تاریخ انتشار: 1400/12/09 18:15 حوزه انتشار: شناسه خبر: 1131

اشتراک گذاری

​رئیس کمیته امداد؛

اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اشتغال مددجویان در بودجه ۱۴۰۱

رئیس کمیته امداد توانمندسازی مددجویان را اولویت برنامه‌های این نهاد دانست و گفت: کمیسیون تلفیق مجلس ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد ۲۵۰ هزار فرصت شغلی به کمیته امداد اختصاص داده است.

اختصاص-25-هزار-میلیارد-تومان-برای-اشتغال-مددجویان-در-بودجه-1401

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، سیدمرتضی بختیاری در نشست خبری ضمن تشریح عملکرد یکساله کمیته امداد در حوزه‌های مختلف گفت: کمیته امداد با برگزاری مناسبت جشن عاطفه‌ها، جشن نیکوکاری و جشن رمضان و دیگر مناسبت‌های مذهبی و ملی، زمینه نیکوکاری را برای مردم فراهم کرده است. 

 

وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها در یاری‌رسانی به محرومان و بیان مطالبات اقشار نیازمند، افزود: رسانه‌ها می‌توانند در تقویت فرهنگ توانمندسازی همراه کمیته امداد باشند و در رابطه با این مهم مطالبه‌گر باشند. 

 

رئیس کمیته امداد با تاکید بر اینکه اشتغال‌زایی مهمترین برنامه کمیته امداد در ایجاد خودکفایی مددجویان است، اظهار کرد: برنامه هدایت شغلی بستر مناسب ایجاد شغل برای مددجویان مطابق استعداد و علاقه هر فرد است. همچنین طرح کاریابی اتفاق مهمی است که مددجویان پس از آموزش مهارت‌ها در سازمان فنی و حرفه‌ای به مراکز کار معرفی می‌شوند. در راهبری شغلی نیز با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری داریم تا زنجیره اشتغال توسط راهبران شغلی هدایت شود.

 

بختیاری در بخشی از سخنانش یادآور شد: ارائه تسهیلات کارفرمایی از دیگر زیرساخت‌های مهم اشتغال‌زایی در کمیته امداد است و وام ۱۰۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه به ازای استخدام هر مددجوی کمیته امداد، در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد. کارآفرینی خلاق را هم به موازات سایر فعالیت‌های ایجاد اشتغال با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مناطق محروم پیش می‌بریم.

 

وی با تقدیر از کمک‌های خیران و مردم نیکوکار تاکید کرد: نیکوکاری محله‌محور مورد توجه کمیته امداد است و مراکز نیکوکاری در محلات به عموم نیازمندان چه آنها که تحت پوشش کمیته امداد هستند و چه آنها که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند، خدمات‌رسانی می‌کنند.

 

وی به ۷۰۰ هزار دانش‌آموز و ۵۰ هزار دانشجوی تحت حمایت کمیته امداد اشاره کرد و گفت: با کمک خیران، دانش‌آموزان بسیاری رتبه‌های کمتر از پنج هزار در کنکور سراسری کسب کردند و باعث افتخار است. در این راه موسسات آموزشی همراه کمیته امداد بودند و در بخش‌های مختلف علمی و تحصیلی اقدامات خوبی رخ داده است.

فرش دستبافت تولیدی مددجویان کمیته امداد ثبت جهانی شد

 

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه ۵۳ درصد مددجویان کمیته امداد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: زنان صاحب فرزند هستند و برای آسایش آنها و فرزندان آنها موفق به رونق و توسعه اشتغال خانگی برای آنها شدیم و چرخه تولید و فروش آنها به خوبی پیش بردیم و فرش‌بافی مددجویان کمیته امداد را ثبت جهانی کردیم و مالکیت معنوی آن را ثبت کردیم. 

 

بختیاری به افزایش ۲۲ درصدی اعتبار اختصاص یافته برای مستمری مددجویان کمیته امداد در کمیسیون تلفیق اشاره کرد و افزود: رقم نهایی مستمری مددجویان در بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس مشخص و تصویب می‌شود. 

 

وی خاطرنشان کرد:  ایجاد شغل و مهارت آموزی برای مددجویان فاقد مهارت و شغل از اولویت‌های کمیته امداد است که در بودجه ۱۴۰۱ تاکنون بر اساس تصویب کمیسیون تلفیق ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال زایی مددجویان کمیته امداد و ایجاد ۲۵۰ هزار شغل برای سال آینده مصوب شده است.

 

آموزش مهارت‌های اشتغال به ۵۰۰ هزار مددجو در سال ۱۴۰۱

 

بختیاری افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد کردیم، در سال آینده ۵۰۰ هزار مددجوی کمیته امداد آموزش‌های مهارتی اشتغال و حرفه‌آموزی را کسب خواهند کرد. ما به دنبال وضعیت‌سنجی اشتغال در هر منطقه از کشور بر اساس ظرفیت‌های بومی و بازارهای کسب و کار هستیم تا بتوانیم مناسب با نیاز و منطبق با بازار، شغل پایدار برای مددجویان ایجاد کنیم.

 

رئیس کمیته امداد همچنین در رابطه با مسکن مددجویی اظهار کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان بسیج سازندگی منعقد کردیم، ۴۰ هزار واحد خانه روستایی احداث خواهد شد که پنج هزار پروانه احداث آنها تاکنون صادر شده است. همچنین بر اساس تفاهم‌نامه دیگر بنیاد مستضعفان ۱۰ هزار واحد مسکونی در ۴۰ نقطه محروم کشور احداث می‌کند و البته بر اساس مصوبه دولت در قانون جهش تولید مسکن سهم کمیته امداد ۳۶۰ هزار واحد مسکونی است با این برنامه‌ریزی که سالانه ۹۰ هزار مسکن برای مددجویان کمیته امداد احداث شود.

 

رئیس کمیته امداد در بخشی از سخنانش راجع به معافیت‌ قبوض گاز، برق و آب اظهار کرد: طبق تفاهم نامه‌هایی که با وزارتخانه ها و سازمان‌های زیرمجموعه منعقد کردیم، حتی به مددجویان مستاجر و آنهایی که در ساختمان‌های مشاعی زندگی می‌کنند نیز توجه می‌کنیم و طبق دستورالعمل‌های خاص آنها را از خدمات مورد نیاز بهره‌مند می‌کنیم.

 

مراکز نیکوکاری زیر نظر کمیته امداد شناسنامه دارند

 

بختیاری با تاکید بر شناسنامه‌دار شدن مراکز نیکوکاری عنوان کرد: جلب مشارکت مردم و اعتماد آنها بسیار ارزشمند است. مراکز نیکوکاری که زیر نظر کمیته امداد فعال شده‌اند همگی از نظر مالی و هزینه‌ها کاملا شفاف عمل می‌کنند. جریان درآمد و هزینه‌ها در این مراکز مشخص و دقیق است.

 

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه امداد هوشمند و کارآمد گفت: ۱۷ برنامه و ۱۲۰ خدمت در کمیته امداد به مددجویان و در حوزه‌های مختلف ارائه می‌شود و تکلیف بر این بود که با استفاده از نرم‌افزارهای الکترونیک، خدمات را تسهیل کرده و ارتقا دهیم و موضوع امداد هوشمند در دوره مدیریت جدید تسریع شد تا مددجویان بتوانند نیازمندی‌های خود را از محل زندگی خود اعلام کنند.

 

رئیس کمیته امداد تاکید کرد: آمارها مبنای تصمیم‌سازی است و نیاز داشتیم به آمار واقعی دسترسی داشته باشیم و بتوانیم منابع مالی را به طور اثربخش و منطبق با نیازهای واقعی نیازمندان تخصیص دهیم. به همین منظور توانستیم دسترسی به وب سرویس‌های دستگاه‌های دولتی را فراهم کنیم.

 


اشتغال, مددجویان, بودجه