پای صحبت کارآفرین تولید کننده قارچ مشهدی/ کمیته امداد فرشته نجات ما شد

کد :
69556
آخرین به روزرسانی :
4 تیر 1403 - 11:29

از پیشنهاد صفحه «پای صحبت کارآفرین تولید کننده قارچ مشهدی/ کمیته امداد فرشته نجات ما شد» به دیگران متشکریم.

Enter the email address of the recipient.
HTML is not allowed in this field.
دسته بندی
اشتغال و خودکفایی

پای صحبت کارآفرین تولید کننده قارچ مشهدی/ کمیته امداد فرشته نجات ما شد

فاطمه پرسا کارآفرینی که با سرمایه اولیه  توانسته به دنبال علاقه خود که همان پرورش قارچ است برود و از همه مهم‌تر، قدم در راه اشتغال روستائیان بگذارد.

صحبت از یک کارآفرین در زمینه پرورش قارچ صدفی خوراکی است که با علاقه و پشتکار خود، موفق به ایجاد اشتغال شده و سالن پرورش قارچ را در روستای نوچا در مسیر جاده کلات برای خود دست و پا کرده و چنان به کارآفرینی و اشتغالزایی علاقه مند شده که معتقد است که با یک سرمایه کوچک می‌توان کارهای بزرگی انجام داد.
این کارآفرین صحبت های خود در رابطه با فعالیتش را این گونه آغاز کرد:


چگونگی ورود به این اشتغال را بفرمایید؟
فاطمه پرسا 44 ساله و دارای سه فرزند پسر هستم، در 7 سال پیش شوهرم سکته کرد و با توجه به بیماری دیابتی که داشت از کار افتاده شد و نتوانست کار کند، شرایط زندگی برای ما بسیار سخت شد، در همان زمان یکی از پسرانم رستوران دار بود و به من پیشنهاد داد تا وارد کار پرورش قارچ شوم و گفت: با توجه به توانایی شما می دانم از عهده آن بر می آیید.
در آن زمان مشهد در محله 17 شهریور زندگی می کردیم، تصمییم گرفتیم زمینی خریداری کنیم لذا در روستای نوچا در جاده کلات با فروش طلا و ماشین 80 میلیون تومان تهیه و زمینی 2000 متری خریداری کردم و در آن زمین یک سالن بزرگ و یک واحد مسکونی ساختم و از مشهد به روستا مهاجرت کردیم، در ابتدا پرورش قارچ را با شراکت، سرمایه از شریک و سالن از من شروع شد که بعد از یک سال ایشان از این کار انصراف داد. بعد از آن به پیشنهاد یکی از دوستان به کمیته امداد مراجعه و 100 میلیون تومان تسهیلات دریافت کردم و کار پرورش قارچ را شروع کردم.
ابتدا پسرم به صورت پاره وقت با من همکاری می کرد اما با اوج گرفتن کرونا و تعطیلی رستوران او، به من ملحق شد و با تسهیلات 300 میلیون تومانی کمیته امداد دو سالن دیگر پرورش قارچ در همان زمین احداث و تجهیزات لازم را در آن فراهم کرد و به این ترتیب کار پرورش قارچ را بعد از سه سال که من شروع کرده بودم شروع کرد و در حال حاضر من 6 سال است که به این حوزه ورود کردم. 


تعریف شما از کارآفرینی چیست؟  
به نظر من «کارآفرینی» خلق فرصت ها از سخت ترین بحران هاست. 


برای چند نفر ایجاد اشتغال داشته اید؟ 
در حال حاضر پرورش قارچ به صورت مستقیم من و پسر و همسرم و عروسم 4 نفر  و سه نفر غیر مستقیم اشتغال داشته است.


در هر دوره پرورش قارچ چه مقدار برداشت دارید؟
قارچ تولیدی ما صدفی خوراکی است، در سالن بزرگ 11 تن کمپوست می ریزیم و حدود 2 تن و نیم برداشت قارچ داریم، دوره پرورش قارچ دو ماه است و بعد از آن 15 روز سالن جهت آماده سازی مجدد پرورش قارچ تخلیه می شود، پرورش قارچ کار سختی است و باید خیلی مراقب بود ، اگر ویرورسی به آن برسد قارچ سریع از بین می رود.
کاری که تاکنون انجام نداده باشی و تجربه نداشته باشی شروع آن یک ریسک بزرگ و سخت است چرا که ممکن است تمام سرمایه خود را از دست بدهی در ابتدا که کار را شروع کردم به دلیل کم تجربگی، برداشت خوبی نداشته باشم اما با تلاش و کسب و تجربه توانستیم برداشت خوبی داشته باشیم.


چگونگی پرورش قارچ صدفی را توضیح می دهید؟
برای تولید قارچ صدفی بسته های ده کیلویی کمپوست در 600 بسته در سالن بزرگ جای میدهیم و کنار هم می چینیم و بعد پلاستیک را باز و هم می زنیم و بعد بذر قارچ خریداری شده را روی این کمپوست ها می پاشیم و روی آن را پلاستیک می پوشانیم به گونه ای که هیچ منفذی برای ورود هوا نداشته باشد، به مدت 15 تا 17 روز هر روز روی پلاستیک آب می پاشیم تا بخار آب جذب شود و تمام بسته سفید شود و بعد از آن پلاستیک را بر می داریم و خاک می زنیم و برای این 600 بسته کمپوست، 200 بسته خاک 20 کیلویی بر روی آن پاش می دهیم و روی آن را با پلاستیک می پوشانیم و طی این مدت دما از 25 درجه نباید پایین بیاید و بعد از 15 تا 20 روز روی پلاستیک ها آب می زنیم تا قارچ ها سنجاقی شود و بعد پلاستیک را بر می داریم و با دستگاه مه پاش که در سالن وجود دارد مه پاشی می شود تا قارچ فندقی شود و بعد وارد مرحله هوادهی می شویم و در عرض سه روز دما با به 14 درجه می رسانیم و بعد به مدت سه روز دما با به 25 درجه باز می گردانیم و بعد از آن، سالن آماده برای رشد قارج است و 6 روز بعد قارچ آماده برداشت به مدت یک هفته است ؛ تا 4 مرحله می توان برداشت قارچ داشت به این صورت که بار اول که برداشت انجام شد سالن یک هفته استراحت می کند در حالی که مه پاش روشن است و بعد برداشت دوم انجام و به همین ترتیب تا 4 مرحله انجام می شود.


برای فروش قارچ مشکلی ندارید؟ بازار آن به چه صورت است؟
خوشبختانه برای فروش قارچ مشکلی نداریم و در سالن های کوچک یک تن و نیم برداشته می کنیم و در سالن بزرگ حدود 2 تن و نیم و در بازار مشهد به فروش می رسد.


نقش کمیته امداد در ایجاد اشتغال را چطور ارزیابی می کنید؟
نقش کمیته امداد در ایجاد اشتغال بسیار خوب است، در زمانی که همسرم از کارافتاده شد، شرایط زندگی برای خانواده بسیار سخت شد، هزینه های درمان از یک طرف و خرج زندگی از سویی دیگر، زندگی ما را در یک چالش بزرگ قرار داده بود اما امید و تلاش و حمایت مقوله هایی هستند که همیشه کمک کننده هستند و کمیته امداد با پرداخت تسهیلات کمک بزرگی به ما کرد و هم از نظر اجتماعی و هم اقتصادی برای ما یک فرشته نجات بود.


چشم انداز شما برای آینده کاری خود چیست؟ 
خیلی دوست دارم تا کارم را توسعه دهم و برای این منظور نیازمند حمایت کمیته امداد هستم همانگونه که در گذشته همراهی کرده است. 


از درآمد خود بگویید؟
خوب است؛ بعد از هر دوره برداشت با هزینه های هر دوره که 200 میلیون تومان است، 300 میلیون تومان درآمد داریم.

انتهای پیام

X
می‌خواهم کمک کنم (واریز آنلاین)