کمیته امداد امام خمینی ره
ارتباط با ما  رییس کمیته امداد 

House of fun slots slotshttp://houseoffunslot.com/

«امداد در کلام مراجع اعظام»

حضرت آيت ا.. العظمي صافي گلپايگاني

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا بنده بايد تشكر بكنم از جنابعالي و همكاران محترمتان و همه افرادي كه به شيعيان اميرالمؤمنين(ع) به ضعفا و فقراء خدمت مي كنند. البته ما نيز در ارتباط هستيم، مثلا يك خانمي براي من نامه اي نوشت من خيلي متأثر شدم.

يك سري مشكلات هست كه واقعا انسان متأثر مي شود. شما نيز بايد خدا را شاكر باشيد و از اين لطفي كه خداوند به شما داشته واين يك عبادت است. و اين توفيق بزرگي است كه شما داريد. و اسباب و وسيله ازدواج را براي خانواده بي بضاعت فراهم مي كنيد. حتي اگر انسان وسيله و اسباب براي دو نفر نيز فراهم بكند، خيلي عالي است. وقتي ما در روايات داشته باشيم كه ((دخلت عبد الجنة بقطن..)) كسي يك خاري يا يك سنگي را از جلوي راه مسلماني بردارد تا موجب مرگ او نشود داخل بهشت مي شود و باعث سعادت و نجات اوست. حال ببينيد ارزش اين همه كار خيري كه شما انجام مي دهيد را بايد چگونه تعريف كرد. شما بايد شكر خدا را بجا بياوريد كه اين توفيق را خداوند به شما مرحمت كرده است و در روايت داريم كه ان الله عبادا و خلقه بحوائج الناس كه خداوند بندگاني دارد كه اينها را براي حوائج مردم خلق كردند. و يكي از صفات الهي نيز قاضي الحاجات است. و باز روايت داريم كه تخلقوا باخلاق الله به اخلاق خدا روي آوريد و كسي كه اخلاق الهي را نيز داشته باشد و در اين مسير نيز قدمي بر دارد خيلي عالي است و در راه نجات است. غرض اينكه كسي كه در اين مسير است، يك آرامشي دارد و شما نيز قطعا بايد چنين احساس كنيد كه يك آرامش وجدان داريد كه اين توفيق نصيب شما شده است. و هر چـه بيشتـر تلاش كنيد،‌ اين موجب عنايـت امـام زمان(عج) خواهد شد. اين مسائلي كه حضرتعالي تذكر و شرح داده ايد،‌ هر كدام جدا ارزش و مقام او را مي گفتيم مي ديديد كه چه كار بزرگي است.

اين كارها براي جامعه و حفظ سلامتي جامعه و منافع و فوائد آن خيلي زياد است. و هر چند در ظاهر اين كارها كم باشد ولي كار بسيار بزرگي است. و تأثير بسيار بالايي دارد. هر چند اين كارها در نظر شما اگر بزرگ است،‌ كم جلوه بدهيد و بگوييد كم است بايد بيشتر از اين كار كرد. همه اين كارها اسباب خوشحالي است. اميدواريم طوري عمل كنيد كه حضرت وليعصر(ع‍ج) از شما راضي باشد. اين فقرا،‌ شيعة حضرت هستند و اين افراد هر چند نفر در اين وضعيت باشند موجب تأثر و ناراحتي حضرت وليعصر(عج) است.به هر حال من تشكر مي كنم از لطف شما و دعا مي كنم براي همه افراد كه در اين مملكت هستند كه براي رسيدگي به فقرا حركت مي كنند. و مهم است كه هر چه ما در اين موارد تلاش كنيم، فوائد آن به همه مي رسد، و همه بهره مند مي شوند. واين توفيق بزرگي است. خيلي ها توان مالي دارند اما توفيق خدمت ندارند و براي دو نفر نمي توانند جهيزيه فراهم كنند،‌ اينها توفيق بزرگي است. مسئله مهمي كه وجود دارد دين ماست. و دين ما از هر چيز مهم تر است. سنتهاي ديني از همه چيزها عزيزتر است. همه با هم بايد دست به دست هم بدهيم تا حرمت دين و احكام ديني را حفظ كنيم. متأسفانه در زمانه انقلاب كه بايد به سمت دين جلو برويم داريم عقب تر مي رويم. دشمن با نقشه هاي مختلف مي خواهد دين را كم رنگ جلوه دهد. و اين را هم عرض كنم هر چه بكنيم وامداد موفق تر شود. براي اسلام آبروست،‌ آبروي اسلام است. انتظاري كه از كميته امداد داريم اين است كه اين نهاد مقدس و ان شاءا.. بيشتر مورد توجه امام زمان(عج) قرار بگيرد. ما اين گونه موارد كه تعارض با دين داشته باشد،‌ هر كجا باشد محكوم مي كنيم. اين مسائل حتي براي نظام مضر است.

به هر حال كار شما بسيار بالاست و قدر آن را بدانيد. نياز به تشكر مردم نيست. البته هر چند مردم مي فهمند و تشكر مي كنند. كميته امداد را مي شناسند. اميدواريم موفق باشيد،‌ بدانيد هر چه سنتهاي اسلامي را رعايت كنيم به نفع نظام است. نگهداري احكام اسلام ثوابش از كميته امداد بالاتر است. اما سعي بشود هر دو رعايت بشود. يا مثلا امر به معروف كه شما (يعني آقاي نيري) فرموديد، چيز كمي نيست. اميرالمؤمنين علـي(ع)، در نهج البـلاغه مـي فـرماينـد: نيكـي و جهـاد در راه خـدا كه انسان انجام مي دهد،‌ در بر ابر معروف و نهي از منكر (يعني آن فريضه اي كه خداوند قرار دادة) مثل قطره اي است در مقابل دريا.. ما دعاگوي همه شما هستيم.

والسلام عليكم و رحمة ا.. و بركاته

حضرت حجت الاسلام والمسلمين حسيني بوشهري

 بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدالله رب العالمين وصلي ا.. علي سيدنا و نبينا محمد و آله الطيبين الطاهرين المعصومين.

قال الامام الجواد(ع) الثقه بالله ثمن لكل قال و سلم الي كل عال.

خوش آمد عرض مي كنم خدمت حضرت مستطاب عالي و همكاران عزيز و ارجمند و دوست داشتني شما. من قبل از اينكه اجمالا مطلبي را خدمت شما و دوستان عزيز عرض كنم. اين روايت زيبا را به عنوان الهام بخش مطالبي كه مي خواهم عرض كنم قرار بدهم. من معتقدم كلمات نوراني اهل بيت(ع) از يك طراوت و زيبايي برخوردار است كه راهگشاي مسير كار و زندگي است.

ما گاهي در بازار مواجه مي شويم با وجود يك كالاي گرانبها (به عنوان مثال عرض مي كنم) به جيبمان كه نگاه مي كنيم،‌ خالي از دو صورت نيست يا به اندازة‌ اين كالاي گرانبها مبلغي داريم كه آنرا بگيريم،‌ يا نگاه مي كنيم مي بينيم جيب خالي است. در عالم معنويت در عالم دلداگي به خدا كالاهاي گرانبهاي فراواني وجود دارد كه قيمت و ثمن آن كالاها معيارهاي مادي نيست با پول نمي شود خريد، بلكه به سرمايه و امكانات بيشتري نياز است كه در جاي ديگري بايد جستجو كرد. در اين روايت زيبا وجود مقدس امام جواد(ع) مي فرمايد كه هر چيز گرانبهايي كه شما تصور مي كنيد و قائدتا مقصود از گرانبها اشياء مادي نيست، جنس نيست، كالا نيست، مثلا رسيدن به كمال به مدارج عالي ترقي به خدا وابسته شدن اينها، كالاهاي گرانبهايي است كه آدم دنبال مي گردد كه چيز بدهد تا آنها را بخرد، حضرت مي فرمايد يك قسمت به شما معرفي مي كنيم كه اگر آنرا در دست داشته باشيد، آن كالا هر چند گرانبها و پر ارزش كـه اساسـا انسانيـت به آن وابستـه است،‌ مي توانيد تهيه كنيد و بخريد. آدم مي گويد

اين چيست؟

ـ براي عروج و رسيدن به يك مكان بلند در زندگي عادي نردبان پلكان و آسانسور مي گذاريم تا برسيم به طبقه دهم يك ساختمان. اين در زندگي بشري، و عادي ماست. ولي رفعت مقام و رسيدن به جايگاه بلند نردبانش چيست؟ از نردبان يا آسانسور و يا از چه چيزي بايد استفاده كنيم؟ جنس گرانبها در عالم معنا چيست؟ و چه بايد پرداخت تا بشود خريد و آن مكان عالي كدام است و چه بايد پرداخت و بهاي آن چيست؟ امام جواد(ع) يك جمله كوتاه دارد ولي يك دنيا معرفت كه مي فرمايد: الثقه بالله ثمن لكل قال و سلم الي كل عال،‌ اعتماد بخدا قيمت و بهاي هر چيز گرانبهاست و نردبان هر چند بلند است،‌ چيزهاي دست نيافتني را با اعتماد به خدا مي شود به آن دسـت يافت و چيزهاي گرانبهـا در عالـم معنـويت را بـا اعتماد به خدا مي توان به آن دست يافت، حالا من چه نتيجه اي مي خواهم بگيرم از اين قضيه و آن اينكـه اگر خود ما مي خواهيم به آن نزديك شويم،‌ تنها كانال ورود اعتماد به خداست و اگر ديگران بخواهند با ما ارتباط پيدا كنند،‌ بزرگترين سرمايه اعتمادي است كه بين ما و مردم بايد ايجاد شود.

يعني اگر هر رابطه اي كه ما را به خدا نزديك مي كند محور بشود. محور رابطه مردم با ما خواهد شد و من اين را مي خواهم عرض كنم كه كميته امداد امروز در شرايطي است كه پيداست كار اول را دست اندر كارانش به درستي انجام داده اند كه كار دوم خود بخود تحقق پيدا كرده است،‌ يعني آن اعتماد به خدا و با دست اندركارانش كار را به درستي انجام داده اند كه كار دوم خود بخود تحقق پيدا كرده است. يعني با اعتماد به خدا و با دست تنها و كمبود امكاناتي كه در فرمايشات جناب آقاي نيري بود كار را تا اينجا پيش برده ايد كه آدم آوازه شما را در كشورهاي ديگر هم مي بيند و مي شنود و تحسين مي كند. من به شوخي گفتم اين كميته امداد چقدر جرأت و جسارت دارد كه هر روز به يك بهانه اي از مردم مي خواهد كه بيايند كمك كنند و اين ناشي از همان اعتماد به خداست،‌ اعتماد به خدا اعتماد مردم را هم به دنبال خواهد داشت براي شما و اين يك واقعيتي است كه به نظر بنده به عنوان سر لوحه كار كميته امداد بايد حساب كرد(اعتماد سازي).

نكته دوم كاري كه به نظر من كميته امداد در حال انجام آن است. عمل به سيرة استوار اهلبيت عصمت و طهارت(ع) و اين كار كمي نيست در مقابل ادعا و شعار و حرفهايي كه زده مي شود و اينكه ما ائمه و شخص رسول ا..(ص) را الگوي خودمانقرار بدهيم در الفاظ و سخن فراوان گفته مي شود ولي كجاي كار هستيم مهم است راوي نقل مي كند از حالات اميرالمؤمنين(ع) كه مي گويد من يك شب اظهار علاقه كردم بروم در اتاق اميرالمؤمنين(ع) بخوابم و ببينم كه حضرت تا صبح چه كار مي كند، مي گويد اجازه گرفتم كه من ميهمان شما باشم و بمانم وقت خواب من چشمانم خواب نمي رفت يك مرتبه ديدم كه حضرت مرا به خواب كرد و رفت بيرون، نيمه شب بود كه رفت و بعد از دو ساعت برگشت. ديدم حضرت سر به ديوار گذاشته بغض گلوي حضرت را گرفته و هق هق كنان گريه مي كند و به خدا عرضه مي دارد كه خدايا اين كارهايي كه ما مي كنيم آيا از ما مي پذيري؟ و همين طور با يك آه و ناله بعد ديدم كه از اين حالت خارج شد به نماز مشغول شد و صبح كه برخواستيم از آقا سؤال كردم كه من ديشب چنين صحنه هايي را از شما ديدم. براي من توضيح بدهيد كه چه بود، آقا فرمودند نيازي نيست شما بفهميد. گفت نه من آمده ام كه بفهمم. حضرت فرمود: درد ما اهلبيت(ع)، اين است كه شب خوابمان نمي برد اگر احساس كنيم گرسنه اي در اينجا وجود دارد. كار هر شب من اين است كه مي روم سر مي زنم. حال فقرا را مي پرسم و بعد از خدا مي خواهم كه اين كار مرا بپذيرد و اشك من و گرية من به خاطر اين است. من مي خواهم بگويم كه امروز شرايطي ايجاد نشده كه يك مرجع تقليد نيمه شب اين كار را انجام بدهد. يعني شرايط و حال و هواي جامعة ما با آن جامعة‌ محدود متفاوت است. روزگار كاملا فرق مي كند و اين كار را بايد به شكل ديگري انجام داد كه به تمام معنا و با تمام وجود شما داريد، انجام مي دهيد. اين كـار بـزرگ را بـه نيابـت از ائمــه به نيـابت از مــراجع و علمـاء شمـا داريد انجام مي دهيد به نظر من هم خودتان و هم عزيزاني كه با شمـا كار مي كننـد،‌ يك حـركت ارزشمند دوست داشتني و مورد قبول ائمه است و نكته سومي كه براي من خيلي مهم است،25 سال شوخي نيست. هر تشكيلاتي كه ما در اين كشور داشتيم تحت تأثير يك سري مسائل قرار گرفته ناخواسته ولي من شهادت مي دهم در عين اينكه نمي خواهم صلاحيت ادارات ديگر را زير سؤال ببرم و چيزي در جهت كسر شأن آنها بگويم، من معتقدم كه كميته امداد از آن نهادهايي است كه در اين جهت هم توفيقاتي شامل حالش شده و آن حال و هواي انقلاب را بخاطر حضور بزرگاني در رأس امداد كه دلسوز بودند، با انقلاب و امام گره خورده اند و آدم احساس مي كند كه از مسير انقلاب فضاي انقلاب و شرايط انقلاب فاصله نمي گيرند و اين سرمايه بزرگي است كه25 سال انسان مشي و حركت را در جهت دفاع و تثبيت مبادي انقلاب نگه دارد. به نظر من سرماية بسيار بزرگي است كه نمي خواهم بگويم در ديگران نيست و ما در اينجا كه بحث مي كنيم، و مي خواهم بگويم در اينجا هست. و نكتة چهارم اينكه شايد بركتي كه به كميته امداد داده نام زيبايي است به نظر بنده نام امام و عشق امام سرماية‌ بزرگي بوده است كه شما با اسم امام زندگي كرده و با عشق امام خدمت كرده ايد. كار كرده و سرويس ارائه داده ايد. اين هم به نظر بنده سرماية‌ كمي نيست. نه تنها سرماية‌ كمي نيست، بلكه مشمول دعاهاي امام هم بوده ايد و او عبد صالح خدا بود. او مرد پاك و خالصي بود، بي ادعا كار كرد. بي ادعا عمل كرد و اين حال و هوا و عشقي كه در شما وجود دارد از دعاهاي آن بزرگوار است كه به نظر بنده سرماية بزرگي است كه در اختيار شماست. من مي خواهم عرض كنم با اين سرمايه ها.1- اعتماد مردم.2- حركت در جهت سيرة‌ اهلبيت(ع).3- حفظ روحيه و حال و هواي انقلاب.4- اينكه با نام امام داريم اين حركت را دنبال مي كنيم چه كنيم؟ من4-3 نكته كه شايد قبلا هم اشاره كرده ام.

الحمدا.. فضاي فعلي كشورمان ان شاءا.. به سمتي مي رود كه مورد رضايت حضرت ولي عصر(عج) باشد پايمردي دوستان انقلاب و ارادتمندان انقلاب است كه خون دل مي خورند در يك برهه و مي گويند متي نصراله ولي بلاخره نصر خدا ميآيد من معتقدم كه شما در تأثير گذاري فرهنگي يك كشور سهم كمي نداريد بالاخره روي يك مجموعه عظيمي نسل دانش آموز داخلي و خارج و... و اين نبايد، بسنده كنيم به يك سرويس دهي مادي كه در جايگاه خودش عرض كردم كه رسيدگي به فقير و مسكين بسيار ارزشمند است. ولي در كنار اين بايد اينها را با عشق اهل بيت(ع) رشد دهيم كه كار فرهنگي يعني جلوي تهاجم فرهنگي را در خانواده هايي كه از ناحيه ما سرويس مي گيرند بايد بگيريم كه به نظر بنده نقش دوم شما را اگر مهم تر از نقش اول نباشد لااقل در حد آن نقش حساب كنيد خداي ناخواسته گاهي نشود كه ما همه كارها را انجام بدهيم و در آخر نتيجه طوري باشد كه مورد رضايت نباشد. لذا، من معتقدم كه بخش فرهنگي كميته امداد را تقويت كنيد. البته از حوزه هم آنچه كه انتظار داريد،‌ در خدمت هستيم. ولي اين كار را به نحو احسن و مجدانه پيگيري كنيد كه هر مبلغي را كه صرف خـدمت رساني مي كنيد نمي گويم. همان مبلغ ولي مبلغ قابل توجهي را صرف محكم كردن بنيان فرهنگي خانواده هاي تحت پوشش بنماييد.

نكته دوم هم همانطور كه اشاره فرموديد تلاش در جهت خودكفايي است كه بايد سمت و سوي برنامه هايمان در جهت خودكفايي باشد كه معاونتهاي جديدي كه مي توانند كار جديدي را تعريف كنند،‌ وارد زندگي خانواده بكنند كه خانواده ها سرپاي خود بايستند كه اين كار از اولويتهاي شماست. البته ممكن است تعريف دولتي نباشد. ولي من اين را مي خواهم عرض كنم كه هدف نهايي اين باشد كه ما فقرزدايي كنيم كه شب تاريك بگرديم و چراغي در شب تاريك به دست بگيريم كه فقير پيدا نكنيم. اين نهايت همت شما باشد. در عين حال كه كمك به فقير چقدر اجر و پاداش دارد و سيرة‌ اهل بيت(ع) بوده. اهل بيت چون در آن زمان فقير بوده،‌ به آن شكل عمل مي كردند. ولي جامعة ما به گونه اي باشد كه فقيري نباشد. خدمت رساني و كار را به گونه اي ديگر مي شود ارائه داد و نكته سوم حفظ عزت و كرامت است به عنوان نمونه ابن السبيل كه از مكه برگشته بود خدمت آقا مشرف شدند. حضرت فرمود صبر كن جمعيتي كه آمده اند ديدن من بروند او هم منتظر ماند. حضرت به اندرون مي رود و بعد صدا مي زند و شخص كيسه پول را از لاي در نيمه باز بدون ديدن حضرت مي گيرد و حضرت مي فرمايد كه پول را بردار و برو. به حضرت عرض مي كند آقا اين چه شكل پول دادني است؟ آقا مي فرمايد: كه مگر نمي داني كه فقير اگر به چهرة آن كسي كه مي خواهد كمكش كند،‌ نگاه كند احساس خجالت و شرمندگي مي كند. بخاطر اين كه اين احساس به شما دست ندهد من به اين شكل به شما خدمت كردم. و من اين را عرض كنم كه اين كار بدان شكل براي ما مقدور نيست كه به همان شكل اجرا كنيم. بلكه به هر شكلي كه كمك كنيم بدون منت باشد.

دعا گوي شما هستم و توفيقتان را از خداوند متعال خواستاريم و بنده معتقدم كه كميته امداد جداي از حوزه و روحانيت وجهة دين باوران نيست كه همراه و همگام است. خدا را سپاسگزارم و از درگاه خداوند متعال سپاسگزارم و آرزو مي كنم كه اين بركات الهي هميشه شامل ما و شما باشد.

والسلام عليكم و رحمه ا.. و بركاته

حضرت آيت ا.. استادي

 بسم الله الرحمن الرحيم

كار خوبي نصيبتان شده است،‌ اگر در طول سال پنج الي ده بار چنين كاري(امدادگري) نصيبم شود و من بتوانم مشكلي را رفع نمايم، خيلي خوشحال مي شوم، شما هم بايد خدا را شاكر باشيد چون كار بسيار خوبي نصيبتان شده،‌ اگر كميته امداد به توفيقاتي رسيده، عللي دارد و آنرا بايد بشناسيم. يكي از آن علل خود امام است. خودمان تجربه داريم كه بعضي از كارها گل مي كند و همه گير مي شود. اين كار يك عللي دارد كه يكي از ريشه ها خود امام است. علت دوم اينكه مجموعه اي متدين و متعهد بوده اند و اين كار جناحي نيست. هر وقت امداد از مردم فراخواني مي كند و كمك مي طلبد. تمام اقشار جامعه و تمام جناحها شركت مي كنند. و اين علت اعتماد مردم به شماست و من نهادي سراغ ندارم كه چنين اعتمادي را كسب كرده باشند، در هر صورت يك تذكر مي دهم و آن اينكه به همكارانتان برسيد، هم از نظر مادي و هم معنوي تا اينكه اخلاص آنها زياد شود و اين اخلاص مؤثر هم است.

از قبل به ما مي گفتند كه برخي كارها منجي است. يكي توسل به ائمه اطهار است و ديگر كمك به ضعفا است. من از مجموعة امداد چيزهاي خوبي شنيدم. همه خوب كار كرده اند. و من دعاگوي شما هستم.

ان شاء ا.. كه از هر حيث موفق و مؤيد باشيد.

والسلام عليكم و رحمه ا.. و بركاته  

حضرت آيت ا.. العظمي مكارم شيرازي

 بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم صل علي محمد و آله الطيبين الطاهرين لا سيما بقيه ا.. روحي و ارواحنا فداه ولا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم

من وقتي مجموعة شما آقايان را مي بينم،‌ واقعا خوشحال مي شوم، فورا اين خاطره براي انسان تداعي مي شود كه يك گروهي با الهام از تعاليم اسلام مخلصانه بپا خواسته اند تا قشرهاي مردم و آسيب پذير را نجات دهند.

همانگونه كه اگر انسان ببيند افرادي در گردابي افتاده اند و در حال غرق شدن هستند،‌ و نجات غريق هايي سراغ اينها مي روند. آنها در كنار ساحل ايستاده اند و مي بينند خوشبخت مي شوند. ما هم از كارهاي شما خوشبخت مي شويم. ما يك اصل اساسي در اسلام داريم كه در يك حديثي از پيغمبر اكرم(ص) است كه فرمود: ((والذي نفس محمد بيده ما آمن عبد يبيت شبعان و اخوه او جاره المسلم و يبيت جائنا))

قسم به خدا كه جان پيغمبر اسلام در دست اوست. مسلماني كه شب سير بخوابد و همسايه يا برادر مسلمانش شب را گرسنه بخوابد به من پيغمبر اسلام ايمان نياورده است. معني آن اين است كه بايد در قبال محرومان جامعه احساس مسئوليت كنند،‌ والا با خواندن نماز و روزه و.. نام مسلمان نمي توان برخود نهاد تا آن زماني كه به فكر محرومان جامعه باشيم. خوب اين اصل است و بايد براي آن برنامه ريزي كرد و تشكيلاتي همچون كميته امداد براي برنامه ريزي براي اين اصل است. ممكن است برخي بگويند بسيار خوب شما كه اين را فرموديد، ولي ما كه نمي توانيم كه برويم در

بيـن همسـايه هـا و قم و تهـران و جاهاي ديگر را بگرديم، يك محلي به ما نشان بدهيد كه پول را به‌ آنها بدهيم و بگوييم خداحافظ و برويم دنبال كارمان،‌ كميته امداد مي گويد من نشسته ام اينجا، بيائيد. بنا بر اين عذري براي كسي باقي نمي ماند و اما نكته ديگري كه مهم است و به آن اشاره كرديد. شما بيش از آنچه سرماية مادي داريد،‌ يك سرماية‌ معنوي داريد و آن اعتماد مردم است، مردم اعتماد دارند و ما همه مان معتقديم كه بايد يك صدقه اي داد كه انسان واقعا در امان باشد. من تجربه كرده ام كه اگر يك روز يادم برود و دير صدقه بيندازم تا نزديك يك تصادف ماشين ما مي رود. وقتي برگشتيم فكر مي كنم كه امروز ما صدقه را دير انداختيم يا هنوز نداده ايم،‌ كرارا اين را تجربه كرده ام و من معتقدم كه ما صدقات خودمان را به همين صندوقهاي كميته امداد بيندازيم و اينكه اعتماد مردم به كار شماست خيلي خوب ولي سعي كنيد كه اين اعتماد را نگه داريد و اگر حفظ شود سال به سال كار شما گسترش پيدا مي كند. نكته ديگر اين است كه مردم هم بايد بدانند و شما اطلاع رساني كنيد، اين است كه استفاده هايي كه شما از امكانات موجود خود مي توانيد بهره گيريد خيلي بيشتر از آن است كه ديگران با اموال مشابه آن انجام مي دهند. گاهي از ما جهيزيه مي خواهند و بهترين راه ما اين است كه زنگ بزنيم به كميته امداد و مي گوئيم يك جهيزيه ساده اي به اين خانوادة آبرومند بدهيد.

ما مي بينيم صورتي كه آنها به ما مي دهند ارزانتر مي شود، از آنچه كه خودمان مي خواهيم تهيه كنيم معني آن اين است كه شما در خرج كردن دقت مي كنيد كه پول شما بركت بيشتري پيدا مي كند. به اين امر تآكيد و تكيه داشته باشيد.

درآمد يك مسألة است و خرج كردن دقيق هم يك مسأله ديگر است كه اين بعنوان يك اصل در كميته امداد بايد حاكم باشد و مسأله ديگري كه به آن اشاره كرديد،‌ من تأكيد مي كنم روي‌ آن كه كميته امداد نبايد بصورت يك باتلاق در بيايد. بلكه بايد يك استخر باشد. اگر آمد و ماند مي شود مرداب و مركز انواع بيماريها،‌ اما اگراز اين طرف آمدند و از آن طرف توانستند سالي20 هزار خانوار را خودكفا و هدايت كند،‌ اين استخري مي شود كه مرتب جامعه را آبياري مي كند. اين را خيلي بايد اهميت بدهيد. اين همين مسأله اي است كه ما در جاهاي ديگر مانند حوزة علميه هم مي گوئيم هيچ تشكيلات زنده اي غير اين نمي تواند عمل كند و نبايد عمل كند.

نكتة‌ ديگري كه به آن توجه داريد و عمـل مي كنيد و بايـد روي آن تأكيـد شـود اين است كه كميته امداد علاوه بر كارهاي خـدماتي،‌ كارهاي فرهنگي،‌ مذهبي و ديني فراواني مي تواند انجام بدهد. شما مي توانيد برنامه هاي اخلاقي و معنوي داشته باشيد. بطوري كه اينهايي كه از كميته امداد حمايت مي شوند افراد صالحي باشند و هرگز معتاد،‌ فاسدالاخلاق و بيكار و بي عار در آنها پيدا نشود.

من مي دانم در اين زمينه برنامه ريزيهايي كرده ايد، ولي باز هم بيشتر برنامه ريزي كنيد. يك سري گروههاي كارشناسي داشته باشيد كه مرتب فكر كنند كه امسال چه برنامه هاي تازه مي شود روي خانواده هاي تحت حمايت امداد پياده كرد تا از نظر اخلاقي، معنوي و فرهنگي ترقي بيشتري داشته باشند.

آخرين سخن من اين است كه كميته امداد اگر خوب كار كند كه ان شاء ا.. مي كند، يك اثر جنبي دارد كه از اثر متني اش كمتر نيست. اگر بيشتر نباشد و آن اين است كه يك تبليغي است براي اسلام و مي گويند كه هم يك تبليغ است براي اسلام كه هم كمك كنندگان يك نيت و هدف ديني دارند و هم بنيانگذار اصلي اش يك عالم بزرگ مذهبي بوده و هم گردانندگانش هم روي انگيزة مذهبي كار كنند و بالطبع مذهبي مثل اسلام در زندگي بشر كار ساز است. فقط آخرتشان را تأمين نمي كنند. بلكه دنيايشان را هم تأمين مي كنند و اين يك تبليغي است براي اسلام.

مـن بـراي موفقيـت شمـا دعـا مي كنـم و اميـدوارم كـه روز بـه روز مـوفق تر و پايدارتـر باشـيد

والسلام عليكم و رحمه ا.. و بركاته 

حضرت آيت ا.. العظمي نوري همداني

بسم الله الرحمن الرحيم

با عرض خير مقدم به محضر محترم جنابعالي و آقايان همراه خدمتگزار جامعه اسلامي و عرض تسليت بمناسبت ايام محرم،‌ ايام شهادت سيد و سالار شهيدان حضرت ابا عبد...الحسين(ع)، و همراهان و يارانش و عرض تبريك به شما و هيئت محترم كميته امداد براي اين توفيقي كه خداوند نصيب شما كرده چرا كه اين توفيق بزرگي است كه انسان طوري خدمتگزاري به جامعه اسلامي بكند و قبل از هر چيز به اخلاص شما افزوده مي شود و هر عملي كه توأم با اخلاص و نيت خالص باشد. هر چند كوچك باشد آن عمل بزرگ است. مثل آن كه يك گندم كاشته مي شود. از او خوشه هاي فراوان بوجود مي آيد و در هر خوشه اي صدها دانه و اين مثال براي توأم بودن عمل با اخلاص است و الحمدا.. شما اين گام را برداشته ايد و پيشرفت حاصل كرده ايد و سعي كنيد اين اخلاص تا آخر با شما و كار شما همراه باشد.

دوم اين است كه امروز اسلام در برابر دنياي كفر و استكبار واقع شده كمتر زماني است كه كفر تا كنون به اين شكل به جنگ با اسلام آمده باشد. اينكه در آخرالزمان فتنه هاي آخرالزمان شديد است و اهل بيت(ع)، ما را از فتنه هاي آخرالزمان بر حذر داشته اند،‌ قرائني است كه زمان ما همان زمان آخرالزمان است. براي اينكه امام صادق(ع)، در حديثي فرمودند كه آخرالزمان علم از كوفه و نجف برچيده مي شود، بساط علم در قم پهن مي شود و صداي اسلام از قم به شرق و غرب عالم و به تمام جهان مي رسد و اين جريان عند قرب ظهور مهدي(ع) است. اين جريان موقعي به وقوع مي پيوندد كه نزديك ظهور مهدي(عج) است و نگهداري دين ازنگهداري آتش سرخ در كف دست مشكل تر اسـت و از آن زمـان كـه امـام(ره) اين پرچم نهضت را برافراشتند و اسلام ناب را به ميدان آوردند. چون اسلام قبل از اين جريان اسلام نيمه جان و منزوي بود و دنياي استكبار هم بر خود لازم نمي ديد كه به جنگ اسلام بيايد. اسلامي به نفع آنها بود كه جهاد و فرهنگ شهادت طلبي نداشت، اسلامي بود كه ظلم ستيزي نداشت، اقتصاد اسلامي نداشت، استكبار هيچوقت با چنين اسلامي تضادي ندارد و خطري را بر خود احساس نمي كند و نمي كرد. فلذا كشورهاي اسلامي سلطه پذير بودند. اما، امام(ره) اسلام ناب را به ميدان آوردند و روز به روز هم موج ايـن اسـلام در دنيـا فراگيـرتر مي شود و استكبار هم روز به روز بر دشمني خود با اين اسلام مي افزايد و يكي از دردها همين مسأله آژانس هسته اي است كه فشارها وارد مي كنند. دشمن نقشه هاي فراواني كشيده و مي كشد كه نگذارند ما مسلمانها با هم تفاهم و اتحاد داشته باشيم، امروز بنظر بنده ما در شرايط بسيار خطرناك و حساس زندگي مي كنيم. در راه وحدت و اتحاد اولا در راه تقويت خودمان در همه جهت،‌ ثانيا اين كار شما بسيار كار خوبي است و ما هر چه بيشترمي توانيم به دشمن نشان دهيم كه در كشور ما خدمتگزاراني وجود دارند. در اين راه از بين بردن فقر در راه ايجاد اشتغال و كار در راه تأمين مسكن در راه تأمين وسائل ازدواج و آنچه در تلويزيون زياد نشان داده مي شود،‌ ازدواج است و كارهاي ديگر را خيلي نشان نمي دهيد، بلكه شما بايد اين كارها را نشان بدهيد و اطلاع رساني بهتر داشته باشيد و در رسانه هاي گروهي و مجله ها و روزنامه ها و..

بنظر بنده يك چيز را هم شما بايد در مجموعه خود منظم كنيد. و آن اينكه يك مجموعة جهادي هم داشته باشيد. يعني همانطور كه شما دانشجويان و دانشمنداني تربيت مي كنيد، جهاد گراني هم تربيت كنيد. چون امروز اسلام نياز دارد به جهاد. ما در روايت داريم از پيغمبر(ص) (ان ا.. يبغض مؤمن الضعيف) خداوند مي فرمايد مؤمني را تربيت كنيم كه قوي باشند واقعا، اين است كه يك نهادي يك هيئتي،‌ يك تشكيلاتي براي تربيت جهادگران ممتاز آن روز گذشت كه ما فكر كنيم مسلمانان با فراغت بال و دشمن با او كاري نداشته باشند. و روز به روز اين جريان برخوردها و دنياي كفر و اسلام شديدتر است. ما از فرهنگ اخبار اهل بيت(ع)،‌ اين طور مي فهميم، تا روزي كه امام عصر(عج) ان شاءا.. ظهور كند. اين وظيفه از ما ساقط نمي شود، وظيفه ما شديد است. روزي كه امام عصر(عج) بيايد،‌ جهاد وجود دارد و اينجور نيست كه همه آرام باشند.

اگر بتوانيم يك عده نخبه اي در جهاد در خط اول باشند، در سنگرهاي اول. بعد از انقلاب در حوزه هاي يك سستي بوجود آمده و علت آن اين است كه نخبه هايي از حوزه رفتند و لازم بود كه بروند و در پستهاي كليدي كشورند.

بنده به عنوان يك طلبه كوچك كه تدريس مي كنم،‌ افراد نخبه خوش استعداد منظم خيلي كم مي بينم، وقتي اعتراض يا سؤال مي كنم، ميگويند كه گرفتار زندگي هستيم و دولت اسلامي براي همه بودجه دارد و مستمري و.. مي دهد، غير از ما طلبه ها. البته سهم امام و خمس هاي مربوطه بويژه معادن اگر پرداخت شود،‌ مشكلات نيز حل خواهد شد. ولي تا كنون نداده اند، اگر يك دهم خمس معادن و ارباح مكاسب را به حوزه ها مي دادند،‌ حوزه و علم اهل بيت(ع)، خيلي پيشرفت مي كرد،‌ شما اگر بتوانيد تعدادي طلاب نخبه را انتخاب و زير نظر اساتيد جامع كامل تربيت و تأمين كنيد در آينده مشكل در اين مورد نخواهيم داشت. البته انتخاب آنها نيز توسط اساتيد برتر حوزه علميه انجام گيرد.

والسلام علكيم و رحمه ا.. و بركاته 

حضرت آيت ا.. العظمي شبيري زنجاني

 بسم الله الرحمن الرحيم

تشكر از آقايان دارم كه تشريف آوردند و همچنين از بيانات شما نيز استفاده برديم. اين مسائل كه شما فرموديد، انسان را اميدوار مي كند به نظام، به كشور و به دين. يكي از مشكلات همين نداشتن وضع مالي مناسب و اگر ملتي وضع مالي خوبي نداشته باشد، خيلي خطراتي دارد و حتي خطر سقوط دارد. و اين موفقيت را بشارتي براي تحكيم مباني ديني است و كشور. از مطالب كه در قرآن و بعد در كلام پيامبر اكرم(ص) و بعد در كلام معصومين بيان شده است. از چيزهايي كه در درجه اول در قرآن متذكر شده است، همين مسائل اقتصادي است. نماز را كه ذكر مي كند. دنبال نماز مسائل زكوه است. الحمدا.. در كشوري قرار داريم كه مردم شيعه هستند و مسئولين همه از شيعيان هستند و دوازده امامي هستند. حتي در توصيه ائمه بيان شده كه اگر در طواف هستيد و كسي نيازمند به شما مراجعه كرد،‌ طواف را رها كنيد و به آن نيازمند رسيدگي كنيد. اين نهاد شما اساسش براي رسيدگي به فقراء شيعه است. و ما دعا گوي اين افراد هستيم. افرادي كه مشغول رسيدگي به فقرا شيعه هستند. چه قلبي و چه زباني، رسيدگي به محرومين، اين بسيار خوب است. در روايت آمده بعضي چيزها بين رشد و بعضي ها بين غي است. و بعضيها شبهات است. رسيدگي به فقراء بين رشد است. ان شاءا.. اميدوارم در راه عمل هم بهترين تشخيص و هم بهترين اجراء تحقق پيدا كند.

والسلام عليكم و رحمه ا.. و بركاته  

حضرت آيت ا.. جوادي آملي

بسم ا.. الرحمن الرحيم

بنده هم متقابلا اين عزاي حسيني را به شما عزيزان تعزيت عرض مي كنم و مقدم شما بزرگواران را نيز گرامي مي داريم. گزارشي كه حضرتعالي فرموديد، واقعا خيلي اميد بخش بود. لذا،‌ از ذات باريتعالي مسئلت مي كنيم خدمات صادقانه اي كه تا كنون شما بزرگواران انجام داده ايد به لطف و كرمش قبول فرمايد.

جريان كميته امداد الان اين بار سنگيني كه بر دوش نظام يعني دولت و ملت است. سنگيني اين موضوع مربوط به اين قرن است يعني زمان پهلوي كه اين بار سنگين را به دوش مردم گذاشته است. اگر بار سنگين را كميته امداد به تنهايي مي خواهد بكشد، احساس دشواري مي كند. مطلب دوم اينكه اگر كار شخصي باشد با يك رويش و ريزش در كار و يا برنامه ريزي مي كند و يا هم از زير بار مسئوليت شانه خالي مي كند و چاره اي جز اين نيست،‌ وقتي كار از قدرت مسئولين خارج باشد از كيفيت كاسته مي شود، از كميت كاسته مي شود و يا از زير بار مسئوليت فرار مي كنند. اين مال افرادي است كه كمكهاي عاطفي مي كنند و بيشتر براي افراد غيرمسلمان و بي اعتقاد است. اما اگر كار الهي بود و صبغه الهي داشت نه روي تعارف بلكه روي اعتقاد هيچ سنگين نيست،‌ چون صاحب اين كار كسي ديگري است. و اين به باور ما وابسته است. يك وقت انسان تصميم دارد يك خانه بسازد مجبور است وام بگيرد، ربا بدهد،‌ ربا بگيرد بالاخره يك غل غشي در آن است. اما اگر بخواهد يك مسجدي بسازد هيچ از اين مسائل نيست چون مي گويد اين بيت ((في بيوت اذن ا.. ان ترفع)) است. اين را بايد باور بكنيد والا اين كار شما اگر باور در آن نباشد مي شود يك جزئي از وزارت خانه كه رويش و ريزش در آن است. اما اگر باور كرد كه ((في بيوت اذن ا.. ان ترفع)) يعنـي اين كار با كارهاي ديگر فرق دارد و در اعتقادات و باورهاي ديني اوست ديگر صاحب كار فرق دارد. وقتي صاحب كار ديگري شد كننده كار،‌ كار را برابر با صاحب كار مي سنجد. من افرادي را سراغ دارم(منظور طلبه ها) كه آمدند در قم نمي دانستند آنقدر سختي و هزينه دارد يعني در اين مقام فرو نرفتند كه مشكلات زندگي چه هست ولي درس خود را خواندند و مجتهد شدند. اينها مي شوند شيخ انصاري، علامه طباطبائي علامه بحرالعلوم ما اگر باور كنيم كار براي ديگري است دشواري كار را با توان او مي نگريم نه توان خود مي گويم خدايا به نام تو اين كار مـال توسـت و همـه چيز هـم در اختيـار توسـت. ((تبـارك الذي بيده الملك)) است وهم ((الملكوت)) هم ((سبحان الذي بيده ملكوت كل شي)) هم تبارك الذي بيده الملك هم ملك و هم ملكوت به دست اوست و كار به دست او پيش خواهد رفت.

جنگ و دفاع مقدس اينطور پيش مي رود انقلاب اينگونه مي شود يعني يكي از طلبه هاي مدرسه سعادت را قبل از انقلاب ساواكيها دستگير كرده بودند آن مامور ساواك گفت شما با اين امكانات مي خواهيد با دولت مسلح بجنگيد؟

ديگـر بـه او گفـت: مـا با ايـن امكـانات نمـي جنگيـم. مـا با نيــروي ديگري مي جنگيم از راه ديگري مبارزه مي كنيم اصلش در جريان پيامبر اكرم(ص) مشاهده مي كنيد وقتي رسول اكرم(ص) فاتحانه وارد مكه شد، ابوسفيان متحير شد و متحيرانه قدم مي زد و مي گفت ((ليت شعري بماذا اغلبني)) اي كاش مي فهميدم اينها از چه راهي پيروز شدند.

آنها عده شان كم بود سربازانشان بسيار اندك بودند. سربازان ما بسيار زياد بودند. اسبها و امكانات ما بيشتر بود،‌ چگونه آنها بر ما پيروز شدند.

و مي گفت: ((ليت شعري بماذا غلبني)) يك وقت پيامبر اكرم (ص) دست مباركش را روي شانه ابوسفيان گذاشت و فرمود: ((بالله غلبت)) ما با كمك الهي بر شما پيروز شديم.

كميته امداد در اين مقام و فهرست است بنا براين ما مؤظفيم كه كار را ارزيابي كنيم و عالمانه نيز ارزيابي بكنيم اما مؤظف نيستيم كه بگوئيم كار سخت است پس چه كنيم بگوئيم كار به دست توست و ما هم مأمور شمائيم و بگوئيم بسم ا.. و باا.. و في سبيل ا.. و علي مله رسول ا.. مي رويم اگر اين چنين شد. انسان ديگر لنگ نيست چون فكر مضطــرب كــار را هـم مضطرب مي كند. كار مضطرب يك عضو كميته، اعضاي ديگر را نيز پژمرده مي كند افسرده، دل افسرده كند انجمني را. اما اگر بداند صاحب كار ديگري است سعي مي كند دل را به او ببندد و مشكلات را مطرح نكند و در جمع نمي گويد اعتبار ما كم است مشكلات زياد است چنين فكر افسرده كار را مضطرب مي كند و نمي تواند خوب تصميم بگيرد و اولوالعزم نيست. وقتي لقمان از قول الهي به فرزندش مي گويد و ((اصبر علي ما اصابك ان ذلك من عزم الامور.)) عزم الامور همانا عزم ملي است اينكه مي گويند عزم ملي، عزم ملي از اين جا نشأت مي گيرد. ما كاري را بدون عزم نمي توانيم انجام دهيم اين استكان را كه مي خواهيم جا به جا كنيم، تصميم مي خواهد و اراده ولي كارهاي مهم را مي گويند بايد اول فكر كرد بعد تصميم به عمل گرفت يك عزم ملي مي خواهد و انسان بايد بداند كار سنگين است. دوم صاحب كار خداست. سوم اينكه من هم مأمورم كميته امداد با وزارت خانه هاي مثل نفت فرق دارد. آنها كار مي كنند كه سر برج حقوق بگيرند به هيچ چيز ديگري فكر نمي كنند. اما كميته امداد ((انما نطعمكم لوجه ا..)) است. كار امداد كار الهي است.

اگر اين شد انسان نگران نيست. مطلب ديگر اينكه توسعه و گسترش كميته امدا د نشان از ضعف نظام دارد هر اندازه كميته امداد گسترده تر باشد نشانگر ضعف نظام و دولت است. براي اينكه نظام قوي مديريت قوي دارد. ما اگر مشكلات اقتصادي نداشته باشيم، آن وقت بلاياي طبيعي مثل زلزله و ديگر حوادث طبيعي را مي گذارند به عهده كميته امداد. يك كشور پيشرفته مي تواند جلوي فقر اقتصادي را بگيرد هر چند در هيچ كجاي دنيا نمي توان جلوي فقر طبيعي و قهر طبيعي را بگيرد اما جلوي فقر اقتصادي را مي توان گرفت.

با گرفتن جلوي فقر اقتصادي، مي توان گسترش صنعت را زياد كرد. فضا براي كار و اقتصاد را زياد كرد تا جلوي فقر گرفته شود. چندي پيش يك جواني به من مراجعه كرد و گفت كه جواني تحصيلكرده ام، پدرم بيمار است در منزل بستري است و مادرم در سن50 سالگي در خانه مردم كار مي كند. ديگر رو ندارم به سفرة آنها دست ببرم. لذا، اگر هر كجاي ايران كار باشد،‌ حاضرم انجام دهم.

خيلي متأثر شدم. مثل اينكه نمك به زخمم بپاشند. اين مرا متأثر كرده است.

اين گداي حرفه اي كه نبود. اينها آدم را منقلب مي كند. همانطور كه يك آه از يك سينـه اي بـرخيـزد صـدها مشكـل را حل مي كند. صدها مشكل را نيز مي توان به بار بياورد. كمكي كه شما داريد انجام مي دهيد،‌ موجب دعاي فقرا هستيد. اما اگر خداي ناكرده به كسي توجهي نكنيد و او آهي از دل برآورد مشكلي ايجاد مي كند،‌ دعاي ما مستجابتر است يا نفرين اميرالمؤمنين(ع)؟ مرحوم شيخ حر عاملي و ديگر بزرگان نقل كردند. حضرت امير صلوات اله عليه فرمود: من وجـد مـاء‌ و تـرابا فا فتقرا بعده الله ملتي كه آب دارد،‌ خاك دارد و نتواند خودش را اداره كند. خداوند او را از رحمت دور مي گرداند اين نفرين حضرت امير(ع) است.

ملت آب دارد، خاك دارد،‌ باز گندم از خارج وارد مي كنند. بزرگان ما هم مي گويند كه گسترش علم جراحي نشان از ضعف طب عمومي است چون اگر نتوانست از نبض تشخيص بدهد و يا اگر از راه آزمايشي نتوانست تشخيص بدهد از راه چاقو و جراحي تشخيص مي دهد.

ما نبايد خوشحال بشويم علم جراحي پيشرفت كرده است، چون طب عمومي ضعيف است. اگر كميته امداد گسترش پيدا كرده است (يعني مددجويان زياد شدند)، اين نشان از ضعف دولت و نظام ماست. لذا، براي حل مشكلات ضمن تلاش بايد متوسل به مولايمان امام زمان(عج) بشويم كه مفاتيح السماوات والارض است. كليد آسمان و زمين است. اگر رابطه خودمان را با او درست كنيم،‌ مشكلات ما هم حل مي شود. مردم ما مردم حسين ابن علي(ع)، است. اگر ديديم مجلس اين طوري شد. به بركت شوراي شهر بوده است. مردم ديدند شوراي شهر خصوصا تهران فعاليت خوبي دارد،‌ به مجلس اين طوري رأي دادند. پس مردم فعاليت مي خواهند. مي گويند وقتي مغول حمله كرده به ايران،‌ يك عده ايرانيهايي كه ريش داشتند اول ريشهايشان را تراشيدند و تيغ انداختند و ديدند،‌ شبيه آنها نمي شوند. صورتهايشان را نخ كردند مثل خانمها تا صورتشان مثل مغولها بشود.

الان هم يك عده اي هستند، مي بينيد كه نامه نگاري مي كنند تا بتوانند اين نظام را آزار دهند.

يك بياني در كلام رسول خدا(ص) است كه مي فرمايد: اولا تعلمون انكم تنصرون بضعفاكم.

اگر مي بينيد مشكلات شما مرتفع مي شود از عنايت همين ضعفا است.

و در جاي ديگر نيز مي فرمايد: ((تعيشون في اكنافهم)) زندگي شما در كنف اينهـاست. نكنـد كـه مثل يهـوديها عمـل كنيـد در سورة‌ يس آمده است كه يهوديها مي گويند اگر قرار بود كمكشود،‌ خدا خودش به اينها كمك مي كرد. پس خدا مي خواهد كه اينها فقير باشند. اما خداوند در سورة يس مي فرمايد كه ما داريم شما را آزمايش مي كنيم. ما شما را مي آزمائيم به بعضي ها مي دهيم، به بعضيها نمي دهيم تا ببينيم كه چه كسي شاكر است. اينطوري نيست كه اين فقير ابن الفقير باشد تا ابد فقير باشد و يا غني، تا ابد غني باشد. هميشه در گردش است. يك وقت اين غني مي شود، او فقير مي شود. يك وقت نسلهاي او فقير مي شود،‌ نسلهاي اين غني مي شود. اميدوارم خداوند حسنه دنيا و آخرت توفيق دنيا و آخرت عطا فرمايد.

والسلام عليكم و رحمه ا.. و بركاته  

حضرت آيت ا.. العظمي فاضل لنكراني

بسم الله الرحمن الرحيم

اولا از اينكه اينجا تشريف آورده ايد، تشكر مي كنم. ثانيا راجع به كميته امداد، همانطور كه در آن سفرها گفتم، كميته ا مداد يك نهاد خاصي است كه واقعا منشأ تأسيس آن هم بايد گفت، الهامي بوده كه به امام امت، روي آن خلوص و معنويتي كه در ايشان بود، الهام شد كه چنين كميته اي را تأسيس بكند. و الا يك بشر عادي در شرايط عادي فكرش به اين مسائل نمي رسد. اين يك پشتوانه معنوي دارد كه اين كار انجام بشود، مخصوصا با توجه به اين نكته اي كه شما( آقاي نيري ) فرموديد؛ كه در بدو تأسيس كميته امداد چيزي نداشت ولي الان بحمدالله خوب به انداز ه خودش قدرتي پيدا كرده و تمكني پيدا كرده و از دستاوردهاي ارزشمند انقلاب، كميته امداد است. كميته امداد تا حد اعجاز پيش رفته. حسن امداد اين است كه در ابعاد مختلف به كمك مستضعفين مي شتابد. و اين را از استضعاف نجات مي دهد. و كساني مي توانند صنعتي را ياد بگيرند،‌ ياري مي دهد. امداد يك بعدي نيست. هم در جهت رفع استضعاف هم جهت كاريابي كساني كه قدرت كار دارند، كار مي كند. عمده اين است كه نمي گذارد بچه هاي اينها هدر بروند و رشد علمي پيدا مي كنند تا مراتب بالا، تا درجات بسيار بالا، تا امكان دارد امداد كمك مي كند. و اينها شبيه اعجاز است و اصلا اين تفكر از خصوصيات شيعه هاست كه از اهل بيت(ع) گرفته شده است. در مقطع خاصي شايد كاري شبيه امداد انجام شود، ولي در يك مقطع است. ادامه ندارد. اما كميته امداد، كارش ادامه دارد. تا جايي كه بنده از امداد اطلاع دارم. امداد كارهاي بسيار بزرگ را انجام داده. مثلا جهيزيه براي دختران تحت پوشش حتي غير تحت پوشش نيز تهيه مي كند. و دختران بي بضاعت از نگراني در مي آيند.

البته انقلاب خيلي دستاورد دارد. مهم ترين دستاورد انقلاب معرفي شيعه به تمام دنيا است. براي اينكه پرسيدند امام خميني(ره)، كيست؟ گفتند كه يك شيعـــه است.

دستاوردهاي ديگر كه بايد روي آن انگشت گذاشت. كميته امداد است براي حفظ انقلاب دعا مي كنيم براي دوام امداد امام(ره)، جدا دعا مي كنم.

اميدوارم خداوند كار شما را بعنوان كار بسيار مهم در اعمال شما ثبت و ضبط بكند.

من بخاطر خوشحالي شما دعا نمي كنم بخاطر وظيفه، دعا مي كنم.

السلام عليكم و رحمة ا.. و بركاته

حضرت آيت ا.. يزدي

بسم الله الرحمن الرحيم

من قبلا خوش آمد عرض مي كنم خدمت سروران و دوستاني كه اظهار محبت فرمودند. مسئله امداد قبل از اينكه اين شرايط و زمان و تشكيلات برسد، اصولا در قرآن و حديث فرهنگي اسلام يك جايگاه خاصي دارد كه در بسياري از موارد مثل حج واجب،‌ نماز واجب او را بالاترين عبادت تلقي كردند. يعني اگر كسي بتواند يك مسلمان را كمك بكند و دست يك مسلمان را بگيرد،‌ اين را در رديف بزرگترين عبادات مي دانند. حتي بر مستحبات هم تقدم دارد و تفاسير هم در اين خصوص گوناگون است. مثلا اگر كسي از مشكلات مردم اطلاع پيدا كرده و به دادش نرسد،‌ او را در رديف مسلمانان نمي دانند. الان در جامعه ما اعتقاد و عمل به مسئله امداد رساني يك وظيفه است. ولي در فرهنگي عمومي بخصوص قبل از انقلاب آنرا يك امر حاشيه اي و تشريفاتي تلقي مي كردند. مثلا اگر كسي نماز خوانده و حج رفته، يك كار خوبي انجام داد، در حالي كه در فرهنگ اسلامي اينگونه است كه اگر كسي مشكل مسلمان را فهميد و در رفع آن مشكل كوتاهي كرده، و انجام نداده، از رديف مسلمانان خارج است و فرهنگ امداد در اسلام هم در مسئله اعتقادي جايگاه بالايي دارد و هم در اعمال عبادي در مرتبه بالايي است.

سيرة ائمه بر همين مسئله بوده است كه يكي از كارهاي ائمه، مسئله امداد و دستگيري از فقرا بوده تقريبا همه ائمه ما بخشي از اين زندگي را داشتند. مثلا حضرت امير(ع) هم بخشي از وقت خود را به اين امر اختصاص مي داد. مثلا قناتي كه حفر كردند،‌ آنرا موقوفات مي كردند و آنرا وقف حضرت علي(ع) مي دانند. يا نمونه ديگر امام سجاد آن لباس فاخر و گرانقيمت كه داشتند و طواف كعبه را با آن انجام داده، خيلي به آن علاقه مند بودند فروخته و پولش را بين افراد نيازمند تقسيم كردند. حضـرت سجـاد(ع)، سـالي يك مــرتبه همين كـار را مي كردند. امام باقر(ع)، و امام صادق(ع) و تمام ائمه اطهار(ع) همه همينطـور چه در زمينه اعتقادي و عبادي عملي توجهشان به افراد نيازمند بوده است. علماي اعلام در زمان غيبت هم همينجور بودند و در اين خصوص سفارش زيادي در دستگيري به افراد نيازمند و محتاج داريم.

امداد و كمك به نيازمندان هم در اعتقاد و عمل و سيرة عمليه ائمه وجود داشته و دارد و بعد از قرنها كه اسلام حاكم شد و مؤسس نظام هم حضرت امام (ره) كه آثار و بركاتي نسبت به اصول و حاكميت اسلام دارند يادگار متعددي در كنار حكومت داشتند. يكي آن كارهاي با ارزش امداد است كه با تأسيس و نظر ايشان انجام گرفت و آن روزي كه امام آنرا تأسيس كردند، امكانات در سطح محدود بوده كه امام با عشق و علاقة آن را دنبال مي كردند، من چند بار اين نكته را عرض كردم كه در زمان حاكميت ايران اسلامي يعني بعد از انقلاب بيشتر قالب عمل گرايي وجود داشته اگر نهادي بيشتر فعاليت داشته، آن را تقويت مي كرده و حمايت مي كرده و بهترين نمونه كميته امداد است. ولي برخي نهاد در قانون اساسي هم آمده چون عمل و فعاليت چنداني نداشته آن را رها كردند، ولي امداد در قانون اساسي وجود ندارد، ولي كلياتي وجود دارد اما اين عنوان خاص وجود ندارد. ولي علما و دولت و حكومت آن را تقويت و حمايت كردند. حتي برخي از كارهاي دولتي، از جمله پرداخت طرح شهيد رجايي به عهدة امداد گذاشتند. خوشبختانه امروز از موقعيت معنوي و محبوبيت برخوردار است و بيشترين سرماية امداد،‌ علاقه دروني مردم به اين سازمان است. چرا كه پشتوانه و اعتقاد مردمي آسيب ببيند، زيان جبران ناپذيري بر پيكرة آن وارد مي شود، علاقة دروني و اعتقاد مردمي بهترين حامي اين نهاد است و اين سرمايه بزرگ با صحت عمل و نتيجه كار بدست آمد.

وقتي مردم ببينند كه خوب كار شده آن را حمايت مي كنند و در مجلس ششم نه تنها با امداد با اصل نظام مخالفت مي شد و بهانه گيري مي كردند. چرا كه برخي در جناح اصلاحات باقانون اساسي و ولايت مخالفت مي نمودند.

جديدا برخي اصلاح طلبان گردهمايي كه داشتند و در آن موضوعاتي كه بحث شده و مجموع سخنان را جمع آوري كردند،‌ بنام (لانه..) مثلا گفتند اول بايد اين موضوع را برچيده كرد و آن موضوع را حذف كنيم و وظيفه اختيارات ولايت فقيه را محدود كنيم اين موضوعاتي بوده كه مطرح شده بود البته مي توان گفت اينان با اصل نظـام مقابلـه مـي كـردند كه ابتدا با فروعات شـروع كردند تا به اصل نظام برسند. به نهادهايي كه وابسته به ولايت هستند،‌ همه ايراد وارد مي نمايند تا به اصل بپردازند. نتيجه اينكه به آنها ثابت شده كه مردم به اينها توجه نكردند و واقعا مردم جواب دادند كه به آنها جواب نه داده اند. اگر جاهايي كه با امداد مخالفت شده به عنوان اينكه يكي از پايه هاي نظام را از بين ببرند و خوشبختانه اينها در طول اين مدت هر چه كردند بر عليه خودشان كردند.

نهايتا من از اين تشكيلات امداد تقدير و تشكر مي كنم و وقتي كارهاي شما را مي بينم و مي شنوم قلبا خوشحال مي شوم و افتخار مي كنم. راه صحيح و درست اين است. اين ابتكارات هم در تحصيل هم در خودكفا شدن و قدرت كاركردن خيلي مهم است و مسئله ازدواج يك كار مهمي است كه بعد از تهيه آب و نان مسئله ازدواج است كه هر ساله جشن عروسي از كارهاي مهم و با ارزش كميته امداد است. مهـم تر از ازدواج اطمينـاني است كه با مبـاني درسـت انجام مي شود كه به طلاق كشيده نشود. خيلي جاي تقدير دارد. خداوند شما را تنها نمي گذارد. ما هم در حد خودمان به شما كمك مي كنيم،‌ و كمك ما فقط دعا در حق شماست. تا آنجا كه مي توانستم كمك مي كردم در شوراي نگهبان و برخي مسائل ديگر. خداوند به شما و همكارانتان جزاي خير عطا فرمايد.

والسلام عليكم و رحمه ا.. و بركاته