کمیته امداد امام خمینی ره
ارتباط با ما  رییس کمیته امداد 

House of fun slots slotshttp://houseoffunslot.com/

دستورالعمل نحوه­ي اداره کانون های فرهنگی و تربیتی

 

بسم الله الرحمن الرحيم

شناسنامه

عنوان نشريه :                          

دستورالعمل نحوه­ي اداره کانون های فرهنگی و تربیتی

سند بالادستي :                  

آيین نامه­ي جامع خدمات حمایتی و توانمند سازی

كد سند آيين نامه :            

(6001)

كد سند دستورالعمل :       

(7010710)

مدير توليد :                            

بهروز مهربانيان

كارشناس مسؤول :                 

عباس كبودي

كارشناسان :                           

عباس خلجي، مهدي رضايي، محمد رضا زماني(استان گلستان) ، غلامرضا مشعلچي فيروز آبادي(استان يزد) ، جهانبخش رضايي(آذربايجان غربي) ، عليرضا دشتي(استان فارس) ، قربانعلي مصطفايي(استان البرز)، بهنام فروتن (لرستان)

شوراي تخصصي ذي­ربط :

سلامت و توانمندسازي

تاريخ انتشار:                          

تيرماه 1391

شماره نشريه :                        

38- 512020

تعداد صفحه :                         

17

شمارگان :                             

400

آدرس :

تهران ـ بزرگراه ارتش ـ سوهانك ـ مجتمع اداري فرهنگي ولايت- شوراي عالي پژوهش و برنامه ريزي كميته­ي امداد امام خميني (ره)

صندوق پستي :

7473- 19395

كد پستي: 1955847881

تلفن :

مستقيم: 23903039- 021

تلفكس: 22481549- 021

پست الكترونيك :

www.emdad.ir

Scrp@emdad.ir

 

فهرست مندرجات

      عنوان                                                                                                                                                              شماره صفحه

مقدمه... 1

ماده­ي 1 – مباني قانوني و حقوقي.. 2

 ماده­ي 2 – تعاريف و اصطلاحات... 2

ماده­ي 3 – اهداف... 3

 ماده­ي 4 – دامنه­ي كاربرد(گستره­ي فراگيري). 4

 ماده­ي 5- مسؤوليت­ها (ذي­نفعان). 4

 ماده­ي 6- پايش و ارزيابي.. 5

 ماده­ي 7- منابع و تجهيزات مورد نياز. 5

 ماده­ي 8 – ضوابط ایجاد کانون های دائم اماكن.. 6

 ماده­ي 9- ضوابط تخصیص سهمیه­ي پذیرش درمجتمع­هاي فرهنگي وتربيتي(کانون های دائم). 6

 ماده­ي 10– ضوابط ایجاد وسهمیه­ي مخاطبین کانون­های موقت... 7

 ماده­ي 11- شرايط ثبت نام درمجتمع های فرهنگی وتربیتی،كانون­هاي موقت وپيروان ولايت... 7

 ماده­ي 12- فرآیند پذیرش درمجتمع های فرهنگی وتربیتی و كانون­هاي موقت... 8

 ماده­ي 13– فرآيند پذيرش دركانون­هاي پيروان ولايت... 9

 ماده­ي 14 – نحوه­ي دريافت شهريه از متقاضيان غير مورد حمايت... 9

 ماده­ي 15 – ضوابط مديريت مجتمع­هاي فرهنگي و تربيتي.. 10

 ماده­ي 16 – شوراي علمي و فرهنگي مجتمع­هاي فرهنگي و تربيتي.. 11

 ماده­ي 17 – زمان بندي اجراي برنامه­ها 12

 ماده­ي 18– سرفصل برنامه­هاي مجتمع­هاي فرهنگي و تربيتي.. 12

 ماده­ي 19– سرفصل برنامه­هاي جنبي مجتمع­هاي فرهنگي وتربيتي(دائم، موقت و پيروان ولايت). 15

 ماده­ي 20 – ارتباطات و تعاملات... 16

 ماده­ي 21 – انطباق با نرم افزار. 16

 

 

 

مقـدمه

 

کمیته­ي امداد امام خمینی (ره) درراستای اعتلای اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران وتأمین نیازهای مددجویان تحت حمایت به­ویژه نوجوانان وجوانان در حوزه­ي مسايل وموضوعات فرهنگی ، اجتماعی وارتقاي سطح سلامت جسمی ، معنوی، روانی واجتماعی، خدمات ارزشمندی را به جامعه­ي هدف عرضه می نمایدکه ازجمله­ي این خدمات ارايه­ي برنامه های آموزشی وتربیتی درقالب کانون­های فرهنگی است.

این کانون ها درسه بخش مجتمع­هاي فرهنگي و تربيتي(دائم)،کانون­های موقت و پيروان ولايت باغنی سازی اوقات فراغت جامعه مددجویان نقش بسزایی رادرجهت ارتقاي سطح دانش ، بینش ومهارت­های حرفه­يي، علمی وتخصصی آنان ومقابله باناهنجاری­های اجتماعی وتهاجم فرهنگی ایفا می نمایند.

امیداست با اجرای مطلوب این دستورالعمل گام­های موثرتری درمسیر نیل به    آرمان­های توانمند سازی برداشته شود.

ماده­ي1- مبانی قانونی و حقوقی

الف) اصل سوم قانون اساسی جمهوري اسلامي ايران.

ب) سرفصل امور فرهنگي(بند4) و امور اجتماعي (بند13)سیاست­های کلی برنامه­ي پنج ساله­ي پنجم توسعه­ي اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی کشورابلاغي مقام معظم رهبري. 

ج) ماده­ي2 وبند (و) ماده­ي 6 اساسنامه­ي کمیته­ي امداد امام خمینی(ره).

د) بند 4 سند چشم انداز بیست ساله­ي امداد امام(ره).

هـ) بندهاي"ب" و"ج" ماده­ی 18 برنامه­ی راهبردي پنج ساله­ی پنجم امداد امام (ره).

و)آيین نامه­ي جامع خدمات حمایتی و توانمند سازی.

 

ماده­ي 2 - تعاریف و اصطلاحات

1-اوقات فراغت : فرصت و زمانی است که انسان مسؤولیت پذیر،هیچ گونه تکلیف یا کارموظفی راعهده دار نبوده و زمان دراختیاراوست که بامیل وانگیزه­ي شخصی به امرخاصی بپردازد.

2-مجتمع­هاي فرهنگي و تربيتي :  مركزي است دايمي كه باهدف ارايه­ي برنامه ها وفعاليت هاي فرهنگي و آموزشي ، ادبي ، هنري ، ورزشي، اجتماعي ، علمي، مهارتي و ارتقاي سطح بينش وآگاهي هاي خانواده های موردحمایت  درکل كشوردر طول سال (بیش از 3 ماه) تشكيل مي شود.

3-عضو مجتمع­هاي فرهنگي و تربيتي: افراد مورد حمايت وغیرمورد حمایت امداد امام(ره) که به صورت داوطلبانه درمجتمع فرهنگي و تربيتي نهاد یاد شده ثبت نام نموده ویا جهت بهره مندی ازبرنامه های فرهنگی وآموزشی مجتمع معرفی می شوند.

4- كانون هاي فرهنگي و تربيتي موقت: به مراكز فرهنگي که با مديريت امدادامام(ره)در طول سال(حداکثربه مدت3ماه) با هدف غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان مورد حمایت تشکیل می گردد.

5- کانون­های پیروان ولایت: کانون های پیروان ولایت محلی است برای رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان مستعد در راستای تعالی و پیشرفت آنان تا درجات عالیه­ي اعتقادی و تحصیلی به گونه­يی که فرد دارای شخصیت اجتماعی مستقل و توانمندگردد .

6-خدمات فرهنگی و تربيتي امداد : به مجموعه تدابیر، تسهیلات و خدماتی اطلاق می شود که جهت فراهم نمودن زمینه­ي ادامه­ي تحصیل و تربیت مناسب فرزندان و ارتقاي سطح علمی و فرهنگی افراد موردحمایت ارايه می شود .

ماده­ي 3- اهداف

  1. تقویت دين باوري: تقويت وآموزش اصول اعتقادي ومذهبي بامحوريت كلام وحي.
  2. ولایت مداری:گسترش و اعتلاي فرهنگ ولايت به عنوان محور انديشه و عمل جوانان با تكيه بر تعاليم انسان ساز قرآن و اهل بيت(ع).
  3. افزایش خود باوري : تقویت اعتمادبه نفس،رشد و شكوفايي استعدادها وتوانمندی هاي دانش آموزان و اعضای خانواده.
  4. ايجادنشاط:تقويت روحيه همراه با شادي ونشاط جهت رشد وحضور موفق درجامعه.
  5. تقویت همگرايي با انقلاب اسلامي : بيان اهداف، فعاليت­ها و ارزش­هاي انقلاب اسلامي از آغاز تا انجام همراه با روش زندگي بر اساس موازين و اهداف انقلاب.
  6. جامعه پذيري: پذيرش فرهنگ و قوانين وآرمان­ها و قراردادهاي اجتماعي در نظام اسلامي و احترام و تبعيت عملي از آنها.

ماده­ي 4 ـ دامنه­ي کاربرد ( گستره­ي فراگیری )

الف) فراگیری جمعیتی  :کلیه­ي اعضای خانواده های مورد حمایت با اولویت معرفی شدگان ازطرح نظام جامع آموزشی- تربیتی خانواده هم­چنین افراد غیرتحت حمایت واجد شرایط .

ب) فراگیری مکانی :کل کشور(درمقیاس ملی) اعم از نقاط  محروم و برخوردار.

ج) فراگیری سازمانی  : كليه­ي واحدهاي ستادي و اجرايي امداد امام(ره).

 

ماده­ي 5 ـ مسؤولیت­ها(ذي­نفعان)

الف) برنامه ریزی: برنامه ریزی کلان توسط معاونت امور فرهنگی- اداره کل امور تربیتی و جوانان صورت می گیرد.

ب) هماهنگی: مسؤولیت هماهنگی های درون وبرون سازمانی درسطح مرکز با معاونت امور فرهنگی- اداره کل امور تربیتی وجوانان ودرسطح استان با اداره کل/ مديريت امور فرهنگی می باشد.

ج) اجراء : مسؤولیت اجراء بر عهده­ي اداره کل استان و مدیریت شهرستان می باشد.

د) نظارت:

1- نظارت تخصصی: درسطح مرکزبه عهده­ي معاونت امورفرهنگی- اداره کل امورتربیتی وجوانان ودرسطح استان به عهده­ي اداره کل – مديريت امور فرهنگی- مدیریت شهرستان می باشد.

2- نظارت برنامه­يی:توسط مرکز برنامه ریزی وفناوری اطلاعات صورت می پذیرد.

3- نظارت عمومی: به عهده­ي دفترنظارت ورسیدگی به شکایات می باشد.

 

ماده­ي 6 ـ پایش و ارزیابی

الف) پایش:  روش­ها و چگونگي پايش اين دستورالعمل بر اساس شاخص­هايي كه به صورت مشترك توسط معاونت امور فرهنگي و مركز برنامه ريزي و فناوري اطلاعات حداكثر سه ماه پس از ابلاغ اين دستورالعمل تعيين مي گردد ، خواهد بود.

ب ) ارزیابی : ارزیابی عملکرد بر مبنای شرح فعالیت­های اجرايی توسط حوزه­ي امور فرهنگی و براساس شاخص های دستورالعمل ارزیابی عملکرد و سنجش بهره وری  و برخي شاخص­هايي از قبيل:

  1. نسبت افراد مورد حمایت بهره مند شده ازخدمات کانون­ها به کل افرادپیش بینی شده.

2- میزان موفقیت دانش آموزان در نیل به اهداف پیش بینی شده.

3- نسبت دانش آموزان مستعد و خلاق شناسایی شده در کانون­ها به کل دانش آموزان کانون ها.

4- بکارگیری فناوری اطلاعات(میزان استفاده از سیستم جامع خدمات حمایتی و توانمندسازی در بخش زیر سیستم فرهنگی کانون­های فرهنگی و تربیتی).

5- میزان جذب مشارکت و کمک خیرین وسازمان­ها و نهادهای آموزشی در کانون­ها .

6- نسبت دانش آموزان غیر تحت حمایت بهره مند از کانون ها نسبت به کل دانش آموزان تحت حمایت عضو (با هدف خودگردانی کانون ها)صورت مي پذيرد.

ماده­ي 7 ـ منابع و تجهیزات مورد نیاز

الف) منابع مالی و اعتباری : منابع مالی و اعتباری مورد نیاز برای اجرای مطلوب برنامه های  کانون ها و یا راه اندازی و نگهداری آنها از محل های ذیل تامین می گردد:

  1. اعتبارات دولتی
  2. اعتبارات اختصاصی
  3. صددرصد درآمدهای حاصل از پذیرش متقاضیان آزاد و سایر درآمدهای محلی.

ب) منابع  انسانی: شامل عناوین و تخصص های مورد نیاز مطابق ضوابط مندرج در دستورالعمل سامان­دهی نيروهاي غیر رسمی می باشد.

ج ) تجهیزات:

1- تجهیزات سخت افزاری: تجهیزات اداری،آموزشی وکمک آموزشی ،امکان بهره برداری ازشبکه هایlan ،اینترنت،سامانه بلوتوث وپیام کوتاه موردنیازکانون های فرهنگی

2- تجهیزات نرم افزاری : لوح های فشرده آموزشی وکمک آموزشی

تبصره : هر کانون مکلف به ایجاد وبلاگ اختصاصی جهت انعکاس فعالیت های کانون و نمایش دستاوردهای مخاطبین کانون می باشد لازم به توضیح است که ضوابط مربوط به ایجاد وبلاگ از لحاظ شکلی و محتوایی متعاقبا از طریق معاونت امور فرهنگی و با هماهنگی مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات ابلاغ خواهد شد.

ماده­ي 8 – ضوابط ایجاد کانون های دائم

  1. درخواست ایجاد و راه اندازی کانون­های دائم مطابق دستورالعمل ايجاد ،تغيير، انحلال و درجه بندي واحدهاي سازماني مي باشد.
  2. در خصوص تأمین ساختمان های مورد نیاز کانون های دائم مراتب مطابق ضوابط مقرر در دستورالعمل مدیریت املاک و مستغلات اقدام خواهد شد.

ماده­ي 9- ضوابط تخصیص سهمیه پذیرش در مجتمع­هاي فرهنگي و تربيتي (کانون های دائم)

1- مجتمع فرهنگي وتربيتي با توجه به ظرفیت های موجود بايد حداقل 200 نفر ظرفیت(40 درصد برادر و60 درصد خواهر) درهر ترم آموزشي پذيرش نمايد.

2- اختصاص30 درصد از پذیرش شوندگان بند 1 در هر كانون و هر ترم آموزشي از داوطلبان آزاد(غير مورد حمايت) مشروط به قبول ضوابط و شرایط مجتمع فرهنگي وتربيتي و پرداخت شهريه­ي كامل و رعايت ضوابط مالي بلامانع است.

3- مجتمع های فرهنگی و تربیتی موظفند علاوه بر متقاضیان اشاره شده در بند 1 به میزان 50 درصد از معرفی شدگان طرح نظام جامع آموزشی وتربیتی خانواده در هر ترم پذیرش نمایند.

ماده­ي 10 – ضوابط ایجاد و سهمیه­ي مخاطبین کانون­های موقت

  1. مدیریت شهرستان هایی که داوطلب ایجاد کانون موقت هستند بایستی مراتب را به مديريت امور فرهنگی استان پیشنهاد نمایند.
  2. مديريت امور فرهنگی استان پس از انجام بررسی های لازم مطابق شاخص هایی که سالیانه از سوی معاونت امور فرهنگی به استان ها ابلاغ خواهد شد در خصوص پیشنهادهاي واصله اعلام نظر می نماید.
  3. سهمیه­ي حضور مخاطبین در کانون های موقت برابر بخشنامه های ابلاغی سالانه از سوی معاونت امور فرهنگی اقدام خواهد شد.

 

ماده­ي 11- شرايط ثبت نام درمجتمع های فرهنگی وتربیتی ، كانون­هاي موقت و پيروان ولايت

1- دانش آموزان موردحمایت يتيم در اولويت ثبت نام هستند.

2- افراد عضو و شناسایی شده در طرح نظام جامع آموزشی وتربیتی خانواده در اولویت استفاده از برنامه های کانون می باشند.

3- فقدان سوابق سوء اخلاقي و رفتاري و برخورداری ازپوشش و حجاب قابل قبول اسلامي.

  1. برخورداری از استعداد و علاقه لازم براي حضور فعال در كلاس هاي آموزشي مجتمع فرهنگي و تربيتي.

تبصره : حتي المقدور هزينه هاي دانش آموزان يتيم داراي حامي با هماهنگي حوزه­ي حمايت و سلامت خانواده از حاميان دريافت و به حساب حوزه­ي امور فرهنگي  واريز شود.

ماده­ي 12- فرآیند پذیرش درمجتمع های فرهنگی وتربیتی وكانون­هاي موقت

  1. اطلاع رسانی لازم در خصوص تسهیلات و برنامه های مجتمع هاي فرهنگي و تربيتي از طریق مناطق و ادارات(شاخه ها) به دانش آموزان.
  2. مراجعه دانش آموزان به مجتمع هاي فرهنگي و تربيتي.
  3. سپردن تعهد لازم براي رعايت شؤونات اخلاقي و مقررات جاري در مجتمع فرهنگي و تربيتي مطابق فرم مربوطه.
  4. تكميل فرم هاي ثبت نام و ارايه­ي مدارك مورد نياز مجتمع فرهنگي و تربيتي.
  5. ارايه­ي رضايت نامه توسط سرپرست دانش آموز.
  6. دریافت مدارک لازم به صورت الكترونيكي يا كاغذي جهت ثبت نام از دانش آموز.

تبصره­ي 1: دانش آموز بايد همراه ولی خود جهت ثبت نام به مجتمع مراجعه نماید.

تبصره­ي 2 : پس از پایان دوره­ي نام نویسی مراتب برنامه ریزی و حضور و غیاب افراد بر اساس بخشنامه هایی که توسط معاونت امور فرهنگی ابلاغ می گردد صورت می پذیرد.

تبصره­ي 3: برنامه­ي آموزشی هنرجو که به همراه رضایت نامه ولي وي می باشد بايد در هر ترم از متقاضی اخذ و درپرونده­ي آنان درج گردد.

تبصره­ي4 : رعايت تفكيك كامل سن و جنسيت دركلّيه­ي برنامه هاي مجتمع فرهنگي و تربيتي اعم از ثبت نام در كلاس­هاي آموزشي، اردو ، بازديد و همايش ها ضروري است .

 

ماده­ي 13- فرآیند پذیرش دركانون­هاي پیروان ولایت

1- دانش آموزانی حق عضویت در کانون­هاي پيروان ولايت را دارند که در مراحل گزینش کانون شرکت نموده و حداقل نمره لازم( 50 از100) را کسب و پرونده­ي آموزشی آنها تکمیل شده باشد.

  1. پس از اتمام فرآیندگزینش، دانش آموزان واجدشرایط حضور درکانون های پیروان ولایت، مطابق مراحل مندرج در ماده­ي 11 پذیرش می شوند.

ماده­ي 14- نحوه­ي دريافت شهريه از متقاضيان غير مورد حمایت

  1. شهريه­ي ثبت نام بایستی80 درصد هزینه­ي متعارف سايرمراکزآموزشی منطقه باشد.
  2. متقاضياني كه جزء خانواده­ي معظم شهداء ‌، ايثارگر، بسيجي هستند از50 درصد تخفيف برخوردار مي شوند.
  3. متقاضياني كه از حمایت خارج شده و به خودکفایی دست یافته اند ويا از اقشار آسيب پذير مي باشندمي توانند با ارايه معرفي نامه از ريیس اداره (شاخه) از 50 تا 80 درصد تخفيف برخوردارگردند.
  4. شركت در كلاس هاي قرآني و احكام به صورت رايگان مي باشد.
  5. كارشناس مسؤول امور فرهنگي مديريت شهرستان موظف است با رعايت ضوابط دستورالعمل مديريت حساب­هاي بانكي نسبت به افتتاح حساب­ بانكي لازم اقدام نمايد.
  6. متقاضيان آزاد پس از مشخص شدن رشته و مبلغ ثبت نام نسبت به پرداخت وجه به شماره حساب مربوطه اقدام و فيش بانكي را به مسئول ثبت نام ارايه نمايند .
  7. پس ازدریافت فیش بانکی سایر مراحل مطابق موارد مربوط به افراد مورد حمایت انجام می پذیرد.

تبصره­ي 1: بعد ازاتمام ثبت نام اطلاعات فيش هاي بانکی،جمع كل شهريه و سایر موارد مالی مربوطه به كارشناس مسؤول امور فرهنگي مديريت شهرستان اعلام می گردد.

تبصره­ي2 : امورمالی وحسابداری مربوط به کانون­ها، مطابق دستورالعمل های ذي­ربط صورت می پذیرد .

ماده­ي 15- ضوابط مدیریت مجتمع هاي فرهنگي و تربيتي

الف) كانون­هاي دائم و موقت

  1.  عناوین و تعداد نیروی انسانی موردنیاز و روش به کارگیری و ضوابط و شرایط افراد به کار گیری شده در کانون های فرهنگی وتربیتی باتوجه به ضوابط تعیین شده در دستورالعمل سامان­دهی نیروهای غیررسمی تعیین می گردد.

2- نظارت برعملکردکانون های فرهنگی درمدیریت شهرستان برعهده­ي كارشناس مسؤول امور فرهنگی مديريت شهرستان می باشد.

3- میزان حق الزحمه­ي کارکنان شاغل درکانون ها درابتدای هرسال ازسوی معاونت امور فرهنگی به استان­ها اعلام خواهد شد .

تبصره­ي 1 : تأمین نیروی انسانی وپرداخت هزینه های مربوط به خدمات پشتیبانی ازطریق معاونت اداری ومالی صورت می پذیرد.

4-‌ حضوركليه­ي عوامل مديريتي و اجرايي در کانون ها ‌بايد متناسب با جنسيت افراد شركت كننده در كانون­ها باشد.

5- طلاب ، دانشجويان و فارغ التحصيلان مورد حمایت واجد شرايط مطابق ضوابط مندرج در دستورالعمل بهره گیری از توان تخصصی دانش آموزان ، دانشجویان و طلاب مورد حمایت در اولويت به كارگيري درکانون ها مي باشند.

تبصره­ي 2 : هرگونه به کارگیری بستگان درجه­ی یک(سببی و نسبی)در کانون ها ممنوع بوده و در صورت ضرورت، منوط به اخذ مجوز از معاونت امور فرهنگی می باشد

6- مديركانون فرهنگي وتربيتي موقت با پيشنهاد کارشناس مسؤول امورفرهنگي و با صلاحديد و تأييد مدیرشهرستان تعيين مي شود.

7- مدیرمجتمع فرهنگي و تربيتي بنا برپیشنهاد و معرفی استان وتأیید معاونت امور فرهنگی به کارگمارده می شود

8- افراد مورد نظر براي فعاليت هاي كانون هاي فرهنگي و تربيتي موقت به طور خاص براي يك دوره انتخاب مي شوند.

ب) كانون­هاي پيروان ولايت

     مربی و مسؤول آموزشی کانون های پیروان ولایت در مديريت شهرستان­هاي فاقد مسؤول کانون با صلاحدید مدير امور فرهنگی استان می توانند امور مربوط به مسؤول کانون راپیگیری نمایند.

ماده­ي 16- شورای علمي و فرهنگي مجتمع های فرهنگی وتربیتی

     به منظور برنامه ريزي فعاليت هاي مجتمع هاي فرهنگي و تربيتي و بهره مندي از ديدگاه هاي صاحب نظران در کانون­های دائمی ، شوراي علمي و فرهنگي با حضور اعضاي ذيل تشكيل گردد:

 1 - مدیرشهرستان(رييس)

2 -کارشناس مسؤول امور فرهنگي مدیریت شهرستان(نايب رييس)

3 - مدير مجتمع(دبير)

4 - روحاني مجتمع

5 - مشاور مجتمع

6 - معاونين امور برادران و خواهران مجتمع

  1. - سه نفرازكارشناسان در حوزه­ي مسايل وموضوعات فرهنگی، ورزشي و فني و حرفه­يي.

تبصره­ي1 : جهت بررسی و رسیدگی به مشکلات انضباطی قابل وقوع در مجتمع­هاي فرهنگي و تربيتي و در صورت نیاز ارجاع موضوع به مراجع ذی صلاح مراتب توسط شوراي مزبور بررسي وصورت مي پذيرد.

تبصره­ي2 : مواردی همچون برگزاری جلسات ، حدود وظایف وامور دبیر خانه­یی شوراي مذكور مطابق ضوابطی است كه توسط معاونت امور فرهنگی ابلاغ خواهد شد.

ماده­ي 17– زمان بندی اجرای برنامه ها

  زمان برگزاری کلاس­ها و اجرای برنامه های مجتمع­هاي فرهنگي وتربيتي،كانون­هاي موقت و پیروان ولایت هر ساله توسط معاونت امور فرهنگی به استان ها ابلاغ می گردد .

تبصره: در زمان امتحانات دانش آموزان ، فعاليت هاي مجتمع فرهنگي و تربيتي صرفاً در خصوص برنامه هاي آموزش تحصيلي و بزرگسالان مورد حمايت انجام مي شود .

ماده­ي 18- سرفصل برنامه های مجتمع هاي فرهنگي و تربيتي

الف) مجتمع هاي فرهنگي و تربيتي وکانون های موقت

     محتواي برنامه­ي مجتمع هاي فرهنگي و تربيتي و کانون­های موقت به صورت سالانه و بر اساس سرفصل­هاي برنامه­هاي آموزشي مصوب ستاد سامان­دهي امور جوانانِ وزارت ورزش و جوانان و به شرح جدول شماره­ي 1 از سوي معاونت امور فرهنگي ابلاغ مي گردد.

تبصره­ي1 : برنامه هاي مجتمع­هاي فرهنگي و تربيتي در هر ترم بايد بر اساس نتايج حاصله توسط هر نفر و متناسب با مقطع تحصيلي ، سن و جنسيت افراد عضو مجتمع تعيين شده و برنامه­هاي هر ترم مكمل برنامه­هاي ترم قبل و بر مبناي متون آموزشي خواهد بود.

جدول شماره­ي 1- سرفصل­هاي برنامه­هاي آموزشي  مجتمع­هاي فرهنگي و تربيتي وكانون­هاي موقت

 

ردیف

سرفصل برنامه های آموزشی

درصد

ابتدايی

راهنمايی

متوسطه

1

برنامه­ي فرهنگی و تربیتی با تأکید بر آموزش های اعتقادی مبتنی بر قرآن و عترت و آموزش قرآن (روخوانی ، حفظ ، ترتیل ، صوت و قرائت و ..)

45

30

30

2

برنامه­ي مهارت آموزی در ابعاد فنی ، حرفه­يی و هنری

0

20

20

3

برنامه­ي آموزش و مهارت زندگی (براساس ده سرفصل مهارت­های زندگی)

15

10

10

4

برنامه­ي اخلاقی اسلامی

5

10

10

5

برنامه­ي ورزشی

15

10

10

6

آشنایی با دستاوردهای انقلاب اسلامی

5

5

5

7

برنامه­ي اوقات فراغت در محیط مجازی ، رسانه و آموزش های فرهنگی و اجتماعی

10

10

10

8

برنامه­ي کتاب­خوانی ، پژوهش و آموزش علمی و شناسایی استعدادهای درخشان

5

5

5

 

ب) کانون­های پیروان  ولایت

    اساس و بنیان آموزش­های کانون­های پیروان ولایت آموزش های فرهنگی و اعتقادی است این آموزش ها با هدف ارتقای سطح آگاهی دانش آموزان و با محوریت ولایت برگزار می شود.این موضوعات و سرفصل های این بخش از آموزش­ها مطابق جدول شماره­ي 2 مي باشد.

جدول شماره­ي 2- سرفصل­هاي آموزشي كانون­هاي پيروان ولايت

 

عنوان برنامه

موضوع

آموزش هاي

 فرهنگي- اعتقادي

احکام- اخلاق- اجتماعی- سیاسی- اعتقادی

مشاوره­ي

تحصیلی  وعلمی

1- برنامه ریزی و مشاوره­ي تحصیلی در طول سال.

2-کلاس­های تقویتی و رفع اشکال در آستانه­ي فصل امتحانات میان ترم و پایان ترم تحصیلی.

 3-آزمون های سطح سنجی تحصیلی جهت برگزاری کلاس­های تقویتی.

4- تشویق دانش آموزان عضو برای شرکت در جشنواره­ي علمی و فرهنگی.

مهارت آموزی

 اقتصادی وحرفه­يی

1- مهارت کامپیوتر.

2-آموزش زبان انگلیسی.

3-آموزش ضرورت آشنایی با علوم اقتصادی.

4-آموزش مبانی کارآفرینی.

5-آموزش مدل پیشنهادی BP((Business Plan  طرح­های اقتصادی، طرح کسب و کار، راه‌اندازی کسب وکار جدید.

کارگاه های آموزشی

بامحوریت:

1- سیر مطالعات آثار و انديشه­هاي شهید مطهری

  1. سیر مطالعاتی اندیشه های حضرت امام(ره)

3-کارگاه های گفتمان حجاب

4-کارگاه های نقد فیلم

5-کلاس­های آموزش های هنری

6-کلاس آزاد و بارش فکری

 

تبصره­ي2  : محتواي برنامه های کانون­های پیروان ولایت شامل: برگزاری جلسه­ي توجیهی با والدین دانش آموزان ، شیوه­ي آموزش ،ضوابط آموزشی ، نحوه­ي برگزاری و اداره کلاس­ها ، کلاس­های مهارتی و علمی ، نحوه­ي برگزاری آزمون و اقدامات تشویقی به صورت سالانه ازسوی معاونت امور فرهنگی ابلاغ خواهد شد.

 

ماده­ي 19- فعاليت­هاي جنبي مجتمع­ها فرهنگي و تربيتي (دائم ،موقت و پیروان ولایت)

 

1 – برگزاري مسابقات فرهنگي ، هنري و ورزشي.

2- برگزاري مراسم در مناسبت­ها(ولادت ها ، شهادت ها ، مراسم های ملی مذهبی و.....)

3 - برگزاري نمايشگاه از دستاوردهاي دانش آموزان.

4 - برگزاري اردوهاي يكروزه.

5  - انجام بازديد هاي علمي و پژوهشي.

6 - شركت درجشنواره و رقابت سالم به منظورارتقاي برنامه هاي مجتمع­ها وكانون هاي فرهنگي و تربيتي.

7-  فعاليت­هاي مشاوره­يي شامل:

7-1- مشاوره با دانش آموزان در زمينه هاي اخلاقي، تربيتي، درسي(از طريق مشاورين خبره).

7-2- برگزاري كلاس هاي تخصصي در زمينه­ي برنامه ريزي و نحوه­ي استفاده بهينه از وقت براي مطالعه كتب درسي و غير درسي و ...

 

ماده­ي 20 - ارتباطات و تعاملات

الف) ارتباطات

  1. آيين نامه­ي جامع خدمات حمایتی و توانمندسازی( کد سند 6001 ).
  2. دستورالعمل هدایت ومراقبت تحصیلی،تربیتی واجتماعی دانش آموزان و دانشجویان مورد حمایت(کد سند 7010701).
  3. دستورالعمل شناسایی و حمایت های خاص از دانش آموزان و دانشجویان نخبه و استعدادهای برتر(کد سند 7010702).
  4. دستورالعمل نحوه­ي اداره­ي مجتمع های شبانه روزی(خوابگاه­ها).
  5. دستورالعمل مدیریت املاک و مستغلات(کد سند 7040101 ).
  6. دستورالعمل سامان­دهي نيروهاي غير رسمي(كد سند 7020303).
  7. نظام خدمات فرهنگی ،آموزشی و تربیتی.

ب) تعاملات

تعاملات امداد در حوزه­ي امور فرهنگي مرتبط با اين دستورالعمل با وزارتخانه هاي ورزش و جوانان ، فرهنگ و ارشاد اسلامی وآموزش و پرورش ، سازمان تبلیغات اسلامی ، حوزه­ی علمیه­ی قم و دارالقرآن الکریم مي باشد.

ماده­ي 21- انطباق با نرم افزار

فرآیند اجرایی و فرم­های مربوطه که متعاقباً توسط معاونت امور فرهنگي و با تأیید مرکز برنامه ریزی و فناوری اطلاعات ابلاغ می گردد تا زمان استقرار نرم افزار جامع خدمات حمایتی وتوانمندسازی مورد عمل بوده و پس از آن مطابق رویه ها و فرم های مورد عمل در نرم افزار اقدام خواهد شد.

 

اين دستورالعمل در 21ماده و13 تبصره تنظيم گرديده و در تاريخ30/4/1391به تأييد سرپرست امداد امام(ره)رسيده و از تاريخ ابلاغ ، لازم الاجراء مي باشد و از این  پس كليه­ي ضوابط و مقررات قبلي در این خصوص كأن لم يكن تلقي می گردد .

************