کمیته امداد امام خمینی ره
ارتباط با ما  رییس کمیته امداد 

House of fun slots slotshttp://houseoffunslot.com/

 

1) عنوان طرح:  

ارائه خدمات روانشناختي (آموزش و مشاوره تخصصي)

 ويژه: كاركنان كميته امداد امام خميني(ره) و خانواده هاي آنان

 

2) مقدمه:

امروزه علي رغم تغييرات عمده و عميق در كليه ابعاد زندگي و وجود فرصت ها و تهديدهاي گوناگون، بسياري از افراد در رويارويي با مسائل زندگي فاقد مهارت و توانايي هاي لازم و اساسي هستند و همين امر آنها را در برابر مسائل و مشكلات زندگي آسيب پذير نموده است. براي داشتن يك زندگي سالم و موفق،‌ مجهز بودن به مهارت هاي اساسي زندگي لازم و حياتي است.

وجود مشكلات فردي، خانوادگي و شغلي در كاركنان كميته امداد امام خميني (ره) و اثر متقابل مشكلات مددجويان تحت حمايت بر آنها و همچنين عدم بهره مندي آنان از مهارت هاي اساسي لازم براي زندگي مي تواند كيفيت زندگي آنان را كاهش دهد. از سوي ديگر ارتقاء سطح مهارت هاي زندگي و حل مشكلات و تعارضات كاركنان در حوزه هاي مختلف مي تواند تاثير به سزايي در بهبود شاخص هاي زندگي سالم داشته باشد.

روانشناسان دريافته اند كه حالات عاطفي و احساسات بشري تحت تأثير عوامل نامساعد محيطي و حرفه اي قرار مي گيرند. لازم نيست فردي كار سنگين كند تا كاملاً خسته و فرسوده گردد. چه بسا ممكن است يك فشار رواني و عدم سازگاري با محيط شخص را چنان رنجور و فرسوده نمايدکه پس از ساليان مدید آرامش اوليه رانتواند بازيابد. همواره نحوه ی كار افراد و محيط آن ميتواند برروي سلامت روان آنان تأثيرگذار باشد و در نتيجه باعث ارتقاء يا افت كاري آنان گردد. زمانی که کارکنان از تخصص های كاري لازم برخوردار باشند اما ذهن و فکر آنان به دلیل مسائل روحی و روانی و نارضایتی شغلی درگیر کار نشود، کارایی لازم را نخواهند داشت. ازاین رو خدمات مشاوره ای به شکل موثر نقش زیادی در کاهش آلام روحی و روانی کارکنان دارد و بستر و زمینه‌های لازم برای توسعه یافتگی و پیشرفت سازمان رافراهم می کند. لذا ازآنجا که مهمترین منبع هرسازمانی نیروی انسانی آن می باشد، باید به این امر توجه کافی صورت پذیرد. براین اساس وبادرنظرگرفتن این واقعیت که کمیته امداد امام خمینی (ره) خود یکی از مهمترین سازمان های مشاوره دهنده به جامعه هدف مددجویی می باشد، تصمیم دارد درجهت تامین سلامت روان کارکنان خود بصورت مدون وبرنامه ریزی شده نسبت به ارائه خدمات تخصصی مشاوره ای اقدام نماید. لذا شيوه نامه حاضر بنابرضرورت ونیاز فوق تهيه وتدوین گردیده که امید است شاهد نتایج مثمر ثمر آن علاوه برکارکنان در خانواده ي آنان نيز، با هدف شناخت آسیب ها و پیشگیری ودرمان  باشیم.

 

3) اهمیت وضرورت اجرای طرح :

با توجه به شرایط فعلی زندگی وفشارهای ناشی ازآن، ضرورت ارايه خدمات مشاوره اي به كاركنان و خانواده هاي آنان اجتناب ناپذیر می نماید. چرا كه مشخص شده است مشاوره موجب پيشگيري از ناسازگاري رفتاري، رشدعملکرد فردي و سازماني، بهبود روابط بين فردي، تقويت ارتباطات خانوادگي، افزايش اعتماد به نفس، افزايش قدرت تصميم گيري و در مجموع موجب افزايش توان فكري و قابليت هاي فردي مي شود. بررسي ها نشان میدهد محيط هاي كار، محيط هاي استرس زايي هستند که همین امر نياز كاركنان و خانواده های آنان رانسبت به خدمات مشاوره اي مبرهن می سازد.ازاین رو با توجه به نقش اساسی ومهم نیروی انسانی ولزوم رفع مسائل ودغدغه های فکری وروحی مبتلابه آنان که در برخی اوقات مخل انجام امور اصلی که همانا تکریم ارباب رجوع و خدمت به قشرآسیب پذیر مي باشد، خواهد شد،ضرورت ارائه خدمات مشاوره ای به کارکنان شریف این نهاد بیش از پیش احساس می گردد.

 

4) اهداف :

  • ارتقاءسلامت روحی وبهداشت روان  امدادگران و خانواده هاي آنان
  • توسعه شیوه های مدیریت موثر ومشاوره کارمندان به جهت سازگاری بهتر و بیشتر با خود و محیط
  • ارتقاءسطح عملکرد کمی وکیفی پرسنل با کاستن میزان فشارهای روحی و روانی ورفع    دغدغه های فکری.
  • پیشگیری از بروز مشکلات روحی ،روانی پرسنل ودرمان آنها
  • صیانت از سلامت روان کارکنان و خانواده های آنان
  • توسعه و بهبود  مهارتهای ارتباطی کارکنان با همدیگر در محیط کاری
  • فراگیری مهارت های زندگی وتاثیر آن در ارتباط با خانواده،محیط کار وجامعه
  • ارائه خدمات به اعضاء خانواده کارمندان در نتيجه کاهش دغدغه های روحی وروانی پرسنل

 

5) روش اجرا

الف- برگزاري سمينارهاي آموزشي روانشناختي يك روزه

ب- برگزاري دوره هاي تخصصي آموزشي به صورت كارگاهي

ج- ارجاع پرسنل جهت درمان به مراكز تخصصي طرف قرارداد

 

6) گروههاي هدف:

اول- مديران كل، معاونين، مشاورين، مديران، روساي ادارات و كارشناسان مسئول

دوم- كارشناسان

 

7) سرفصل هاي پيشنهادي:

  1.  مديريت استرس در زندگي شخصي و سازماني و راهكارهاي مقابله با فرسودگي شغلي
  2. نقش هوش هيجاني در بهبود روابط فردي (زندگي فردي- خانوادگي- شغلي و ...)
  3. مديريت اختلافات زناشويي و ارائه راهكارهاي نوين در افزايش سطح رضايتمندي زوجين
  4. مهارت هاي فرزندپروري با تأكيد بر آسيب هاي اجتماعي نوپديد(فيس بوك- ماهواه- اينترنت و...)
  5. نقش معنويت در سلامت روان خانواده

 

8) نحوه برگزاري سمينارهاي آموزشي:

- هر دوهفته يكبار با دعوت از اساتيد مجرب

- صبحها از ساعت 8:30 لغايت 11 ويژه گروه اول

- عصرها از ساعت 13:30 لغايت 16 ويژه گروه دوم

- بعد از اتمام سمينارهاي آموزشي، نسبت به نظرسنجي از كاركنان و انتخاب اولويت آموزش هاي تخصصي تر در قالب دوره هاي كارگاهي حداقل 5 جلسه اي اقدام خواهد شد.

 

 

 9) سرفصل هاي پيشنهادي مباحث روانشناختي و مشاوره جهت برگزاري دوره هاي آموزشي كارگاهي

  1. اصول و تكنيك هاي برقراري ارتباط اثربخش
  2. فنون كسب آرامش، موفقيت و شادي
  3. توانمندسازي خانواده ها
  4. اصلاح مشكلات رفتاري كودك و نوجوان
  5. مديريت استرس در زندگي شخصي و سازماني
  6. راههاي پيشگيري از فرسودگي شغلي
  7. اصول و مباني بهداشت رواني در محيط كار
  8. هوش هيجاني در سازمان
  9. مهارتهاي ارتباطي والدين و فرزندان(پدران و پسران)
  10. مهارتهاي ارتباطي والدين و فرزندان(مادران و دختران)
  11. مهارتهاي فرزندپروري و تربيت ديني فرزندان
  12. معنويت و سلامت روان
  13. ناسازگاريهاي شغلي
  14. مديريت تفكر مثبت در سازمان
  15. روشهاي حل خلاق مسائل
  16. مديريت تعارض و مذاكره
  17. مديريت اثر بخشي زمان
  18. آموزش مهارتهاي ده گانه زندگي
  19. درمان اختلالات وسواسي
  20. درمان اختلالات كاركرد جنسي
  21. تكنيك هاي مطالعه اثربخش و تقويت حافظه
  22. مسائل زناشويي، ناسازگاريها و نارضايتمندي زناشويي(مديريت اختلالات زناشويي)
  23. آموزش هاي تكنيك هاي مقابله با اضطراب، افسردگي و ضربه هاي روحي
  24. نقش هوش هيجاني در بهبود روابط بين فردي(در زندگي فردي، خانوادگي، شغلي و ...)
  25. علل سازش نايافتگي نوجوانان و جوانان
  26. پويايي و تحول خانواده متعادل و خانواده نامتعادل
  27. مهارت هاي فرزندپرودي(روشهاي مستبدانه، مقتدرانه و سهل گيري)، تربيت ديني فرزندان
  28. چگونگي از بين بردن شكاف بين نسل ها و مشكلات پيراموني اين موضوعات
  29. عوامل تأثير گذار در شكل گيري ناسازگاري بين اعضاء خانواده
  30. مديريت روابط با جنس مخالف
  31. ارتقاء سطح بينش همكاران در خصوص آسيب هاي اجتماعي از قبيل اعتياد و ... و    آسيب هاي اجتماعي نوپديد از قبيل: ماهواره، اينترنت، فيس بوك و آگاهي به آنان در خصوص مضرات تكنولوژي هاي جديد.
  32. توجه به اوقات فراغت جوانان در راستاي پيشگيري از معضلات و ارائه راهكارهاي نوين غني سازي آن.
  33. مشاوره تحصيلي(مديريت استرس، اهميت برنامه ريزي، يادگيري صحيح و روش هاي بهبود حافظه و ...) و مشاوره شغلي و نقش آن در انتخاب صحيح.
  34. نقش مشاوره هاي قبل از ازدواج در پايداري زندگي زناشوئي
  35. آموزش تكنيك TA(تجزيه و تحليل رفتار متقابل)
  36. آشنايي با تفاوت هاي مردان و زنان

 

10) مسئوليت ها:

- برنامه ريزي و هماهنگي:

برنامه ريزي و هماهنگي در دفتر مركزي با اداره كل امور اداري و رفاه كاركنان مي باشد.

- اجرا:

مسئوليت اجرا در دفتر مركزي به عهده مركز آموزش و پژوهش مي باشد.

- نظارت و ارزشيابي:

نظارت در دفتر مركزي به عهده اداره نظارت و ارزشيابي مركز آموزش و پژوهش مي باشد. ارزشيابي از ميزان اثربخشي دوره هاي آموزشي توسط اداره نظارت و ارزشيابي بر اساس شاخص هاي ارزشيابي صورت مي پذيرد.

 

11) منابع مالي و اعتباري:

محل تأمين منابع مالي طرح توسط شوراي رفاه كاركنان تعيين و ابلاغ مي گردد.