کمیته امداد امام خمینی ره
ارتباط با ما  رییس کمیته امداد 

House of fun slots slotshttp://houseoffunslot.com/

دانشگاه مرکز آموزش علمی کاربردی کمیته امداد امام خمینی(ره)

دانشگاه جامع علمي – کاربردي یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که باهدف ارتقای سطح مهارت شاغلان بخش‌های مختلف حمایتی، اقتصادی و افزایش حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان مراکز آموزشی تشکیل و با به‌کارگیری و سازمان‌دهی امکانات، منابع مادی و انسانی دستگاه‌های اجرایی، نسبت به برگزاری دوره‌های علمی کاربردی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی حرفه‌ای اقدام می‌کند.

دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها متولی نظام آموزش عالی علمی کاربردی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره می‌شود. هدف دانشگاه جامع فراهم آوردن موجباتی است که مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی را برای آموزش نیروی انسانی متخصص که موردنیاز بخش مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور می‌باشد، به‌نحوی‌که دانش‌آموختگان بتواند برای فعالیتی که به آنان محول می‌شود دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.

دانشگاه جامع مسؤوليت برنامه‌ريزي، سازمان‌دهی، پشتيباني‌هاي کارشناسي، عملياتي، اطلاعات و سياست‌گذاري‌هاي کلان و نيز نظارت و ارزشيابي مراکز و مؤسسات علمي-کاربردي را بر عهده دارد.

مراکز و مؤسسه‌هاي آموزش عالي علمي-کاربردي زير نظر دانشگاه، به‌عنوان رکن اجرايي آموزش‌هاي علمي-کاربردي و به‌قصد ارتقاي دانش کار و ايجاد مهارت‌هاي متناسب با حوزه فعاليت شغلي افراد تأسیس‌شده است.

اهداف آموزش‌هاي علمي کاربردي

-1  ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه‌ جانبه خدماتی و دانشگاهی در راستای گسترش و اعتلای دانش و پژوهش‌های علمی کاربردی کشور

-2 ارتقای شاخص های کمی و کیفی آموزش‌های علمی کاربردی کشور

3- زمینه‌سازی زیربنای مناسب برای ایجاد و انتقال تکنولوژی

4- شناسایی استعدادهای بارز و به فعلیت درآوردن استعدادهای نهفته برای تصدی مشاغل از طریق آموزش‌های علمی کاربردی

5 – فراهم‌سازی زیر بنای مناسب به‌منظور به‌کارگیری توان دانش‌آموختگان دوره‌های نظری در حل مسائل کاربردی

اهداف و چشم‌انداز فعالیت‌های آموزشي مرکز

مركز آموزش عالي کمیته امداد امام خميني (ره) باهدف تربيت نيروهاي كارآمد، خلاق،  توانمند و کارآفرین موردنیاز كشور، همچنين ايجاد مركزي نمونه در دانشگاه جامع علمي كاربردي اهداف، سیاست‌ها راهبردهای خود را به شرح زير اعلام می‌دارد:

1- تربيت نيروي کارآمد در راستاي استقرار و ترويج نظام حمایتی و اشتغال در کشور

2- تقويت فضايل اخلاقي، ايمان و اميد به آينده در ميان دانشجويان، مدرسان، کارکنان و پرورش فارغ‌التحصیلان، پژوهشگران و کارآفرينان توانمند، مؤمن و متعهد به کشور

3- ايجاد فضا و عوامل محيطي مناسب منطبق با استانداردهاي علمي و آموزشي روز دنيا و برخوردار از فرهنگ ديني و ملي

4- ايجاد و حفظ تعاملات و ارتباطات سازنده در راستاي فعالیت‌های آموزشي، پژوهشي و فرهنگي با آرمان‌های دولتي، خصوصي و مؤسسات غیرانتفاعی و نيز نهادهاي تصمیم‌ساز و تصميم گير در کشور

5- گام نهادن مرکز آموزش امداد در توليد، توسعه و انتقال علم و فناوري و ارتباط و همکاري با مراکز علمي، دانشگاهي و فرهنگي در سطح ملي براي کسب جايگاه شايسته و درخور شان کمیته امداد امام خمینی (ره)

6- ارتقاي مستمر کمي و کيفي تجهيزات و امکانات آموزشي و پژوهشي

7- ايجاد دوره های تک پودمان مطابق با اهداف و نیاز کمیته امداد امام خمینی (ره)

8- ايجاد دوره‌های جديد در مقاطع مختلف متناسب با نيازهاي علمي کمیته امداد امام خمینی (ره) ازجمله کارشناسي ارشد حرفه‌ای

9- گسترش و تعميق فعالیت‌های پژوهشي دانشجويان و اساتيد با نیازهای امداد

10- پرورش محققین صاحب‌نظری که بتوانند در حوزه‌های مختلف مددکاری اسلامی به پژوهش و تحقیق بپردازند و در هر زمینه دیدگاه‌های اسلام را تبیین کنند.

11- ‌تربيت نيروي انساني متعهد، متخصص و ماهر موردنیاز كشور (تربیت متخصص با برخورداری از آگاهی‌های کافی در زمینه‌های مددکاری اسلامی و معارف اسلامی و علوم انسانی)

همچنين مرکز آموزش علمي - کاربردي کمیته امداد امام خمینی (ره) به‌منظور دستيابي به اهداف سند چشم‌انداز، با سه جهت‌گیری اصلي آموزشي، پژوهشي و فناورانه، مسير حرکت خود را مشخص نموده و با تدوين برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و تلاش براي اجرايي شدن اين برنامه‌ها قصد دارد ضمن دستيابي به جايگاه برتر علمي و آموزشي، الگويي مناسب براي ساير مراکز آموزشي در سطح کشور باشد. اميد آن است در آينده نزديک با حمايت همه‌جانبه مسئولين محترم کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنين دانشگاه جامع علمي-کاربردي و پتانسیل‌های موجود در کمیته امداد امام خمینی (ره) شاهد پيشرفت و بالندگي این مرکز باشيم.

ارزش‌ها

1- حاکميت گفتمان دين‌گرايي و دين‌محوري در جريان فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي

2- اعتلا و تعميق معرفت و بصيرت ديني بر پايه قرآن، مکتب اهل‌بيت (ع) و مددجو محوری
3- حفظ و گسترش فرهنگ و ارزش‌هاي والاي نظام سياسي اسلام و جمهوري اسلامي در انديشه و عمل
4- دفاع معقول و مستدل از باورها و ارزش‌هاي اسلامي و مبارزه با انحرافات و شبهات فکري و اعتقادي
5- اعتقاد به جامعيت و کارآمدي آموزه‌هاي اسلامي در قلمرو علوم انساني
6- رشد فضايل اخلاقي و تقويت روحيه دين‌مداري، ولايت‌محوري، اخلاص و مسئوليت‌پذيري

اهمیت و ضرورت ایجاد مرکز آموزش عالی امداد      

کمیته امداد امام خمینی (ره) به‌عنوان سازمان که هدف مقدس، حمایت از محرومین جامعه را دنبال می‌کند در پی آن است تا در کنار سایر ارگان‌ها و نهـادها خود را با تحولات جـاری کشور هماهنگ سازد، این هماهنگی، مستلزم ایجاد تغییراتی در روش‌ها، فن شناسی، وظایف، ساختار و کیفیت نیروی انسانی است که در این زمینه مرکز آموزش عالی امداد تلاش دارد تا علوم و فنون روز را  به‌صورت علمی ـ کاربردی به کارکنان این نهاد مقدس آموزش داده و آنها را با استانداردهای لازم نزدیک کند. امروزه این واقعیت موردپذیرش قرارگرفته که نیروی انسانی به‌عنوان گسترده‌ترین و پیچیده‌ترین گوهر آفرینش نقش ارزشمند و مؤثری را در پیشبرد امور سازمان‌ها و بروز هرگونه تحول ایفاء می‌کند، با پذیرش اهمیت و اولویت این باور درمی‌یابیم که افزایش و تقویت دانائی‌ها و توانائی‌های نیروی انسانی به‌صورت یکی از اصول انکارناپذیری که تصور تحقق اهداف، مأموریت‌ها و استراتژی هر سازمان را به واقعیت تبدیل می‌کند موردتوجه قرار می‌گیرد نهادهایی که رسالت سنگین اداره بسیاری از خانواده‌های تحت پوشش را بر دوش می‌کشند نیز دریافته‌اند که بدون دستیابی به امكانات مناسب برای آموزش و تجهیز نیروی انسانی نمی‌توان در راه سرپرستی و نگهداری، جهت استقلال این خانواده‌ها گامی برداشت و یا در راستای تقویت قابلیت‌های بالقوه و بالفعل و رفع ضعف‌ها و تأمین نیازها خواسته‌ها و آرزوهـا، با وجهی مطلوب به موفقیت نائل گشت. آمادگی ذهنی و تجربی با پایه علمی موردنیاز است تا بتـوان محیط و شرایطی مناسب برای انجام و گسترش فعالیت‌های این‌گونه نهادها ایجاد نمود تا آنها به‌خوبی بتوانند از عهده رسالت خویش برآیند کمیته امداد که رسالت عظیم رسیدگی به نیازمندان و مددجویـان را بر عهده دارد، انجـام این امـر مهم جزء به‌وسیله مجریان مؤمن و کاردان در حد انتظار نخواهد بود بر این مبنا مرکز آموزش عالی امداد به ارزش و اهميت آموزش‌های ضمن خدمت منابع انسانی به‌منظور ارتقاء کیفیت فعالیت‌های خود و تشویق کارکنان و ایجاد انگیزه برای ادامه تحصیل در دوره‌های بلندمدت، برنامه دوره‌های علمی ـ کاربردی کاردانی و کارشناسی را تدوین و به مرحلۀ اجرا گذارده است.

با عنايت به پايين بودن سطح تخصصي كاركنان در سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف اين نهاد و تعداد فعالیت‌های گونـاگون كميته امداد و فقـدان رشته‌های تخصصي دانشگاهي با اهداف و محتواي كه تأمین‌کننده نيازهاي شغلي اين نهـاد باشد و يا نامـأنوس بودن فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها با نيازهـاي شغلي اين نهاد در بخش‌های مختلف و بالاخره طولانی‌مدت بودن تربيت نيروي انساني در سطوح كارشناسي نيازهاي فوري و اضطراري به وجود نيروهاي آموزش‌دیده ضرورت ايجاد مركز آموزش عالي و اجراي دوره‌های علمي – كاربردي را توجيه می‌نماید.

 جايگاه مركز آموزش عالي امداد در بين مراكز آموزش تحت نظارت دانشگاه جامع

مركز آموزش عالي امداد، يكي از مراكز آموزش تحت نظارت دانشگاه جامع علمي – كـاربردي می‌باشد كه از سال 1375 آموزش‌های بلندمدت خـود را با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقيقـات و فنـآوري و دانشگاه جامع علمي– كاربردي از طريق آزمون سراسري دانشجو پذيرش نموده است با توجه به امكانات آموزش مطلوب مركز آموزش عالي امداد به‌عنوان يك الگوي برتر در ميان مراكز آموزش عالي كشور مطرح می‌باشد نظر به اينكه يكي از شرايط اصلي اخذ مجوز و تمـديد دوره‌های كارداني و كارشناسي و کارشناسی ارشد حرفه‌ای وجود فضـاي آموزشي در سطح استاندارد می‌باشد بنابراین مركز آموزش عالي امداد نيز متناسب با رشته‌های تحصیلی، فضاي آموزشي و اداري موجود را فراهم نموده است كه با توجه به توسعه رشته‌های كارشناسي فضاي مذكور موردنیاز آتی مرکز آموزش را مرتفع می‌نماید. در سال‌های گذشته مركز آمـوزش عالي امداد به دليل برگزاري مطلـوب دوره‌های بلندمدت بارهـا موردتقدیر دانشگاه جامع علمي – كـاربردي قرارگرفته و جزء مـراكز آمـوزشي برتر شناخته‌شده است. در سال 1385 نیز در اولين جشنواره علمي – كـاربردي كشـور به‌عنوان مـركز آمـوزشي نمونه انتخاب و لوح تقدير و سپاس دريافت نمود.

 تأثير آموزش‌های علمي كاربردي مركز آموزش عالي امداد بر کارآیی كاركنان

 يكي از جنبه‌های اهميت آموزش‌های علمي – كاربردي در كميته امداد امام خميني (ره) بررسي و شناسايي ميزان تأثير آموزش‌ها بر کار آیی كاركنـان فارغ‌التحصیل از مراكز آموزش عـالي امداد در راستـاي توسعه منابع انساني می‌باشد؛ بنابراین نظر بر سرمایه‌گذاری سنگيني كه در امر آموزش‌های علمي – كاربردي در قالب مركز آموزش عالي امداد صورت گرفته بود و همچنين تجـارب چندساله در اين زمينه ضروري بود مرکز آموزش و پژوهش در چارچوب نتايج حاصل از پژوهش هدفمند به فعالیت خود ادامه داده و ميزان تأثيرات آموزش‌های علمي – كاربردي بر روي فارغ‌التحصیلان كه در مشاغل مختلف امداد اشتغال یافته‌اند بررسي شد و در ادامه راه از نتايج حاصله بهره‌گیری لازم در اداره امـور آموزش‌های عالي همكـاران به عمل آيد در همين راستـا در سال 1383 از سوي معاونت محترم نيروي انساني (سابق) كميته امداد پژوهشي در جهت بررسي و ارزيابي تأثير آموزش‌های بلندمدت بر عملكرد كليه کارکنان انجام گرفت در اين زمينه 5 سؤال اصلي از 262 نفر از فارغ‌التحصیلان و مسئولين مربوطه آنها كه از 7 استان كشور بودند موردسنجش پرسشنامه‌ای قرار گرفتند كه نتايج آن به شرح ذيل می‌باشد:

افزايش ضرورت در تصمیم‌گیری كاركنان 7/84%

افزايش سطح دانش و بينش 5/83%

كاهش هزینه‌های اداري 8/71%

ايجاد رفتارهاي مثبت اخلاقي 8/84%

بهبود رفتار سازماني 5/86%

درمجموع با توجه به نتـايج حاصل فوق، آموزش‌های علمي – كـاربردي توانسته است به ميزان 7/81% كارايي كاركنان (فارغ‌التحصیل) را افزايش دهد كه اين امر نشان‌دهنده تحقق اهداف فردي و سازماني اين تحقيق و در سطح كلان نهاد كميته امداد امام خميني (ره) می‌باشد.

مراحل پذیرش دانشجو و شرایط 

1-  داشتن مدرك  دیپلم برای مقطع كارداني (فوق ديپلم) و مدرک کاردانی برای کارشناسی

 2-  داشتن شرايط اختصاصي اعلام شده كه در دفترچه راهنماي ثبت نام  درج مي گردد.

3- ثبت‌نام از طریق سازمان سنجش

4- بعد از اعلام نفرات، انجام مصاحبه و بررسی شرایط قبولین با شرایط و قوانین و مقررات امداد

5- اعلام نفرات نهایی و اخذ تعهد خدمت دو برابر تحصیل از دانشجو

6- حضور دانشجو در روزهای اعلام‌شده که عموماً کلاس‌های آموزشی روز پنجشنبه تشکیل می‌شود.

دوره‌های آموزشي بلندمدت

 اين دوره‌ها جهت ارتقاء سطح علمي و مهارتي نيروهاي شاغل در بخش‌های مختلف كميته امداد امام خميني (ره) در سال 1375 با تدوين و طراحي دوره مديريت امور امداد، تحت نظارت دانشگاه جامع علمي - كاربردي و اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري آغاز و سپس با ايجاد رشته‌های مختلف گام مؤثری در جهت پيشرفت فراگيران برداشته‌شده است. حاصـل اين فعالیت‌ها موجب ايجاد 9 رشته كارداني كه شامل: مديريـت امور امداد، خدمات پرورشي، فرش دستباف، نرم‌افزار كامپيوتر، حسابداري، مددكاري اجتماعي- خانواده، جلب مشارکت‌های مردمي، آمار و نيـروي انساني، اقتصاد كار و بهره‌وری و دو دوره كارشناسي ناپيوسته مديريت امور امداد و كارشناسي ناپيوسته مديريت امور فرهنگي گرديده است. در حال حاضر 31 نفر دانشجو که در سال 1393 پذیرش‌شده‌اند مشغول به تحصيل می‌باشند بيش از 2845 نفر در رشته‌های فوق‌الذکر فارغ‌التحصیل گردیده‌اند.

گزارش آماري تعداد دانشجويان و فارغ‌التحصیلان مركز آموزش عالي امداد

رديف

رشتــــه تحصيلـــــــي

تعداد فارغ‌التحصیلان

تعداد شاغل به تحصيل

جمـــع

  1

كارشناسي مديريت امور امداد

169نفر

-

169 نفر

2

كارشناسي امور فرهنگي

83نفر

-

83 نفر

3

کارشناسی مددكاري اجتماعي- خانواده

-

31 نفر

31نفر

4

كارداني مديريت امور امداد

605 نفر

-

605 نفر

5

خدمات پرورشي

285 نفر

-

285 نفر

6

نرم‌افزار كامپيوتر

295 نفر

-

295 نفر

7

فرش دستباف

117 نفر

-

117 نفر

8

    حسابداری

296 نفر

-

296 نفر

9

مددكاري اجتماعي

365 نفر

-

365 نفر

10

جلب مشارکت‌های مردمي

240 نفر

-

    240 نفر

11

امور تربيتي

80 نفر

-

80 نفر

12

آمار و نيروي انساني

165

-

165 نفر

13

اقتصاد كار و بهره‌وری

43

-

145 نفر

                           جمــــع كل

2845 نفر

31 نفر

2876 نفر

 

فضاي آموزشي و اداري

 ساختمان مركز آموزش عالي امداد 4000 متر زیربنا دارد؛ که شامل 24کلاسی آموزشی ، سالن اجتماعات ، سالن کنفرانس، لابراتوار زبان، کارگاه کامپیوتر، نمازخانه و ساير امكانات خوابگاهي، رفاهي و ورزشي که در كنار ساختمان – اين مركز آموزشي قرار دارد كه در نوع خود به‌عنوان يك الگوي برتر در ميان مراكز آموزشي كشور می باشد،  با عنايت به اينكه يكي از شرايط اصلي مجوز دوره‌های علمي- كاربردي و نيز تمديد آن‌ها وجود فضاهاي آموزشي در سطح استاندارد می‌باشد. لذا مركز آموزش عالي امداد نيز متناسب با تعداد رشته و دانشجو فضاي آموزشي و اداری موجود را فراهم نموده است.

انتخاب مركز آموزش عالي امداد به‌عنوان مركز آموزش نمونه علمي كاربردي كشور  

در اولين جشنواره ملي علمي- كاربردي کشور که با حضور مقام محترم سرپرستي سابق كميته امداد امام خميني (ره) (حاج‌آقا نیری) و وزراي كار و امور اجتماعی - نيرو- معاونين وزارت جهاد كشاورزي-صنايع و معادن-علوم و تحقیقات و فناوری و تنی چندازنمايندگان مجلس شوراي اسلامي و مسئولان عالي انقلاب فرهنگي و اساتيد دانشگاه‌ها در 26 دی‌ماه سال 1385 در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

در اين همـايش كه باهدف انتخاب مراكزي كه در عوامل دروندادي، فرآيندي و بروندادي از كيفيت مطلوب‌تری برخوردار باشند و ویژگی‌هایی همچون بالا بودن كيفيت آموزش‌، داشتن فرهنگ ارزيابي مستمر از سيستم و محيط سالم رقابتي را دارا باشند. مرکز آموزش عالي كميته امـداد امام خميني (ره) از بين بيش از 410 مركز آموزش علمي- كاربردي به‌عنوان مركز آموزش نمونه انتخاب و لوح تقدير و سپاس دريافت نمود. كه اين افتخار نشانه تدبير و حمايت بی‌شائبه مسئولان و همكاران پرتلاش مرکز آموزش بوده و اميداست اين موفقيت تداوم داشته باشد.