کمیته امداد امام خمینی ره
ارتباط با ما  رییس کمیته امداد 

House of fun slots slotshttp://houseoffunslot.com/

آموزش الکترونیکی

 

مقدمه

امروزه فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزاري نيرومند و قوي براي ارتقاي كيفيت و كارايي آموزش مورد استفاده قرار    مي گيرد ، به كارگيري فناوري اطلاعات ، شيوه اي نوين در آموزش است كه به ارائه و اداره فرصت هاي يادگيري براي ارتقاي دانش و مهارت از طريق اينترنت و شبكه هاي كامپيوتري مي پردازد ، وماهيت تحصيل و دانش اندوزي را از آموزش به يادگيري تبديل كرده است .

آموزش الكترونيكي ( مجازي ) حوزه جديدي از ارتباط فناوري و آموزش است كه براي فراگيران امكان يادگيري در هر زمان و در هر مكان را فراهم مي نمايد.

با اجرای برنامه های آموزشی به شیوه الکترونیکی نه تنها از کیفیت نظارت و اجرای آموزش کاسته نمی شود بلکه با توجه به قابلیت های بسیار وسیع اجرایی اینگونه سیستم ها، می توان از مرحله نیازسنجی آموزشی و برنامه ریزی تا مرحله اجرا و نظارت و ارزیابی و در نتیجه صدور گواهینامه های الکترونیکی مربوطه به نحوی بسیار مطلوب و همه جانبه اقدام نمود که این مهم خود باعث صرفه جویی سالیانه هزینه های آموزشی می شود.

از اين رو مركز آموزش و پژوهش كميته امداد امام خميني (ره) بعنوان متولی آموزشهای کوتاه مدت سیاست توسعه و استفاده از ابزارهای آموزشي بخصوص آموزش از راه دور را با هدف یادگیری در هر مكان ، در هر زمان و به اندازه مورد نياز در دستور کار خود قرار داده است .

  اهداف :

1- ایجاد وحدت رویه در اجراي دوره های آموزشی به شیوه الکترونیکی e-learning

2- تبیین اهمیت و جایگاه آموزش های الکترونیکی در نظام جامع آموزش و پژوهش کمیته امداد امام (ره)

3- كمك به توانمند سازي فراگيران براي يادگيري مستقل

4- كمك به پرورش خلاقيت هاي يادگيرندگان از طريق خودآموزي و خودپژوهي

5- بهینه نمودن هزینه اجرای دوره های آموزشی

6- فراهم شدن امکان یادگیری در هر مكان و در هر زمان برای کارکنان

 

در فرايند ياددهي يادگيري ، چهار ركن زيربرقرار مي باشد:

1- يادگيرنده

2- هدايت كننده يا ياد دهنده

3- محتواي الكترونيكي

4- ارزيابي

قابل ذكراست،تعاملات چهار ركن اصلي فوق الذكر بر نگرش و توانايي هاي يادگيري اثر مي گذارند و اين امرمستلزم رعايت الزامات ذيل درخصوص مسير آموزش الكترونيكي است:

1 – تهيه وتوليد محتوي الكترونيكي دوره

2 - طراحي سوالات آزمون

3 - تحويل تكاليف درسي دركلاس مجازي

4 - رفع اشكالات دركلاس مجازي

5 - ارزيابي الكترونيكي

يادگيرنده

درآموزش الكترونيكي هراندازه درگيري وتعامل يادگيرنده درامر يادگيري افزايش يابد،دستيابي به دانش ومهارتهاي او ازسطح پايين شناخت (دانش،درك،كاربرد) به سطوح بالاتر شناخت (تحليل، تركيب وارزيابي) ارتقاءمي يابد. دراين حالت يادگيرنده تنها به پذيرفتن اطلاعات اكتفا نمي كند بلكه به بحث وكاوش درباره آن مي پردازد

هدايت كننده يا ياد دهنده

در آموزش الكترونيكي وظيفه مدرس تنها ارائه دروس به كاربر نيست بلكه وي وظيفه دارد با هدايت خود و دستياران ارتباط مجازي را به سطح ارتباط زنده ارتقاء دهد.

محتواي الكترونيكي

محتواي الكترونيكي مهمترين و اساسي ترين ركن يادگيري الكترونيكي است . به ويژه در شرايط آموزش غير همزمان ، كه فراگير شانسي براي حضور در كلاس آنلاين مدرس ندارد ، بخش عمده آموخته هاي فراگير از محتواي الكترونيكي تامين مي شود اين مركز آموزشي در نظر دارد براي توليد محتواي الكترونيكي استاندارد هاي كيفي را مد نظر قرار دهد . محتواي الكترونيكي بايد داراي ويژگيهاي ذيل باشد .

- اهداف محتواي الكترونيكي به صورت دقيق و روشن ارائه گردد

- مطالب بايد از ساده به مشكل سازماندهي گردد 

- از سوالات بين درس بايد براي تحريك ذهن و يادآوري مطلب استفاده نمود

- مطالب بايد براي سطوح مختلف قابل دسترسي باشد

- از به كارگيري تنها يك رسانه به هنگام ارائه مطلب خودداري و توضيحات ديگري به صورت تصوير،               نمودار، انيميشن و غيره ارائه گردد، اين تصاوير بايد توجه را جلب نمايد و به غناي محتوا بيافزايد

- بهره گيري از فيلم، انيميشن و ويدئو در جهت آموزش

- فراگير بايد بتواند به هر ميزان كه مورد نظر است آن را تكرار كند

- امكان ديدن مراحل مختلف يك فرايند ممكن باشد

- براي اخذ بازخورد و عكس العمل فراگير از ساير روشها و ابزارها استفاده تا اطمينان حاصل شود كه همه     فراگيران به اطلاعات مورد نياز دست يافته اند

    

ضوابط و نحوه اجرای دوره های آموزش الکترونیکی

- هر فراگیر مجاز است در دوره های تخصصی ، مديريتي و عمومی، مربوط به پست شغلی خود که به تصویب مرکز آموزش و پژوهش رسیده و به صورت تقویم آموزشی به استان ها ابلاغ شده و به روش الکترونیکی اجرا می شود، شرکت نماید.

- مرکز آموزش و پژوهش ، حداقل 20 درصد از دوره هاي آموزشي ( عمومي ) بر اساس تقويم آموزشي سالانه را به صورت آموزش هاي از راه دور براي ستاد مركز و مراكز استان ها اجرا مي نمايد.

- فراگیران توسط بالاترین مقام واحد سازمانی استان و یا مقامات مجاز از طرف ایشان، براساس شناسنامه آموزشی و با در نظر گرفتن نیازهای آموزشی شغلی حسب مورد برای دوره هایی که به صورت الکترونیکی اجرا می شوند به مرکز آموزش و پژوهش معرفی می گردند.

- مجری دوره موظف است که زمان بندی اجرای دوره، مواد آموزشی دوره ( محتواي الكترونيكي دوره ، کتاب، جزوه، فایل pdfیا doc و ...) و نرم افزارهای كاربردي مورد نیاز را از طریق سامانه جام برای فراگیر اطلاع رساني نماید.

- در پايان دوره مجری موظف است وضعیت حضور فراگیران را در دوره آموزش الکترونیکی و آزمون پاياني را بررسي و تجزيه و تحليل كرده و گزارش نهايي را ارائه نمايد .

اجرای آموزش های الکترونیکی در مرکز آموزش و پژوهش ، با توجه به ماهیت و اهداف آموزشی دوره، به روش سيستم آموزشي غير همزمان قابل برگزاری است:

سیستم آموزشی غیر همزمان (آسنکرون) :

   در این سیستم كه مركز آموزش و پژوهش بيشتر بر روي آن تأكيد دارد ، استاد ، محتواي دروس را به صورت اسكورم و يا در قالب فایل های مختلف و از طریق سامانه جام ( نظام جامع آموزش كاركنان ) كه در بر بستر اینترنت قابل دسترسي است ،در اختیار فراگیر قرار می دهد. فراگیر پس از مطالعه ی دروس ارایه شده، سوالات خود را از طریق ارسال پست الکترونیکی و یا به صورت غیر برخط می پرسد. استاد مربوطه در زمان دیگری که مشخص کرده است از همان طریق به سوالات پاسخ می دهد. به طور معمول در این سیستم، آموزش باید از روی صفحه مرورگر اینترنتی انجام شود تا پیگیری پیشرفت کار توسط واحد آموزش میسر شود ، مركز آموزش و پژوهش با نصب و راه اندازي  ( LMS ) از اين روش جهت برگزاري آموزش هاي الكترونيكي استفاده مي نمايد .

سامانه آموزش های الکترونیکی مرکز آموزش و پژوهش ( جام ) که در نظر دارد آموزش های عمومي را به صورت الكترونيكي برگزار نمايد ، لازم است حداقل شامل بخش های زیر باشد:

الف -  سیستم مدیریت یادگیری (  LMS) : سيستم مديريت يادگيري الكترونيـكي جـام به منظور توليد و ارائـه دورهـاي الكترونيكي طراحي شده است ، نرم افزار سیستم مدیریت یادگیری باید همه امکانات یک سامانه آموزشی شامل؛ ارائه تکالیف ، آزمون کلاسی ، پرسش و پاسخ ، رفع ایراد درسی ، تابلوی اعلانات دوره آموزشی ، اطلاعات و تعاملات عوامل آموزش دوره شامل مدرس و مدیران آموزشی و کتابخانه و کتب الکترونیکی، مقالات، کارتابل درسی انجمن های علمی و ... را دارا باشد.

ب - سیستم مدیریت محتوای یادگیری (LCMS) : این سیستم بخش درس افزاری را دریک سامانه یادگیری الکترونیکی تامین می نماید و باید شامل؛ منابع فوق رسانه و رسانه ای، صدا، تصویر، فیلم، ویدئو آموزشی، اسلاید و متون خودآموز الکترونیکی باشد

مركز آموزش و پژوهش در نظر دارد با توجه به تقويم آموزشي سال جاري حداقل بيست درصد از دوره هاي آموزشي عمومي با توليد محتواي مناسب را به صورت الكترونيكي برگزار نمايد .

فرآيند انجام دوره هاي آموزش الكترونيكي كه در زير پرتال سامانه جام قرار دارد به شرح ذيل مي باشد 

1- تعریف کلاس از طریق منوی برنامه ریزی و اجرا / کلاسهای آموزشی و زدن تیک آموزش از راه دور

2- تعیین افراد کلاس با زدن دکمه ی " تعیین افراد کلاس " پس از ذخیره کلاس مورد نظر

3- رفتن به کلاس مربوطه در منوی "آموزش از راه دور" / "کلاسها"

4- انتخاب محتوی کلاس در قسمت " سرفصلها و بخشها "

5- تعریف سوالات آزمونها برای دوره های مورد نظر در بانک سوالات

6- تکمیل مشخصات سوال از قبیل : درجه سختی و آسانی سوال ، امتیاز سوال ، طراح سوال و نوع سوال

7- تعریف آزمون مربوط به دوره مورد نظر

8- افزودن سوالات مربوط به آزمون

9- مشخص کردن نحوه نمایش سوالات هنگام آزمون بصورت : یک سوال در صفحه ، نمایش تمام سوالات و یا تعداد خاص برای نمایش در صفحه

10-وارد شدن در قسمت " آموزش از راه دور / کلاسها / آزمونها " جهت انتخاب آزمون یا آزمونهای مرتبط با کلاس

11-زدن دکمه ی جدید برای انتخاب آزمون مربوطه

12-مشخص کردن مدت کل آزمون ( بدین مفهوم که آزمون از لحاظ زمانی ، چقدر بر روی سایت فعال باشد )

13-مشخص کردن مدت آزمون هر فراگير پس از شروع آزمون

14-مشخص کردن تاریخ و ساعت شروع آزمون

15-تعیین نحوه انتخاب اتوماتیک سوالات برای هر فراگير از لحاظ ، اتفاقی بودن انتخاب سوالات برای هر نفر ،‌ جابجا شدن گزینه های سوال برای هر نفر و نیز ترتیب نمایش سوالات بصورت تصادفی

16-مشخص کردن تعداد سوال انتخابی از لحاظ درجه ی سوال یا همان سختی و آسانی سوال

17-اضافه کردن شرکت کننده های آزمون

18-محاسبه نمرات نهایی کلاس و ثبت آنها در قسمت امتیازات کلاس جهت انتقال به عملکرد آموزشی پرسنل ، از طریق مسیر " آموزش از راه دور / کلاسها / نمرات نهایی " 

19-تهیه گزارشهای متنوع و گوناگون جهت اطلاع و پیگیری از روند برگزاری آموزش و آزمون از راه دور

 

پایش وارزیابی فراگیران دردوره های آموزش الکترونیکی:

- ارزشیابی دوره های آموزشی الکترونیکی در پایان دوره، به روش الكترونيكي برگزار مي گردد:

1- فراگیران در پايان دوره با مراجعه به سـامـانه آموزش هاي الكترونيكي جام قبل از شروع آزمون ابتدا به سوالات ارزشيابي دوره (نظر سنجي) پاسخ مي دهند .

2 – به سوالات آزمون الكترونيكي دوره مورد نظر پاسخ مي دهند .

- ملاک موفقیت در پايان دوره، کسب حداقل نمره 12 از 20 می باشد.

- نمره ای که به فراگیر داده می شود براساس: الف) کیفیت و کمیت انجام تکالیف درسی ب) ارزیابی های انجام شده در طول دوره توسط مدرس، ج) و ارزیابی آزمون پایان دوره است .

تبصره 2: برای موفقیت در دوره، گذراندن آزمون پایان دوره الزامی می باشد. به این معنی که فراگیرانی که در آزمون پایان دوره شرکت نکنند نمی توانند  نمره قبولی را کسب کنند. چنانچه فراگیر دلایل موجه داشته باشد به تشخیص مرکز آموزش و پژوهش می بایست در تاریخی که مجدداً تعیین گردیده و قابل تغییر نمی باشد در امتحان شرکت نماید.

 - در صورت قبولی فراگیر در دوره، گواهینامه ای همانند دوره های حضوری با ذکر شماره و تاریخ مجوز صادره از طرف مرکز آموزش و پژوهش برای وی صادرمي گردد .

- در دوره هایی که به صورت مجازي برگزار می شوند، عدم حضور برخط فراگیر بیش از پنجاه درصد ساعت برخط پیش بینی شده برای دوره، به هر دلیل موجب حذف آن دوره براي آن فراگير  می گردد.

 

صدور گواهینامه الکترونیکی:

مركز آموزش و پژوهش پس از پايان دوره و قبولي فراگيران در آزمون نهايي الكترونيكي نسبت به صدورمجوزگواهینامه های ديجيتالي فراگيران اقدام مي نمايد .

كارشناس مسئول آموزش و پژوهش استان موظف است پس از پايان دوره و قبولي فراگيران در آزمون نهايي الكترونيكي گواهينامه الكترونيكي ( ديجيتالي ) فراگيران را صادر و در اختيار آنان قرار دهد .

 

راهنماي استفاده از آزمون الكترونيكي ( جام )

        1- استفاده از مرورگر اينترنت اكسپلورر جهت بارگذاري محتواي دوره الكترونيكي و آزمون                                الكترونيكي

        2- وارد كردن آدرس زير در آدرس بار مرورگر اينترنت اكسپلورر ( ie  ) http://85.133.185.194/jam

        3- كليك بر روي جام فردي

               شماره  پرسنلي     

               كلمه عبور

در اين قسمت شماره پرسنلي را به عنوان نام كاربري و كلمه عبور وارد كرده و سپس گزينه ورود را بزنيد.

4-انتخاب آموزش از راه دور از منوي سمت راست.

5- در ليست كلاسها در دوره الكترونيكي مورد نظر  اساسنامه كميته امداد امام خميني( ره )   روي گزينه انتخاب كليك كنيد.

6- بر روي زبانه آزمون ها  كليك كنيد.

7- براي انجام آزمون بر روي گزينه  شركت در آزمون كليك كنيد.

8- در پايان آزمون گزينه خاتمه آزمون را بزنيد ، سپس فرم نظرسنجي را پركنيد ، تا نمره شما قابل رويت باشد  .

9- براي ديدن نمره آزمون بايد مراحل زير را طي كنيد 

           آموزش از راه دور           ليست كلاسها             انتخاب              آزمون ها                نمرات