کمیته امداد امام خمینی ره
ارتباط با ما  رییس کمیته امداد 

House of fun slots slotshttp://houseoffunslot.com/

هوالّذي بعث في الأمّيّين رسولاً منهم يتلوا عليهم اياته و يزكّيهم‌

ويعلّمهم الكتاب و الحكمة و إن كانوا من قبل لفي ضلال مبين.

اوست خدايي كه ميان اعراب امي(يعني قومي كه خواندن و نوشتن هم نمي‎دانستند)

پيغمبري بزرگوار ازهمان مـردم برانگيخت تا برآنان آيات وحـي خدا را تـلاوت كند و آنها را از لوث جـهل و اخـلاق زشت پاك سازد و شريعت كتاب سماوي و حكمت

الهي‌ بياموزد با آنكه پيش از اين‌، همه در ورطه جهالت و گمراهي بودند. (سوره جمعه، آيه 2)

                                                                                            

بر اساس آيات قرآني، اولين پيام دين مبين اسلام دعوت به علم و خواندن است (اقراء باسم ربك الذي خلق) و اولين مأموريت پيامبر عاليقدرجهان اسلام، نيز تلاوت آيه‎هاي رحمت و تزكيه امت و تعليم كتاب خدا و احكام الهي است.انسان الهي و انسان مورد نظر اسلام، انساني است كه به دو بال عظيم علم و ايمان مجهز باشد علم به تنهايي ضامن سعادت جامعه نيست، جامعه دين و ايمان هم لازم دارد همانطوري كه ايمان بدون علم مفيد نيست بلكه وبال است.

‹‹ قطع ظهري اثنان عالم متهتك و جاهل متنسك›› اسلام نه عالم بي‌دين ‌مي‎خواهد و نه جاهل ديندار.

از واجبات و فرايض اسلامي‌، طلب و تحصيل علم است‌. فراگيري علم و دانش بر هر مسلماني واجب است «طلب العلم فريضة علي كل مسلم » اصولاً در نزد ابناء بشر عالم و دانا نسبت به جاهل و نادان از برتري و رجحان خاصي برخوردار است و قرآن كريم نيز به اين رجحان و برتري صحه ‌مي‎گذارد و مي‎فرمايد:

‹‹ هل يستوي الذين يعلمون و الذين لا يعلمون ›› آيا واقعاً كساني كه مي‎دانند و آگاهند با كساني كه در ناداني و ناآگاهي بسر مي برند مساوي‌اند.

لذا ديده مي‎شود كه مسئله علم و علم اندوزي و فرهنگ انسانها در دين مبين اسلام مورد توجه و عنايت خاصي قرار گرفته و اين نكته بسيار مهمي است كه همه چيز يك انسان يا بطور عام‎تر يك جامعه را فرهنگ حاكم بر آن تشكيل مي‎دهد و به همين خاطر است كه استعمارگران وسلطه جويان براي چپاول و غارت ثروت و دارايي ملتها خصوصاً مسلمانها در اولين گام به سلب فرهنگ اصيل اسلامي و تهي كردن آنان ازمحتواي فرهنگي خويش اقدام مي‎نمايند.

با عنايت به مقدمه فوق اين نهاد جوشيده از بطن انقلاب عظيم اسلامي با الهام از تعاليم عاليه اسلام، انجام اقدامات فرهنگي و توجه به مسئله ‌تعليم و تربيت جامعه 4/6 ميليوني مورد حمايت دائمي را برخود فرض دانسته و به عنوان يكي از سه محور اصلي و اساسي فعاليتهاي خود برگزيده و بحمدالله در اين ارتباط موفق به انجام خدمات مؤثري بوده است كه شرح آن ذيلاً خواهد آمد.

محورهاي اساسي فعاليتهاي فرهنگي كميته امداد عبارتند از:

1 ـ فراهم آوردن تسهيلات و امكانات لازم براي ادامه تحصيل دانش‎آموزان، دانشجويان و طلاب مورد حمايت.

2 ـ رسيدگي به مسائل آموزشي و تربيتي دانش‎آموزان، دانشجويان و طلاب مورد حمايت.

3 ـ برگزاري اردوهاي تربيتي و آموزشي ويژه دانش آموزان و دانشجويان و خانواده­های ­مورد حمايت.

4 ـ برگزاري اردوهاي زيارتي مشهد مقدس ويژه خانواده­های مورد حمايت.

5 - تلاش وكوشش درجهت رشدواعتلاي فرهنگ اصيل اسلامي دربين خانواده­هاي موردحمايت‌ بابرگزاري كلاسهاي آموزشي،آموزش مكاتبه‌اي،انجام كارهاي هنري،برگزاري مراسم ومجالس‌ مختلف و ...

6- ارایه مشاوره و راهنمایی به خانواده­های مورد حمایت.

گرچه فعاليتهاي فرهنگي امداد حول محورهاي مختلفي صورت مي گيرد اما مهمترين اقدام، فراهم آوردن تسهيلات و امكانات لازم براي ادامه ‌تحصيل محصلين، دانشجويان و طلاب مورد حمايت مي‎باشد، لذا بسيار مناسب است كه نگاهي هر چند مختصر به وضعيت محصلين، دانشجويان و طلاب مورد حمايت داشته باشيم.

تعاريف و مفاهيم:

خدمات فرهنگي و آموزشي:به مجموع تدابير، تسهيلات و خدماتي اطلاق مي‎شود كه جهت فراهم نمودن زمينه ادامه تحصيل و تربيت مناسب فرزندان و ارتقاء سطح علمي‎ و فرهنگي افراد تحت‎پوشش ارائه‎ مي‎شود.

نوع هزينه خدمات فرهنگي و آموزشي:منظور يكي از سرفصلهاي هزينه‎اي خدمات فرهنگي مي‎باشد از قبيل: هزينه لوازم‎التحرير،كتاب درسي،وسايل‎كمك‎آموزشي،شهريه تحصيلي،اياب و ذهاب،هزينه اردوها، هزینه مشاوره و راهنمایی و خدمات‎ تربيتي‎ به‎ جوانان‎ و خانواده.

اردوگاه داير:به اردوگاهي گفته مي‎شود كه با كسب مجوز و برنامه‎هاي مدون در طول دوره آماري مورد نظر اقدام به برگزاري اردو نموده باشد.

خوابگاه: واحد اقامتي است  براي افراد در حال تحصيل كه به صورت مشترك در اطاقها يا سالنهاي بزرگ زندگي مي‎كنند. مانند خوابگاههاي دانش‎آموزي و دانشجويي كه در اين خوابگاهها معمولاً سرويس بهداشتي، حمام، سالن نشيمن، سالن مطالعه و سالن صرف غذا مشترك است.

كانون فرهنگي:به مراكزي گفته مي‎شود كه در آنها فعاليتهاي فرهنگي و آموزشي خاص جهت ارتقاء سطح علمي و فرهنگي دانش‎آموزان وپركردن اوقات فراغت آنان ارائه مي‎گردد،اين كانونها به دو نوع دائم وموقت تقسيم مي‎شوند،كه كانونهاي دائم درطي سال فعاليت دارند وكانونهاي موقت صرفاً درتابستان تشكيل ميشود.

وضعيت تحصيلي:منظوراشتغال ياعدم اشتغال به تحصيل فردموردنظر دريكي از دوره‎هاي رسمي آموزشي‎كشور مي‎باشد.

طرح آموزش خانواده:طرحي است كه براساس آن افراد بزرگسال خانواده‎هاي مورد حمايت، آموزشهاي لازم در زمينه‎هاي مسائل بهداشتي، تنظيم خانواده، سوادآموزي، احكام و آموزشهاي قبل از ازدواج را فرا مي‎گيرند.

طرح آموزش مكاتبه‎اي:طرحي است كه براساس آن بصورت غيرحضوري و از طريق ارسال جزوه، كتاب و امثالهم آموزشهاي لازم به فراگيران ارائه مي‎شود، اين طرح زمينه‎هايي چون كتابخواني، نوارهاي صوتي و نشريه خواني و ... را دربر مي‎گيرد.

افراد بزرگسال: به كساني كه به لحاظ سن عموماً 15 تا 40 سال يا ساير شرايط نمي‎توانند در دوره روزانه تحصيل نمايند بزرگسال گفته مي‎شود.

رابطين فرهنگي:به افرادي گفته مي‎شود كه عمدتاً در آموزش و پرورش يا مراكز آموزشي شاغل هستند و بصورت افتخاري در امر خدمات فرهنگي طبق ضوابط تعريف شده با امداد همكاري دارند.

 

1ـ برنامه خدمات فرهنگی دانشجویان و دانش آموزان

 

نسبت دانشجويان مورد حمايت امداد به دانشجويان كل كشور:

بر اساس آخرين اطلاعات بدست آمده تعدادكل دانشجويان دانشگاه­هـــاي كشور در سال تحصيلــي 92-91

برابر4435880 نفرشامل 2299858 نفر ( 51/8 درصد) دانشجوي پسر و 2136022نفر(48/2 درصد) دانشجوي دختر بوده است كه 2/1 درصد آنان موردحمايت كميته امداد قرار داشته‎اند.

دانشجويان پسر مورد حمايت امداد نسبت به كل دانشجويان پسر 1/5 درصد و نسبت دانشجويان دختر موردحمايت به كل دانشجويان دختر 2/7 درصد مي‌باشد.

 

برنامه خدمات پرورشي و تربيتي

1ـ برگزاري اردوهاي دانش‎آموزي، دانشجويي و خانواده­ ها:‌

درسال1392به لطف خداي  متعال سي­ اُمين دوره اردوهاي سراسري و منطقه اي اين نهاد در 22 اردوگاه مجهز امداد برگزار گرديد.

برنامه‌هاي اجرا شده در اين اردوگاهها شامل‌:

برنامه‌هاي آموزشي نظير: برگزاري كلاسهاي عقيدتي، علمي و هنري.‌

برنامه‌هاي ورزشي و پرورشي مانند: شنا، فوتبال، دو ميداني و... .

برنامه‌هاي هنري مثل‌: اجراي سرود، دكلمه، تئاتر، شعر خواني، نقاشي، خطاطي، مجسمه‎سازي و... .

برنامه‌هاي تفريحي مانند: گردش در پاركهاي شهر، باغ وحش، شهربازي، جنگل نور، دريا و... .

برنامه‌هاي زيارتي و بازديد از مراكز زيارتي و ديدني از قبيل‌: حرم مطهر ائمـــــه (ع‌)، امام زاده‌ها، آرامگاه­هاي شهدا و بزرگان‌، كاخ­ ها و موزه‌ها، كارخانه‌هاي صنعتي و اماكن تاريخي بوده است.

اين اردوگاه­ها در طول سال 92 ميزباني62421 نفر(شامل 26703 نفر در اردوهاي سراسري و 35718نفر در اردوهاي منطقه­اي) از دانش‌آموزان، دانشجويان و خانواده­های مورد حمايت كميتـه‌ امـداد امـام خميني سراسر كشور را عهده‌دار بوده‌اند.تعداد افراد شركت­ كننده در اردوهاي سراسري اين سال نسبت به سال قبل به ميزان، 11/2 درصدکاهش و تعداد افراد شركت­كننده دراردوهاي منطقه­اي نيز به ميزان 3/5 درصد كاهش داشته است.

متذكر مي­گردد در كل‌، 4093 نفر دانشجو در اردوهاي سراسري و منطقه‌اي شركت نموده‌اند كه از اين مجموع تعداد3216  نفر شامل 1149 نفر دختر و 2067 نفر پسر در اردوهاي سراسري و تعداد 877 نفر شامل 402 نفر دختر و 475  نفر پسر در اردوهاي كوتاه مدت منطقه‌اي شركت نموده‌اند.

2ـ برگزاري اردوهاي زيارتي مشهد مقدس، ساير اماكن مقدس و راهيان نور ويژه سالمندان‌:

طي سال92 تعداد39502 نفرسالمند مشتاق زيارت مرقدمطهرحضرت امام علي ابن موسي‌الرضا(ع‌)، آستان مقدس شاهچراغ(ع‌)، مرقدمطهرحضرت معصومه(س‌)، مرقدمطهرحضرت امام خميني(ره‌)، مسجدجمكران و ساير اماكن مقدس كه درطول عمر خود به آن نایل نگشته‌ بودند موفق به اين فيض عظمي شده و در اردوهاي زيارتي برگزار شده از سوي كميته امداد امام شركت‌ جستند.

تعداد سالمندان شركت­كننده در اردوهاي زيارتي مشهد مقدس 21714 نفر شامل 3900 نفر مرد و 17814 نفر زن ، سايراماكن مقدس 3676 نفر شامل 878 نفر مرد و 2798 نفر زن و تعداد افراد شركت­كننده در اردوي راهيان نور 14112 نفر شامل 3091 نفر مرد و 11021 نفر زن بوده،كه از سراسر كشورشركت نموده‌اند.

 

برنامه خدمات مشاوره­اي و آموزش مهارتهاي زندگي به خانواده :

 

قسمت 1 ) فعاليت ارائه خدمات آموزشي به نوعروسان و بزرگسالان

ارائه آموزشهاي لازم در زمينه‌هاي مسائل ديني و احكام، مسائل بهداشتي، بهداشت رواني‌، سوادآموزي‌، فرهنگي و اجتماعي، از جمله ‌اقدامات اساسي است كه با همكاري دستگاههاي ذيربط نظير آموزش و پرورش، شبكه‌هاي بهداشت و درمان و نهضت سوادآموزي به اجرا گذاشته مي‎شود.

قسمت 2) فعالیت ارائه خدمات مشاوره به مددجویان

راهنمايي، جريان ياري دهنده ايست كه فرد را در شناخت خود و محيط پيرامون ياري ميدهد شايد بهتر بتوان گفت راهنمايي، جريان‌بررسي همه جانبه فرد با استفاده از ابزار و فنون گوناگون است كه نهايتاً فرد را ياري ميدهد تا توانائي­ها و محدوديت­هايش را بشناسد و براساس‌چنين شناختي تصميمات مناسب و منطقي براي تامين نيازهاي فردي و اجتماعي اتخاذ كند و به كمال و خودكفايي و خوداتكايي برسد.

راهنمايي فعاليتي جمعي است و براي احراز موفقيت در آن، همكاري معلم، والدين، مددكار، پزشك و سايرين ضرورت تام دارد.

امدادگران اين نهاد با احساس مسئوليت شرعي و قانوني كه در قبال افراد خانواده بزرگ امداد دارند راهنمايي‌هاي خود را در زمينه‌هاي اخلاقي‌، جسمي‌، روحي و رواني‌، رفتاري‌، خانوادگي‌، عاطفي‌، شغلي‌، تحصيلي‌، حقوقي و مسائل تربيتي و آموزشي و ... به مددجويان ارائه مي‌نمايند. از آنجايي كه بدون شناخت فرد، ارائه خدمات راهنمايي امكان پذير نيست، در اولين اقدام‌، اطلاعاتي در زمينه‎هاي فوق خصوصاً استعداد، علايق‌، پيشرفت تحصيلي‌، مهارتها، وضع جسماني و رواني‌، مسائل خانوادگي و ... اخذ و در قالب پرونده‎هاي مشخص ثبت و ضبط ‌ميگردد تا با استفاده از آنها امدادگران توصيه‎ها و اقدامات عملي مناسب را براي كمك به مددجو بعمل آورند و ضمناً چنانچه مددجو در زمينه‌هاي فوق يا ساير زمينه‎ها نياز به مشاوره با افراد مجرب و متخصص داشته باشد امدادگران اين نهاد، نهايت همكاري را بعمل مي‎آورند.

دراين‌خصوص درسال1392به تعداد 432034 نفر خدمات مشاوره ارائه گرديده است‌. كه از اين مجموع تعداد 70452 نفر مرد و 361582 نفر زن بوده‌اند. خدمات و موضوعات مشاوره بــــه شرح زیر میباشد:

موضوعات تحصيلي51355 نفر، موضوعات شغلي و اقتصادي 37329 نفر، موضوعات تربيت فرزند 38107 نفر، موضوعات خانوادگي و زناشويي81911 نفر، موضوعات ازدواج 73388 ، موضوعات شخصيتي 30420 نفر و ساير موضوعات 119524 نفر بوده است.

برنامه ­ی تأمین هزینه­ ی دانش­ آموزان و دانشجویان بهره ­مند از اردوگاه ­ها، خوابگاه ­ها و كانون­هاي فرهنگي

يكي از مشكلاتي كه معمولاً دانش‎آموزان روستايي و خصوصاً مناطق محروم با آن مواجه‎اند عدم امكان ادامه تحصيل در محل زندگي خود و نتيجتاً رفتن به شهرها جهت ادامه تحصيل مي‎باشد.اين امر با توجه به مشكلات فراوان اياب و ذهاب و اجاره مسكن و تهيه غذا و ... بسياري مشكلات و ناراحتي­ ها را بدنبال دارد، به علاوه اينكه بعضاً در رفت وآمدها يا اقامت كردن در يك محيط غريب و دور از خانواده، مشكلات و مسائل خاصي گريبان­گير دانش‎آموزان مي‎شود.اين نهاد با عنايت به تمامي اين مسائل و به منظور فراهم آوردن تمامي زمينه‎هاي لازم كه دانش‎آموزان مناطق محروم به راحتي و با نهايت ‌اطمينان و آسايش بتوانند ادامه تحصيل دهند از نيمه دوم سال 68 اقدام به راه‌اندازي خوابگاه­هـــايي در مناطق محروم و متراكم از دانش­آموزان مورد حمايت مهاجر نمود.

طی سال 1392 نسبت به احداث، تعمیر یا گسترش 13 واحد اردوگاه با هزینه ای معادل 51 میلیارد ریال و احداث و تعمیر یا گسترش 31 واحد خوابگاه با هزینه ای به مبلغ 4/31 میلیارد ریال اقدام شده است.

 

هزينه هاي خدمات فرهنگي‌ و تربيتي

كل هزينه خدمات فرهنگي سال 1392 اين نهاد معادل مبلغ 1116ميليارد ريال بوده كه مبلغ 853/8 ميليارد ريال (76/5 درصد) آن از منابع عمومي ، 262/2 ميليارد ريال (23/5 درصد ) از درآمدهاي اختصاصي و وجوهات اماني، تأمين و پرداخت شده است.