تاریخ انتشار: 1400/12/17 11:04 حوزه انتشار: تهران شناسه خبر: 1735

اشتراک گذاری

پیام حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی‌ به دومین همایش «قرض نیکو»

حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی‌، مرجع عالیقدر شیعه در پیامی به دومین همایش «قرض نیکو» بر ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه در کشور تاکید کردند.

پیام حضرت آیت الله العظمی نوری

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کمیته امداد، دومین همایش «قرض نیکو» با پیام مرجع عالیقدر، حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی‌ برگزار شد.

 

متن پیام حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی‌ به دومین همایش «قرض نیکو» به شرح زیر است:

 

بسم الله الحمن الرحیم

«اَلحَمدُللهِ رَب العالَمین، ثُم الصّلاه وَ السَّلام علی سَیّدنا و نَبیّنا حبیبِ اِله العالمین، اباالقاسِم المصطَفی مُحَمّد و علی اَهل بَیته الطّاهرین المعصومین المکرمین، سِیّما بقیة الله فی الارضین»

 

با سلام و تحیت و تبریک ایام ماه رجب المرجب، یکی از موضوعات مهم که باید مورد توجه قرار بگیرد و کمیته امداد حضرت امام (رحمت الله علیه) پیشگام در این موضوع است، حل مشکلات اقتصادی است و یکی از راه حل‌های این معضل، تأسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه است که افراد دارای تمکن مالی همت گمارند و داشته‌های مالی خود را به افراد امین بسپارند تا آنها به نیازمندان قرض دهند و مشکلات افراد برطرف شود، اهمیت قرض‌الحسنه را قرآن کریم به عالی‌ترین شکل بیان فرموده و مطلب را روشن کرده؛ «من ذا الذی یفرض الله قرضا حسنا فیضاعفه له أضعافا کثیره والله یقی ویشط وإلیه ترجعون» (سوره بقره، آیه ۲۶۵)

 

«إِنَ الْمُصدقین وَالمُصدقَات وَأَقرضوا اللَّه قَرْضا حسنًا یُضاعفُ لَهم وَلَهُم أَجْر کریم » (سوره حدید، آیه ۱۸) 

 

«انْ تُقرضوا اللَّه قَرْضا حَسنا یُضاعفهُ لکمْ وَیغْفر لَکم وَاللَّه شَکورٌ حلیم» (سورة التغابن، آیه ۱۷) 

 

این آیات و آیات دیگر همگی گواه بر اهمیت موضوع است، امروز بر همه مسئولان فرض و لازم است این تأکید قرآن کریم را عملی نمایند و فرهنگ قرض‌الحسنه را در کشور ترویج کنند و بانک‌ها باید به این موضوع به طور جدی و واقعی ورود پیدا کنند و فقط در قالب یک مطلب صوری به این موضوع نپردازند، امروز متأسفانه شاهد هستیم در بسیاری از جاها فقط نام وام قرض‌الحسنه هست ولی در عمل خلاف آن در حال انجام است. باید متخصصان امر بنشینند و احکام قرض را بیان کنند و قوانین بانکی براساس آن تنظیم شود، امروز یکی از مشکلات جامعه که متاسفانه بعضی از بانک‌ها به شکل‌های مختلف در حال انجام آن هستند موضوع ربا است، و ما بارها گفته‌ایم اما همچنان عملی نشده است. باید توجه داشت که ربا ریشه اقتصاد را می‌خشکاند و هم عذاب دنیایی و هم اخروی را در بر دارد 

 

یَا أَیّهَا الَّذینَ آمَنوا لَا تَأْکلوا الرّبَا أَضعافا مُضاعفه وَاتّقوا اللَّهَ لَعَلّکم تُفلحُون وَاتّقوا النّار الَّتی أُعدّت لِلْکَافرین (سوره آل عمران، آیات ۱۳۰-۱۳۱) 

 

ای مومنین؛ ربا مخورید و با تأخیر زمان پرداخت دین بر سود خود نیافزایید و از خدا بترسید تا به فلاح و رستگاری برسید. و از آتش و عذابی که برای کافران مهیا شده است بپرهیزید که مبادا شما هم در نتیجه ربا خواری به این آتش بسوزید. حکم خدا و رسول خدا را اطاعت کنید تا مشمول رحمت الهی بشوید از این دو آیه قرآن مجید این مطلب استفاده می شود.

 

۱. ربا خواران از داشتن ایمان کامل محروم هستند.

 

۲.  ربا خواران تقوا و خوف از آتش جهنم ندارند. 

 

۳.  ربا خواران در پرتگاه همان آتشی که برای کافران مهیا شده است، قرار دارند. 

 

۴ . ربا خواران از فلاح و رستگاری نیز محروم می‌باشند. 

 

۵ . جامعه‌ای که با نظام رباخواری همدوش و همراه است از اطاعت خداوند و رسول خدا صلى الله علیه و اله به دور است.

 

۶.  جامعه رباخواری از رحمت و لطف خداوند محروم است. 

 

باید توجه داشت ربا چه آثار مخربی دارد و شیوع ربا، باعث تراکم ثروت و سرمایه در دست یک طبقه و پدید آمدن رکود اقتصادی، فقر و پریشانی و بیکاری و احتیاج در طبقه دیگر می‌گردد در نتیجه طبقه‌ای بدون زحمت و فعالیت به ثروت می‌رسند و در تجمل و اسراف و کامیابی غوطه‌ور می‌گردند و عده‌ای در میان امواج پریشانی و بیکاری و گرانی و محرومیت و فقر غرق می‌شوند. سرانجام محیط عاطفه و برادری و خیرخواهی و وحدت اسلامی که منظور اسلام بود به فضای حرص و سودجویی و عداوت و ظلم مبدل می‌گردد. بر این اساس یکی از راه‌های ریشه‌کن کردن ربا در جامعه ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه است که کمیته امداد حضرت امام (رحمت الله علیه) همانند همیشه در این مسیر خیر گام نهاده و از این حرکت مهم تشکر می‌کنم. در پایان لازم می‌دانم مراتب قدردانی خود را از همه عزیزان حاضر در آن مجمع محترم اعلام بدارم و توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.

 

حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی

 


پیام, حضرت, آیت, الله, العظمی, نوری, همدانی