کمیته امداد امام خمینی ره
ارتباط با ما  رییس کمیته امداد 

House of fun slots slotshttp://houseoffunslot.com/

امور مدیریتی و تحقیقاتی

 قسمت اول: توسعه و كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات (تكفا)

     سازمان‌ها و شركت‌ها با به كارگيري و پياده‌سازي فناوري اطلاعات توانايي انجام بهتر و ساده‌تر وظائف خود را افزايش مي‌دهند و از اين طريق قادرند روش كار خويش را دگرگون سازند. بديهي است كه آينده از آن سازمان‌هايي خواهد بود كه خود را با واقعيات جديد و الزامات آن هماهنگ مي سازند. استفاده از فناوري اطلاعات، در كنار سيستم‌هاي اطلاعاتي متنوعي كه براي نيازهاي مختلف طراحي مي‌گردد، گسترش يافته است. فناوري اطلاعات مديران را قادر مي سازد تا با سازمان، محيط و يكديگر ارتباط بيشتر و بهتري برقرار كنند. مشاركت بيشتر در تصميم‌گيري، افزايش سرعت تصميم‌گيري، افزايش سرعت شناسايي مسائل، كاهش ارتفاع هرم سازمان، بهبود هماهنگي و افزايش كاركنان متخصص، تنها برخي از تأثيراتي هستند كه فناوري اطلاعات و سيستمهاي اطلاعاتي بر برخي از سازمانها مي گذارند.

این نهاد از سال 1369 استفاده از فناوری‌های نوین را جزء اولویت‌های کاری و عملیاتی خود قرار داده است و در این راستا تمامی ادارات کل استان‌ها و مدیریت‌ شهرستان‌ها را به سیستم‌های رایانه‌ای، نرم‌افزارهای کاربردی، تخصصی، بانک‌های اطلاعاتی متمرکز و جامع از طریق شبکه‌های‌ LAN و  WAN تجهیز نموده است.

 در این راستا اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم نیز نسبت به تجهیز، ارتقاء و دراختیار قراردادن سیستم‌های سخت‌افزاری و پشتیبانی مناسب برای تمامی کارکنان خود اقدام نموده است. ارتقاء کیفیت خطوط ارتباطی بین دفتراستان و مدیریت شهرستان و ادارات تابعه از خطوط ADSL ‌به خطوط ارتباطی وایرلس (بی سیم) با پهنای باند متوسط 70مگابیت برثانیه؛ امکان دسترسی سریع، مطمئن و آسان تمامی کارکنان را به برنامه‌های متمرکز مانند اتوماسیون اداري، برنامه جامع حمایت و سامانه جامع مالی را فراهم نموده است. راه اندازی سیستم مانیتورینگ در دفتراستان امکان دسترسی و ارائه خدمات سریع به همکاران را جهت برطرف کردن اشکالات رایانه‌ای و همچنین آموزش‌های کاربردی را برای این اداره کل فراهم نموده و باعث حذف هزینه‌های مالی و زمانی قابل توجهی گردیده است.

 قسمت دوم: شوراي پژوهش و برنامه‌ريزي و كارگروه‌هاي تخصصي

   به منظور ساماندهي و تقويت فعاليت‌هاي علمي و پژوهشي ، برنامه‌ريزي، فناوري اطلاعات و ارتباطات، بهبود نظامات و شيوه‌هاي خدمت‌رساني، ارتقاي كيفي خدمات حمايتي و اجرايي شوراي پژوهش و برنامه‌ريزي در كميته امداد امام خميني(ره) استان به رياست مديركل تشكيل و از سال 90 ذيل تشكيلات شوراي عالي پژوهش و برنامه‌ريزي دفتر مركزي اين نهاد آغاز به كار كرد. همچنين درجهت بهره‌گيري از ظرفيت‌ها و توان تخصصي كارشناسان و تجزيه و تحليل فرآيندهاي عملياتي و اجرايي ذيل تشكيلات شوراي پژوهش و برنامه‌ريزي استان سه كارگروه تخصصي متشكل از مديران، روساي ادارات و كارشناسان ستادي عضويت دارند. تعداد اعضاء، تعداد جلسات تشكيل شده و ميزان نفر ساعت حضور اعضاء در جلسات شورا و كارگروه‌هاي تخصصي طي سال 1392 به شرح جدول ذيل مي‌باشد

رديف

نام شورا/ كارگروه

تعداد اعضاء

تعداد جلسات طي سال 92

نفر ساعت حضور اعضاء در جلسات

1

شوراي پژوهش و برنامه‌ريزي

9

29

437

2

كارگروه پژوهش، برنامه‌ريزي و خدمات مديريت

12

24

366

3

كارگروه سلامت و توانمندسازي

10

28

409

4

كارگروه توسعه‌ي ارتباطات و تبليغات

11

27

497

جمع

108

1709

مهمترين اقدامات صورت گرفته (خروجي) شورا و كارگروه‌هاي تابعه در سال 1392 عبارت است از بررسي و اظهار نظر در خصوص موارد ذيل:

الف) نظرات شورا درخصوص موضوعات راهبردي در دستور كار شوراهاي تخصصي شامل:

1-      تعيين عناوين وظايف ذاتي و غيرذاتي امداد 

2-     تعيين برنامه‌هاي عملياتي اصلاح الگوي مصرف مبتني بر سياست‌ها  و راهكارهاي اجرايي

3-     بررسي تأثير و نقش امداد در اجراي بيانات مقام معظم  رهبري(مدظله العالي) در حوزه­ي جهاد اقتصادي خصوصاً  اقتصاد مقاومتي 

4-     بررسی طرح چگونگی توانمندسازی سرمایه های انسانی سازمان در راستای خدمت رسانی مطلوب 

5-     بررسی نحوه‌ي توسعه‌ي بهره‌مندی از فناوری‌ها  در سه حوزه مددجویان، مددکاران و خیرین

6-     امكان سنجي پياده سازي دوركاري در امداد و تعيين سازوكار و امور قابل دوركاري 

7-    بررسی نحوه‌ي تعامل و بهره گیری از امکانات سازمانها و نهادها در راستای پوشش حمایتی نیازمندان (سند كاهش فقر) 

8-     شناسایی ظرفیت‌های جدید مردمی و تعیین چگونگی عملیاتی نمودن آنها به منظور کاهش اتکای امداد به منابع

9-     مطالعه و امكان سنجي ايجاد رسانه­ي تخصصي و موسسه­ي فرهنگي و مطبوعاتي امداد  

10- بررسي ارتقاي بهره‌گيري از ظرفيت بيمه‌ي اجتماعي و درمان در توانمندسازي نيازمندان 

      11- مطالعه، بررسي و تعيين بسته­هاي خدمتي استاندارد متناسب با نيازهاي مادي و معنوي مددجويان  

      12-     امكان سنجي و بررسي ایجاد پایگاههاي منطقه یي مداخله در بحران توسط امداد )داخل كشور(   

13-     امكان سنجي و بررسي ایجاد پایگاههاي منطقه یي مداخله در بحران توسط امداد )خارج از كشور(

ب ) بررسی و اظهار نظر رسمی در خصوص 37 دستورالعمل ابلاغی شامل:

1-      دستورالعمل ارزشیابی عملکرد کارکنان  

2-     دستورالعمل ساماندهی نیروهای غیررسمی

3-     دستورالعمل جذب و استخدام

4-     ایرادات كلي دستورالعمل شرح وظایف

5-     دستورالعمل مديريت خدمات مددكاري و توانمندسازي

6-     دستورالعمل آموزش خانواده

7-     دستورالعمل استعداد سنجي، كاريابي، كارآفريني و توسعه اشتغال مددجويان

8-     دستورالعمل برگزاري اردوها

9-     دستورالعمل احداث، تعمير، بازسازي و تكميل مسكن مددجويي

10- دستورالعمل فني ساختمان هاي حمايتي، اداري و مسكن مددجويي

11- دستورالعمل نظارت و رسيدگي به اسناد پزشكي

12-  دستورالعمل بهبود كيفيت تغذيه ي مددجويان

13-  دستورالعمل مدیریت دانش

14- دستورالعمل حراست كاركنان

15- دستورالعمل برنامه و بودجه

16- دستورالعمل  مديريت دعاوي

17-  دستورالعمل مدیریت معاملات و قراردادها

18-  دستور العمل تعامل با قوه مقننه

19-  دستور العمل تنوع بخشی طرحهای مشارکتهای مردمی وبرگزاری مناسبتها

20-  دستورالعمل تحویل و تحول مالی مدیران

21-  دستورالعمل شورای عالی پژوهش و برنامه‌ریزی

22- دستورالعمل اطلاع رسانی و تبلیغات

23- دستورالعمل پيشگيري و امداد رساني و جبران خسارت آسيب ديدگان حوادث و بلاياي طبيعي

24- دستورالعمل مديريت عملكرد واحدهاي سازماني

25-  دستورالعمل ستاد مديريت بحران و مناطق كمتر توسعه يافته

26- دستورالعمل جمع آوری ومصرف زکات

27- دستور العمل  مدیریت  سامانه پیام کوتاه

28- دستورالعمل طرح فلاح

29- دستورالعمل محو بي سوادي

30-  دستورالعمل هدايت و مراقبت تحصيلي دانش آموزان و دانشجويان مورد حمايت

31- دستور العمل  مدیریت  شبکه های ارتباطی وحمایتی مردمی( شبکه نیکوکاری)

32- دستور العمل اطلاع رسانی و مستندسازی تجربیات امداد امام(ره) در عرصه های بین المللی

33- دستور العمل   کمک رسانی در حوادث وسوانح بین المللي

34- دستور العمل   شناسایی وتعامل با نهادها، سازمانها ومجامع منطقه یی وبین المللی

35-  دستور العمل   ایجاد وتعامل با سازمانهای قرینه در کشورهای هدف

36-  دستورالعمل جبران خدمات کارشناسی

37-  دستورالعمل احداث و تعمير ساختمان هاي حمايتي و اداري

ج) اقدامات و موضوعات مستقل بررسی شده توسط شورای پژوهش و برنامه ریزی استان، شامل:

1-    بررسي تحليلي مشكلات و عملكرد شوراي پژوهش و برنامه‌ريزي و كارگروههاي تابعه در سال 91

2-    بررسي و تصويب بودجه سال 92 استان

3-    بررسي و تعيين اولويت‌هاي پژوهشي سال 92 استان

4-    فوايد و آسيب شناسي كار تيمي و گروهي و كاربرد آن در شورا و كارگروههاي تخصصي

5-    آسيب شناسي و طرح چگونگي مراجعه مددجويان به محل تحقيق و منازل مددجويان

6-    نقش مشاركت‌هاي اجتماعي در برنامه آمايش سرزمين(ارائه در قالب يك مقاله پژوهشی كه جزء مقالات برتر استانداري قرار گرفت).

قسمت سوم: مديريت و ارزيابي عملكرد

استفاده بهينه از منابع در اختيار سازمان شامل سرمايه انساني، منابع مالي، فيزيكي و حتي سرمايه‌هاي اجتماعي، هم چنين پاسخگو بودن در برابر خدمت گيرندگان و ذي نفعان سازمان، اهدافي هستند كه در سايه يك نظام علمي مديريت و ارزيابي عملكرد محقق خواهند شد. برمبناي نظام ارزيابي عملكرد و بررسي نتايج آن، ميزان دستيابي به اهداف و تحقق برنامه ها مشخص شده و برنامه هاي بهبود به منظور ارتقاي كيفيت و كميت فعاليت هاي يك سازمان تعريف مي گردد. بر اين اساس، نظارم ارزيابي عملكرد امداد به منظور پايش و ارزيابي دائم برنامه ها و فعاليت هاي سازمان و در جهت افزايش بهره وري طراحي گشته است. لازم به ذكر است كميته امداد امام خميني (ره) در سطح كلان (كشوري) و خرد (استاني) داراي برنامه هاي كوتاه مدت (بودجه استاني) ميان مدت (برنامه هاي پنج ساله) و بلند مدت (چشم انداز 20 ساله) مي باشد لذا نظام ارزيابي عملكرد امداد، مكانيسمي است كه در قالب آن اقدامات و فعاليت هاي انجام گرفته توسط كميته امداد در مقايسه با برنامه هاي مصوب فوق به ارزيابي سازمان پرداخته و مشخص مي نمايد چه ميزان (معمولاً چند درصد) از برنامه هاي مصوب مورد اجرا قرار گرفته است. پس از محاسبه و ارزيابي برنامه هاي بلندمدت، ميان مدت و كوتاه مدت امداد، گزارش آن از طريق سايت امداد قابل دسترسي است. از ديگر برنامه هاي كميته امداد امام خميني (ره) در حوزه ارزيابي عملكرد، شركت در جشنواره شهيد رجايي مي باشد كه در آخرين جشنواره استاني، كميته امداد امام خميني (ره) استان قم در بين دستگاه‌هاي اجرايي استان به عنوان دستگاه برتر سال‌هاي 1390 و 1391 در سطح عالي توسط استانداري قم ارزيابي و انتخاب گرديد.  

قسمت چهارم: تبليغات و اطلاع‌رساني

تلاش در جهت معرفي امداد و ترويج فرهنگ انفاق و ايثار و سنتهاي حسنه در متن جامعه و هدايت آن به منظور افزايش مشاركتهاي مردمي در كمك به نيازمندان جامعه از جمله اهداف تبليغاتي اين نهاد است. بنابراين در سال 92 روابط عمومي  استان بمنظور نيل به اهداف تبليغي و فرهنگي اين نهاد، سعي نموده بسته‌هاي ارتباطي لازم را با مراجع علمي و ديني، وسايل ارتباط جمعي استان از جمله صدا و سيما، مطبوعات، تريبونهاي نماز جمعه، ائمه جمعه و جماعات برقرار نموده  و با مديريت و بروز رساني مرتب پايگاه اطلاع رساني امداد قم (www.emdad.ir/qom) و استفاده از ابزارهاي نوين اطلاع رساني و نظرسنجي زمينه ارتباط بهتر را با مردم استان فراهم آورده است . علاوه براين  در مراسم مختلف از جمله بزرگداشت دهه مبارك فجر، جشن عاطفه‌ها، جشن نيكوكاري، جشن رمضان و حضور فعال  در نمايشگاهها و مراسم و... اقدام لازم را بعمل آورده است.

قسمت پنجم: سامد(سامانه اطلاع رسانی مردم ودولت)

كميته امداد امام خميني از روزهاي اول راه اندازي سيستم سامد به آن پيوسته و از طريق اين سامانه بسياري از درخواست هاي مردمي كه به نهاد رياست جمهوري، استانداري، فرمانداري و يا كميته امداد مركز رسيده است به امداد استان قم ارسال و پس از بررسي و اقدام مقتضي پاسخ د اده مي شود. بر اين اساس تعداد 202 نامه و درخواست طي سال 1392 از طريق اين سامانه دريافت، بررسي و پاسخ داده شده است. اين فرآيند مستقيما در دفتر مديركل و زير نظر مديريت انجام مي گيرد. 

قسمت ششم: نظارت و بازرسي

يكي از حياتي‌ترين اركان يك مديريت سالم وجود نظامات نظارتي و كنترلي است كه از يك سو زمينه حفظ ‌سلامت و رشد و توسعه سازمان را فراهم مي‌نمايد و از ديگر سو موجب ‌پيشرفت ‌و تعالي كاركنان مي‌شود. كميته امداد امام خميني(ره) از جمله دستگاههايي است كه علاوه بر نظارت‌ها و كنترلهاي درون سازماني كه توسط بازرسي شوراي مركزي، مقام سرپرستی و دفتر نظارت و رسيدگي به شكايات اعمال مي‌شود همواره از طريق دستگاهها و سازمانهاي نظارتي ديگر از جمله معاونت نظارت و حسابرسي دفتر مقام معظم رهبري، سازمان بازرسي كل كشور، ديوان محاسبات مجلس شوراي اسلامي، كميسيونهاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري تحت نظارت و بازرسيهاي دوره‌اي قرار دارد.

  قسمت هفتم: حراست

      صیانت و پاسداری از دستاوردها و ارزش های معنوی این نهاد مقدس و حفاظت از اموال و دارایی‌های امداد از مسئولیت های خطیر و وظایف مهم مدیریتی محسوب می شود که انجام آن به حوزه حراست تفویض گردیده است. در این راستا، اقدامات و فعالیت های انجام شده توسط اداره حراست امداد استان به شرح ذیل می باشد:

      1-7. اتخاذ تمهیدات لازم در حراست از اموال، اسناد، اماکن و تأسیسات کمیته امداد.

      2-7. تشکیل پرونده حفاظتی برای کارکنان جدید الاستخدام و ارایه آموزش های لازم در مباحث حفاظتی به آنان.

      3-7. کشف و شناسایی عوامل ایجاد نارضایتی و نابسامانی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از بروز تخلفات اداری، آسیب های اجتماعی و هرگونه جریان سوء که مغایر با اهداف والای این نهاد باشد.

      4-7. اهتمام لازم در جهت جلوگیری از انتشار اطلاعات محرمانه کمیته امداد از طریق کارکنان و انجام اقدامات پیشگیرانه مطابق با دستورالعمل های مربوطه.

      5-7. جمع آوری اخبار و اطلاعات از طریق پست الکترونیکی، تلفن پیام گیر و صندوق های پیش بینی شده در سطح دفتر استان و ادارات تابعه.

      6-7. انجام اقدامات تأمینی در خصوص سفرهای شخصی یا اداری کارکنان به خارج از کشور و ارایه آموزش های لازم.

      7-7. تهیه و تنظیم شناسنامه محیطی اماکن و انجام اقدامات حفاظتی لازم از طریق عوامل نگهبانی و تجهیز اماکن به سیستم های هوشمند اعلام حریق، اعلام سرقت و دوربین های مدار بسته.

قسمت هشتم: امور مجلس شوراي اسلامي

اين نهاد بدليل ماهيت كاري و تنوع وظايف و فعاليتها، همواره با قواي سه گانه بويژه مجلس شوراي اسلامي ارتباط و تعامل گسترده‌اي دارد. از يكسو با برگزاري جلسات مشترك با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي زمينه آشنايي آنان با طرحها و برنامه‌هاي حمايتي و فقرزدايي امداد و نيز عمق مشكلات، كمبودها و نارسايي‌هاي مددجويان و نيازمندان و محرومان جامعه را فراهم مي‌نمايد و از ديگر سو در جهت پيگيري طرحها و لوايح و اقداماتي كه در جهت رفع يا كاهش مشكلات محرومان جامعه مؤثر است اقدام مي‌نمايد. از ديگر زمينه‌هاي تعامل با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، رسيدگي به درخواستها و مكاتبات نيازمنداني است كه از طريق نمايندگان مجلس وصول و تحويل امداد مي‌شود. براین اساس در سال 92 تعداد 1236 مکاتبه از سوی نمایندگان محترم مجلس با امداد استان انجام شده وجهت پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات طرح شده بالغ بر 15 میلیارد ریال مساعدت شده است.