شرح بیانیه سطح خدمت
عنوان خدمت"راهنمایی و مشاوره تخصصی خانواده مددجویان"
1)    مقدمه: 
بشر براي رسيدن به جايگاه رفيع انساني در طول حيات خويش متناسب با نيازهاي مختلف جسمي، رواني و عاطفي نيازمند هدايت و راهنمائي مي باشد و بديهي است نياز به مشاوره نيازي ديرپا و اساسي است که از دورترين زمان ها وجود داشته است. 
ارائه خدمات مشاوره ای یکی از فاخرترین خدمات این نهاد به جامعه هدف مورد حمایت بوده که ضرورت آن مطابق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  و همچنین اسناد بالادستی" بندهای(1) و (8) ماده شش اساسنامه امداد امام (ره)" با هدف ارتقاء بهداشت روان و کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی (فقر، طلاق، بیکاری، اعتیاد، حاشیه نشینی، مهاجرت، فرار از منزل ، خودکشی ، بی خانمانی، ترک تحصیل فرزندان، آسیب های فضای مجازی و...) به درستی مصرح شده است، فلذا با توجه به افزایش آسیب های اجتماعی در سراسر کشور و افزایش آمار اقدام به خودکشی و طلاق و ... ضرورت و اهمیت مشاوره و نیاز مبرم  مددجویان به بهره مندی از خدمات مشاوره و روانشناسی بیش از پیش مورد تاکید می باشد.
2)    اهداف شرح بیانیه : 
معرفی خدمت  در آدرس اینترنتی ..............  
استفاده از درگاهی مختلف جهت دسترسی آسانتر به خدمت 
ارائه در میزخدمت الکترونیک ومیز خدمت حضوری
اطلاع رسانی ازطریق پورتال امدادوپیامک
اطلاع رسانی مراحله ارائه خدمت به صورت پیامکی واینترنتی 
3)    تعریف خدمت :
فرآیند حرفه ای و تخصصی روانشناختی بین مراجع و مشاور با هدف بهبود وضعیت روحی-روانی مراجع است که از طریق آن مشاور به مراجع کمک می نماید ضمن آگاهی از شخصیت خود به جستجوی راه حل برای مشکلاتش بپردازد و بتواند تصمیم مناسب و معقولی اتخاذ نماید.
4)    نحوه انجام تعاملات با خدمت‏گیرنده: 
ثبت کد ملی مددجو در سامانه مشاوره –اطلاعات هویتی فرد از سامانه سها واکشی شده و در سامانه مشاوره درج می گردد-مددجو ثبت درخواست اخذ مشاوره می نماید- روز و ساعت و نام مشاور و آدرس کلینیک برای مددجو پیامک می شود. 
5)    نحوه گزارش‏دهی و بازبینی: 
•    تمامی اقدامات و خدمات مشاوره ای ارائه شده به مددجویان در سامانه مشاوره از تشکیل پرونده تا پایان درمان و ارجاع به روانپزشک و ... ثبت و ضبط می گردد. و کلیه گزارشات بصورت برخط قابلیت اخذ و بررسی دارد.
•    بررسی و بازبینی چگونگی ارائه خدمات مشاوره ای توسط مشاورین به مددجویان در بازدید مستقیم کارشناسان اداره مشاوره ستاد مرکزی نیز در سطح کشور صورت می پذیرد.
6)    اهداف اجرای خدمت : 
- صيانت از سلامت رواني خانواده هاي مورد حمايت
- رعایت عدالت توزیعی، عمق بخشی و ارتقاء کیفی ارائه خدمات مشاوره
- تلاش در جهت کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی 
- افزايش ضريب سازگاري با محيط و اميد به زندگي و نشاط و شادابي در خانواده
- ايجاد سلامت و اعتدال رواني و افزايش اعتماد به نفس
- کاهش عوامل تاثير گذار بر ناهنجاري در خانواده مددجويان
- ايجاد تغييرات رفتاري مطلوب در افراد، از طريق ارتقاء سطح بهداشت رواني مددجویان
- تسهيل فرآيند شکوفايي و بالنـدگي و کمــک به خانواده ها ، دانــش آموزان و دانشجويان در انتخاب و تصــميم گيريهاي مهم زندگي ( مانند انتخاب رشتــــه   تحصــيلي، شــغل و همسر گزيني)
-کمک به حفظ بنيان خانواده ها از طريق گسترش ازدواجهاي موفق و سازگاري زناشويي مددجويان
- شناخت مشکلات روحي و رواني در ابــعاد فردي، اجتماعي و خانوادگي با توجه به تفاوت مناطق از حيث محروميت و توسعه يافتگي
- تقویت باورهای دینی، تاب آوری و توکل در مددجویان مورد حمایت با تاکید بر رویکرهای روانشناسی مبتنی بر آموزه های اسلام
- توسعه ازدواج جوانان و رغیب به ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار (زنان مطلقه و فوت)
- پیشگیری از طلاق خانواده متارکه با مداخله به موقع مشاوره ای جهت زنان متارکه نموده برای بازگشت به زندگی قبل 

7)    مسئولیت‏ ها:
راهنمایی و مشاوره تخصصی خانواده مددجویان(19072715100)
8)تعهدات متقابل خدمت‏گیرنده و دستگاه اجرایی:
-ثبت درخواست مشاوره در سامانه مشاوره توسط مددجو و حضور به موقع در جلسه مشاوره
-ارائه مشاوره تخصصی و کیفی توسط مشاورین امداد به مددجویان تا حصوص به نتیجه 

9)فرآیند روشن و کارآمدی برای حل و فصل تناقضات و جبران عدم ارائه خدمت در نظر گرفته شود. (در صورت وجود)

10)هزینه‏ها و پرداخت‏ها: 
توافقات مربوط به هزینه‏ها و پرداخت‏ها مطابق سرانه تعیین شده توسط کلینیک راه زندگی محاسبه و پرداخت می گردد.
11) دوره عملکرد: 
•    بررسی عملکرد طی دوره های ماهانه و به فراخور در بازه های کمتر از یک ماه مورد پایش قرار می‌گیرد. 
12) خاتمه شرح بیانیه: (در این قسمت، مقررات مربوط به خاتمه شرح بیانیه سطح خدمت شرح داده می‏شود.)
- مطابق با دستورالعمل پیشگیری، مشاوره و ارائه خدمات فرهنگی