کمیته امداد امام خمینی ره
ارتباط با ما  رییس کمیته امداد 

House of fun slots slotshttp://houseoffunslot.com/

نظارت و بازرسي

قال علي (ع‌): فَفَرَّغ لِاُولَئِك‌َ ثِقَتَك‌َ مِن‌ْاَهْل‌ِ اْلخَشْيَة‌ِ والتَّواضُع‌ِ فَلْيَرْفَع‌ْ اِلَيْك‌َ اُمُورَهُم‌ْ.

علي(ع‌) به مالك‌اشتر فرمودند: از معتمدين خويش كسيكه خداترس و فروتن باشد، براي نظارت بر زندگي‌ محرومان برگزين تا امورشان را به تو گزارش دهد.

(نهج‌البلاغه ـ نامه 53)

اسلام براي اعمال نظارت بر سازمانها و افراد شيوه‌هاي مخصوصي دارد كه بغير از مكتب انبياء در هيچ سيستم و نظامي نمي‌توان مشابه آن را يافت‌. در اين مكتب عمده نظارت‌، بر محور ايمان استوار است‌. در واقع انسان‌را‌به‌حوزه‌ايمان به غيب مي‌برند تا نظارتي جامع و كامل را در تمام ‌ابعاد زندگي او حاكم گردانند.

(حاسبوا قبل ان تحاسبوا ـ كارها و امور خود را مورد محاسبه و نظارت قرار دهيد قبل از اينكه ديگران بحساب شما برسند.)

يكي از حياتي‌ترين اركان يك مديريت سالم و كارآمد وجود يك نظام نظارت و بازرسي است كه لازمه حفظ سلامت و رشد توسعه هرمجموعه و سازمان و موجب پيشرفت و تعالي كاركنان آن است‌.

در كشور اسلامي ما دستگاههاي متعددي به شكل قانون‌مند مسئوليت امر نظارت و كنترل بر فعاليتهاي دستگاههاي اداري كشور از جمله ‌اين نهاد را بعهده دارند و كليه فعاليتها، اقدامات و برنامه‌هاي اين نهاد در بخشهاي مختلف بطور مستمر و مداوم مورد نظارت قرار دارد.

دستگاههاي نظارتي مسئول در كشور از جمله معاونت نظارت و حسابرسي مقام معظم رهبري‌، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، سازمان بازرسي كل كشور، ديوان محاسبات كشور و نظارت كميسيونهاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي وظايف نظارتي و بازرسي‌هاي منظم و دوره‌اي خود را بخصوص از طريق ‌نمايندگان مقيم‌، بطور دقيق و كامل بانجام مي‌رسانند.

نظارت و بازرسي درون سازماني نيز توسط بازرسي شوراي مركزي‌ و مقام سرپرستي و دفتر نظارت و رسيدگي به شكايات مردمي صورت مي‌گيرد.

در اجرای برنامه­ های راهبردی پنج­ساله پنجم امداد و انجام تکالیف سازمانی این دفتر و تقویت نظامات نظارتی و کنترل (بندهـ - ماده 21) و همچنین تقویت و کارآمد کردن کنترل و نظارتهای هوشمند (بندب- ماده39) بمنظور تحقق اهداف برنامه های تنظیم شده ، اقدامات زیر در سال 92 صورت گرفته که خلاصه آن در چهار بخش عمومی ، بازرسی ، حسابرسی و رسیدگی به شکایات جهت بهره برداری و اقدام لازم تقدیم می گردد :

 

الف – اقدامات کلی و عمومی:

1- برگزاری همایش آموزشی برای کلیه نیروهای نظارتی سطح کشور در مرکزبه تفکیک بازرسی ، حسابرسی و رسیدگی به شکایات و استفاده از اساتید دانشگاهی و مسئولین ارشد سازمانهای نظارتی از جمله دفتر مقام معظم رهبری و سازمان بازرسی کل کشور و همچنین نماینده فقید ولی فقیه ، مقام محترم سرپرستی و معاونت های حمایت خانواده ، اشتغال ، مشارکت­های مردمی و اداری مالی به مدت 3 روز برای 220 نفر و تشریح کامل اهداف ، ملاحظات و مطالبات بخش نظارت .

2- تشکیل جلسات تعاملی با حوزه­های ستادی مرکز بمنظور هم­ افزایی و شفاف­ سازی الزامات و اولویت­های نظارتی با معاونت­های حمایت خانواده ، مشارکت­های مردمی ، اداری مالی ، مرکز آموزش و حقوقی .

3- تشکیل کارگروه­های منطقه­ ای و تخصصی با حضور مدیران نظارت و روسای ادارات بازرسی و حسابرسی استانها با هدف یکنواخت ­سازی شیوه­ های نظارتی و­ گزارشی­ نویسی در 3 منطقه با حضور15استان.

4- حضور در گردهمایی مدیران شهرستانها در مرکز استان و همچنین شورای اداری استانها با هدف توجیه و تشریح الزامات نظارتی ، مطالبات مقام محترم سرپرستی از مدیران در بخش نظارت و اولویت­های امداد در پیشگیری از آسیب ها و ارتقای سلامت در استانهای کردستان ، سمنان ، البرز، اصفهان، کرمان، گلستان، آذربایجان شرقی، قم، کرمانشاه، گیلان، مرکزی.

5- استفاده ازنیروهای نظارتی استانها از جمله مدیران وروسای ادارات بازرسی و حسابرسی و کارشناسان در انجام بازرسی و حسابرسی از دیگر استانها با هدف استفاده از تجربیات متقابل ، آموزش­های ضمن خدمت و جبران کمبود نیروی انسانی در حوزه ستادی مرکزی نظارت استانهای هرمزگان ، اصفهان ، چهار محال و بختیاری و بوشهر، سیستان و بلوچستان ،خوزستان و مازندران.

6- تشکیل کارگروه­های تخصصی با هدف استفاده از تجربیات و مصداق­های استانی بـــــه منظور دسته­ بندی و اولویت­های نظارتی به تفکیک هر یک از واحدهای اجرایی و تخصصی بمنظور تمرکز وقت و برنامه­ روی کنترل پیشگیری از مفاسد و انحرافات احتمالی . این اولویت­ها در حال تجمیع بوده که ابتدای سال93 دراختیار کلیه حوزه­ ها قرار خواهد گرفت این­کار توسط 10استان در حوزه­ های حمایت خانواده ، اشتغال و مشارکتهای مردمی صورت گرفته است.

7- تقبل مسئولیت دبیر شورای هماهنگی نظارت بنا به دستور مقام محترم سرپرستی ، تهیه و تنظیم دستور جلسات و پیگیری مصوبات و همچنین بهره ­برداری مناسب از نقطه نظرات اعضاء و ارائه نقاط آسیب پذیر بمنظور استفاده از تجربه مفید اعضاء به ویژه رهنمود­های مقام محترم سرپرستی در بخش اولویت های نظارتی .

8- ایجاد استقلال نسبی به حوزه نظارت استانها با هدایتهای مقام محترم سرپرستی با هدف انتقال شفاف بایدها و نبایدهای استانی با دادن اختیار انجام مکاتبات مستقیم ورسمی با مرکز.

9-  جلسات کاربردی با سازمانهای نظارتی در جهت تقویت تعاملات بیرونی با سازمان بازرسی کل کشور ، حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری، وادارات کل بازرسی استان­های کشور برگزار و  دیدگاه­های آنان خدمت مقام محترم سرپرستی تقدیم گردیده است

10-  بصورت تمام وقت و مستمر بر فعالیت­های ماهانه جشن رمضان به میزان 85 نفر روز نظارت و گزارشات لازم مقطعی و کلی جهت مراجع ذیصلاح تهیه و ارائه گردیده است.

 

 

ب- اقدامات بازرسی :

1- از استانهای ایلام ، کهگیلویه وبویراحمد، تهران ، کرمان ، خراسان جنوبی وهرمزگان به میزان 335 نفر روز توسط مرکز و با استفاده از دیگر استانها بعنوان معین بصورت دوره ای بازرسی صورت گرفته است.

2- از استانهای کرمان ، مازندران ، گیلان ، خراسان رضوی ، تهران ، خوزستان و . . . به میزان 68 نفر روز بصورت موردی و موضوعی بازرسی شده است.

3- با جمع­ آوری آمار و اطلاعات لازم از تمامی استانها وضعیت فعلی و نحوه اجرا و راه ­اندازی مراکز نیکوکاری با محوریت نقاط قوت و آسیب گزارش جامعی تهیه و تحلیل شده و به حوزه مشارکت­های مردمی ارائه شده است.

4- سیزده جلد گزارش مشروح از بازرسی­ های دوره­ای و موردی و موضوعی تهیه و به مقام محترم سرپرستی ، قائم مقام محترم ومراجع مرتبط ارائه گردیده است.

5- آئین­ نامه جامع نظارت طی چند مرحله تنظیم ، اصلاح و ویرایش در کارگروه تخصصی مطرح و جهت تصویب نهایی به کمیسیون مربوطه ارائه گردیده است.

6- گزارش­های فصلی دریافتی از 24 استان بازخوانی و نکات قابل توجه احصاء و بـــه تفکیک حوزه­های عملیاتی دسته­بندی شده که پس از تجمیع نهایی در ابتدای سال 93 جهت بهره­برداری به معاونت­های ذیربط ارائه خواهد گردید.

7- یکنواخت­ سازی گزارشات بازرسی با تکیه بر اولویت­ها و تمرکز بر نقاط آسیب­پذیر با کمک 10 استان مورد بازبینی قرار گرفته و فرآیند شکلی و محتوایی و توجه به الزامات نظارتی چه در داخل و چه در بیرون سازمان تنظیم شده تا از ابتدای سال 93 ارزشیابی عملکرد نظارت استانها براین محور استوار گردد.

8- توسط ادارات بازرسی استانها ، در 7 استان حداقل 80 درصد مدیریت شهرستانها و ادارات زیر مجموعه و مجتمع های فرهنگی وکانون های دائمی بصورت حضوری و میدانی ، در 13استان همه واحدهای شهرستانی و در 11استان بیش از یکبار و بعضاً 2 تا سه بار بازرسی شده است.

 

ج- اقدامات حسابرسی :

1- توسط حسابرسی ستاد مرکزی وبا کمک حسابرسان استانی از استانهای کردستان ، گیلان ، تهران، سمنان ، قم، و لرستان بصورت دورهای و موردی به میزان 195 نفر روز حسابرسی صورت گرفته است .

2- هشت جلد گزارش حسابرسی تهیه و جهت بهره برداری لازم به مراجع ذیصلاح سازمان ارائه گردیده است.

3- طی چهار مرحله بخشی از حسابهای دفتر مرکزی بصورت موردی و موضوعی مورد کنترل واقع شده و گزارشات آن ارائه گردیده است.

4- الزامات حسابرسی داخلی طی جلسات داخلی و تخصصی در قالب دستورالعملی تهیه و به استانها ابلاغ شده و از اواخر سال جاری در دستور کار حسابرسی استانها واقع شده است.

5- تعامل سه جانبه با اداره کل مالی و شرکت همکاران سیستم بمنظور تهیه نرم افزار تفریق بودجه جهت انطباق عملکرد مالی با برنامه ها ایجاد شده که انشاءا . . . از سال 93 عملیاتی خواهد گردید .

6- گزارش های حسابرسی فصلی سه ماهه از تمامی استانها اخذ و توسط کارشناسان حسابرس بازخوانی و نکات آن تجمیع وضمن انعکاس به معاونت محترم مالی به استانهای ذیربط ابلاغ و پیگیری گردیده است.

7- ایجاد سطح دسترسی برای کلیه حسابرسان وقابلیت دسترسی به ثبت ها و اسناد مالی استانها و شهرستانها و احصاء نکات قابل دقت و اشکالات موجود و پیگیری بمنظور اصلاح آنها صورت گرفته است.

8- به همراه اخذ گزارشات فصلی استانهــا ، نقطه نظرات فنی و پیشنهادات آنها نیز وصول و در برنامه ­های بعدی از تمامی آنها استفاده شده است .

9- حسابرسان استانی بمنظور بررسی حسابها وسندرسی نمونه ای از اسناد مالی مدیریت شهرستانها در تمامی شهرستانها حضور میدانی داشته و ضمن اعمال مراقبت های لازم و تذکرات اصلاحی ، نکات قابل دقت را احصاء وبه حوزه تخصصی استان و مرکز ارسال نموده اند.

 

د- اقدامات رسیدگی به شکایات :

 1- با هدف تقویت نظارت هوشمند زیر پرتال رسیدگی به شکایات در سامانه امداد توسعه یافته و این سیستم با قابلیت های زیادی در دسترس عموم مردم ، مددجویان، همکاران و مسئولین قراردارد.

2- ارتباط سیستمی بین شبکه ملی رسیدگی به شکایات بین امداد ، سامانه دولت (سامد) و سازمان بازرسی کل کشور تقویت شده و کلیه شکایات در فرآیند تعریف شده و زمان مشخص رسیدگی و پاسخ داده می شود.

3- گزارشات شکایات سراسرکشوربه تفکیک استانها تجمیع و تحلیل و نتایج آن جهت بهره برداری به مراجع ذیصلاح ارائه گردیده است.

4- از نحوه کارکرد رسیدگی به شکایات استانها ی البرز و سمنان و همچنین وضعیت فعالیت نمایندگی امداد در پایانه مسافر بری جنوب تهران به میزان 6 نفر روز بازدید و ارزیابی صورت گرفته است .

5- یک دوره آموزش سه روزه برای کلیه کارشناسان رسیدگی  به شکایات سطح کشور جهت توانمندسازی نیروی انسانی این بخش صورت گرفته است.

6-  تعداد 1402 فقره شکایت و 245 فقره گزارش  در مرکز و کل استانها . وصول وپس از ثبت،  بررسی ، رسیدگی و به 1200 مورد از آنها پاسخ داده شده وبقیه تحت رسیدگی است.

7- علاوه بر شکایات ثبت شده تعداد 375 مورد شکایت تلفنی و همچنین 30 مورد مراجعات حضوری از 14 استان نیز پذیرش و بدون ثبت آنها راهنمایی های لازم  ارائه گردیده است (9ماهه)

8- مقدمات راه اندازی زیر سیستم رسیدگی به شکایات در طرح جامع امداد فراهم شده تا در شبکه LAN و VANکشوری مورد بهره برداری قرار گیرد .