تاریخ انتشار: 1400/12/08 18:36 حوزه انتشار: شناسه خبر: 1069

اشتراک گذاری

به مناسبت روز وکیل عنوان شد؛

پیگیری رایگان پرونده‌های حقوقی مددجویان با مشارکت وکلای نیکوکار

کمیته امداد با دعوت از وکلای نیکوکار به مددجویان خدمات رایگان حقوقی ارائه می‌دهد؛ «احمد قنبری» یکی از این وکلای نیکوکار است.

پیگیری رایگان پرونده های مددجویان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، کمک به نیازمندان و یاری رساندن به آنها که در راه زندگی و پشت سد مشکلات، گرفتار شده و موانعی سر راه آنها قرار گرفته، همواره مورد تحسین جامعه است، وکلا یکی از گروه‌هایی هستند که می‌توانند با تکیه بر دانش حقوقی خود و تسلط بر قوانین و مقررات، گره از زندگی و مشکلات جامعه باز کنند.

 

از سوی دیگر مددجویانی هستند که از نظر حقوقی با مشکلات کوچک و بزرگی مواجه می‌شوند که رفع آن مشکل می‌تواند زندگی آنها را دگرگون کند؛ مانند اموالی که به ناحق از دستشان خارج شده یا مهریه و حق و حقوق خانوادگی که از دریافت آن ناتوان هستند. کمیته امداد با دعوت از وکلای نیکوکار به مددجویان خود خدمات رایگان حقوقی ارائه می‌دهد و از ابتدای سال جاری حدود پنج هزار پرونده مددجویان را با مشارکت بیش از ۱۶۰۰ وکیل نیکوکار به سرانجام رسانده است.

 

«احمد قنبری» یکی از این وکلای نیکوکار است، با او به گفت‌وگو نشستیم تا این کار خیر و مستمر آقای وکیل را معرفی می‌کنیم.

 

در مورد شیوه کار وکلای نیکوکار توضیحاتی ارائه دهید.

 

به عنوان وکیل معاضدتی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه به همراه چند تن از دوستان و همکاران در کمیته امداد از ساعت ۹ تا ۱۲ میزبان مددجویانی هستیم که با معرفی‌نامه مراجعه می‌کنند. آنهایی که نیازمند مشاوره هستند کارشان را با مشاوره جلو می‌بریم و آنها که نیاز به وکیل دارند را به اداره معاضدت کانون وکلا معرفی می‌کنیم. آنجا هم شرایط خاص خود را دارد و وکیل رایگان در اختیار نیازمندان قرار می‌دهد.

 

همکاری شما با میز خدمت حقوقی در کمیته امداد شکل گرفت؟

 

با توجه به نیاز مددجویان به خدمات حقوقی و پیشنهاد ارائه این نوع از خدمات وکلا به طور رایگان توسط همکاران، اداره معاضدت در کمیته امداد راه‌اندازی شد و از آن زمان به بعد با سایر دوستان وکیل به نوبت در کمیته امداد مستقر و به مددجویان خدمات مشاوره ارائه می‌دهیم. خدمات ما داوطلبانه و رایگان است و مددجویان کمیته امداد از سراسر استان تهران به این دفتر مراجعه می‌کنند.

 

انگیزه شما از کمک حقوقی به نیازمندان چیست؟

 

کار ما خیرخواهانه است و می‌خواهیم به آنهایی که بضاعت مراجعه به وکیل را ندارند کمک کنیم، شخصا وقتی متوجه شوم فردی توان پرداخت هزینه وکیل ندارد و نیاز به وکیل دارد، وکالت او را می‌پذیرم و پرونده آنها را تا انتها به نتیجه می‌رسانم.

 

کمک به مددجویان کمیته امداد جه حسی در شما ایجاد می‌کند؟

 

هر کار خیرخواهانه در زندگی انسان تغییر و تحول ایجاد می‌کند، این شعر معروفی است که می‌گوید: «تو نیکی می‌کن و در دجله انداز/ که ایزد در بیابانت دهد باز». هر کاری انجام می‌دهم برای رضای خداست و این مصاحبه را هم به این دلیل انجام دادم که مردم از خدمات خیرخواهانه وکلا مطلع شوند زیرا اداره معاضدت علاوه بر کمیته امداد در بیشتر دادگاه‌ها مستقر است و تمام افرادی که توان مالی استفاده از خدمات وکیل را ندارند، شناسایی می‌کند و وکیل در اختیار آنها قرار می‌دهد. بسیاری از وکلا در بخش معاضدت مجتمع‌های قضایی و محاکم دادگستری مستقر هستند و خدمات رایگان ارائه می‌دهند.

 

چه میزان از مشکلات حقوقی مددجویان از طریق وکالت رایگان رفع و رجوع می‌شود؟

 

اغلب با مشاوره و راهنمایی مسائل آنها، توسط خودشان پیگیری می‌شود اما گاهی حتی به کمک‌های حمایتی و مالی هم نیاز دارند که در حد توانمان برایشان پیگیری می‌کنیم و همراهی سایر بخش‌ها را هم جلب می‌کنیم مثل مشارکت دفاتر ثبت اسناد که وقتی افراد بی‌بضاعت را معرفی می‌کنیم، در دریافت هزینه‌ها همکاری می‌کنند؛ ما چند دفتر اسناد رسمی را می‌شناسیم که افراد نیازمند را به آنجا معرفی می‌کنیم. گاهی هم پرونده‌های تصادفات و صدمات موقع کار بوده که با پیگیری حقوقی برای آنها مفید واقع شده است.

 

حرفه وکالت در ذات خود کمک‌رسان به جامعه است. وقتی افراد با مسائل حقوقی مواجه می‌شوند در مواقع بسیاری به دلیل نداشتن آگاهی کافی با مشکلاتی رو به رو می‌شوند و نمی‌توانند اسناد و آنچه که مورد نظر دادگاه است را به قدر کفایت ارائه دهند و وکیل می‌تواند این فرآیند را درست و قانونی پیش ببرد و قضات هم در این فرآیند به سهولت پرونده‌ها را رسیدگی می‌کنند.

 

و سخن پایانی...

 

در رابطه با مددجویان کمیته امداد انجام وظیفه می‌کنم و اگر بتوانم مشکل و گره از زندگی فردی باز کنم خوشحال می‌شدم و بدون هیچ چشم‌داشت مالی خدمت می‌کنم زیرا برخی مددجویان حتی هزینه رفت و آمد به اداره معاضدت کانون وکلا را هم ندارند و یا به مشکلی مواجه شده‌اند که حتی با یک راهنمایی حقوقی مشکلشان حل می‌شود و گاهی برایش چند خط می‌نویسیم و اگر نیاز به وکیل داشته باشد، وکیل پرونده او را رایگان پیگیری خواهد کرد.

 


پیگیری, رایگان, پرونده, مددجویان, مشارکت