصي و شيوه اجراي طرح به دبيرخانه شوراي عالي آمار ارائه كنند شامل موارد زير است:

1ـ معرفي و ضرورت اجراي طرح آمارگيري

2ـ هدف كلي

3ـ اهداف تفصيلي

4ـ پوشش موضوعي

5ـ جامعه آماري

6ـ چهارچوب آماري

7ـ واحد آماري

8ـ پوشش جغرافيايي

9ـ دوره آماري

10ـ زمان آمارگيري

11ـ تناوب زمان آمارگيري

12ـ روش آمارگيري

13ـ روش طبقه بندي و كدگذاري

14ـ طرح فني شامل روش تعيين تعداد نمونه ، فرمولهاي برآورد، ميزان خطاي آمارگيري و...

15ـ مشخصات كامل سازمان اجرايي طرح

16ـ اقلام آماري مورد نياز ، پرسشنامه ، جداول نهايي و روش داده آمايي و استخراج نتايج

17ـ تعاريف و مفاهيم اصلي مورد استفاده در طرح آمارگيري

18ـ بودجه پيشنهادي اجراي طرح آمارگيري با ذكر جزئيات برآورد حجم كار

مركز آمار ايران موظف است پس از دريافت مدارك و مستندات طرح آمارگيري از دبيرخانه شوراي عالي آمار و بررسيهاي كارشناسي آنها در مديريتهاي موضوعي ، نظر نهايي خود را درباره ضرورت اجراي طرح و تأييد آن به صورت كتبي ، به كميسيون تخصصي دبيرخانه شوراي عالي آمار اعلام كند. در صورت اجراي طرح توسط دستگاه دولتي ، نظارت بر فرايند اجراي طرح توسط مركز آمار ايران انجام خواهد شد و نتايج طرح مي بايست به تأييد مركز آمار ايران برسد. پس از پايان مراحل استخراج نتايج طرح و تأييد آن از سوي مركز آمار ايران اين نتايج مي بايست به صورت رايگان براي ورود به بانك اطلاعات آماري در اختيار مركز آمار ايران قرار گيرد.